Om SPU

VI ÄR SVENSK PILOTUTBILDNING

Vi älskar flyg och att flyga. Kommer du på besök kommer du känna hur energin och optimismen kring flyget glöder. Instruktörerna andas och lever flyg. Eleverna har stark ambition och fokus att både på egen hand och i gemenskaplig laganda nå målet att bli pilot. Passionen kring pilotyrket genomsyrar allt från ledning till antagningsprocess. Kamratskap, kämparanda och kärleken till flyg känns i väggarna och vi vill alla dela med oss av denna fantastiska flygets värld till den som visar intresse. Vi älskar friheten att flyga med världen som arbetsplats. Vi är piloter.

Vi är Svensk Pilotutbildning.

VD Torbjörn Winsells reflektioner på 2018 och tankar inför 2019 

Fortsatt hög efterfrågan på Svensk Pilotutbildnings färdigutbildade piloter. Som ett bevis på att vi fortsätter att utbilda med högkvalitet kan vi konstatera att vi återigen slår rekord i antal färdigutbildade studenter som får jobb efter sin utbildning på Svensk Pilotutbildning.

Svensk Pilotutbildning har under lång tid envist kört mot samma mål; våra elever ska få jobb efter avslutad utbildning oavsett. Och arbetet har lönat sig. De allra flesta har fått jobb efter att ha gått hela vägen på Svensk Pilotutbildning.

Vi jobbar kontinuerligt med att anpassa vår trafikflygarutbildning och rekryteringsprocess för att våra studenter ska var så anställningsbara som möjligt efter avslutad utbildning på Svensk Pilotutbildning.

Vi fortsätter att anpassa flottan med den modernaste tekniken på både flygplan, helikoptrar och simulatorer. Vi flyger Diamond DA40 och DA42 vilka har den senaste tekniken och bäst miljöanpassade. Eleven får därmed så högt träningsvärde som möjligt. All IFR-flygning (instrumentflygning) görs i tvåmotoriga flygplan. Vi vill spegla verkligheten så hela 105 timmar vigs åt tvåmotorflygning; 65h i DA42 flygplan och 40h i DA42 simulator. Svensk Pilotutbildning är den enda flygskolan som erbjuder detta i den integrerade trafikflygarutbildningen.

På helikoptersidan har vi bland annat under 2018 utökat vårt drifttillstånd med AW169 typbildningar och skolat ca 200 timmar på typen i helikopter och simulator. Vi kommer under 2019 att fortsätta utveckla helikoptersidan med nya kurser i from av MCC och IR utbildningar på helikopter.

Under 2018 har vi även genomfört flertalet uppdragsutbildningar åt samhällsnyttig helikopterverksamhet bland annat på uppdrag av Polisflyget,  olika flygambulansverksamheter och finska gränsbevakningen med mycket lyckat resultat.

Skolan ligger på en city-flygplats i Göteborg vilket uppskattas av eleverna som får tillgång till storstadslivet.

Svensk Pilotutbildning grundades 1989 på Säve Flygplats och har sedan dess utvecklats till en av Europas ledande flygskolor. Under 2019 kommer vi att fira 30-års jubileum.

Vår flotta

Flottan på Svensk Pilotutbildning är toppmodern både på flygplans- och helikoptersidan. Allt från Diamond flygplan med Garmin 1000 till en splitterny helikoptersimulator vilka hjälper pilotstudenterna att förbereda sig inför deras framtida pilotyrke, oavsett om det är inom Sjöräddning eller på Jetplan..

SE-LVO

Max range: 1023 nm / 1895 km Max recommended cruise speed: 159 KTAS Nr of seats: 4 Garmin 1000 utrustad och IFR godkänd. Just denna individen har flugit jorden runt med längsta flygningen på 12,5 timmar utan landning (då med extra tankar installerade)

SE-MIE

Max range: 1102 nm / 2040 km Max recommended cruise speed 130 KTAS Nr of seats: 4 Enda DA40 med “Long range fuel tanks” vilket gör detta till flygplanet med längst räckvidd. Också nyaste tillskottet till flottan. Välutrustad IFR godkänd med dubbla Garmin 430 GPS.

SE-LZV

Max range: 791 nm / 1465 km Max recommended cruise speed: 130 KTAS Nr of seats: 4 VFR utrustad och flottans yngsta DA40.

SE-LYA

Max range: 791 nm / 1465 km Max recommended cruise speed: 130 KTAS Nr of seats: 4 Välutrustad IFR godkänd med dubbla Garmin 430 GPS. Ofta besökt flera europeiska storstäder, såsom Berlin, Paris och London.

SE-LYD

Max range: 791 nm / 1465 km Max recommended cruise speed 130 KTAS Nr of seats: 4 VFR utrustad trotjänare, används dagligen till grundskolning.

SE-JNO

Tillverkades 2008 och har funnits i SPU flotta sedan 2010. Robinson R22 Beta II. Världens mest populära skolhelikopter, drivs av en fyrcylindrig kolvmotor på 131 hästkrafter. Normal Cruise: 70 kts Max Endurance: 3 hrs

SE-JLN

har funnits I SPU:s flotta sedan vintern 2015. Köptes från England av en privatperson och flyger under SPU:s flagg. SE-JLN är en mycket välutrustad helikopter. Skinnstolar, flottörer och två GPS:er. Airbus Helicopter EC120 B. 5-sitsig helikopter som drivs av en turbinmotor på 504 hästkrafter.

SE-JNM

Robinson R44 Raven I. 4-sitsig kolvmotorhelikopter på 225 hästkrafter. Populär helikopter bland bruksflygbolag och även privatpersoner i Sverige. Max endurance: 3 hrs Normal cruise: 100 kts

SE-JUD

har funnits i SPU:s flotta sedan 2015. Köptes från Danmark i början av året. Robinson R22 Beta II. Världens mest populära skolhelikopter, drivs av en fyrcylindrig kolvmotor på 131 hästkrafter. Normal Cruise: 70 kts Max Endurance: 3 hrs

SE-HJO

har funnits i SPU:s flotta sedan 2008. Köptes från Österrike och flögs hit under våren 2008. Robinson R22 Beta II. Världens mest populära skolhelikopter, drivs av en fyrcylindrig kolvmotor på 131 hästkrafter. Normal Cruise: 70 kts Max Endurance: 3 hrs

SE-JNN

har funnits I SPU:s flotta sedan 2008. Byggdes 2003 och var den första helikoptern i Sverige med registreringen SE-JN. Spenderade sin första tid i Stockholm innan den flyttade till Göteborg. Robinson R22 Beta II.

Diamond DA42 FNPTII simulator

DA42 simulatorn är en kopia av Diamond Aircrafts populära tvåmotoriga flygplan DA42.

EC135 FNPTII/MCC

simulerar en EC135 helikopter med glascockpit och används för instrument- och MCC-utbildning.

Medarbetare

Svensk Pilotutbildnings instruktörsteam och anställda är dedikerade till flygindustrin och kan garantera högsta möjliga säkerhet och färdigheter i sina träningsmetoder. Alla instruktörer ges internutbildning och gör ständigt kompetenskontroller för att kunna uppnå den höga standarden som studenterna på Svensk Pilotutbildning förväntar sig.

Head of Training Henrik Wallen
Henrik Wallén

Head of Training (First Officer Scandinavian Air Ambulance)

Martin Antvik

Chief Flight Instructor

Jonas Wingren

Flight Instructor

Maria Linder

Theory Instructor (First Officer Wideroe)

Patrik Nyström

Theory instructor / First Officer SAS

Tobias Kesselbring

Flight Instructor /First Officer SAS

Alberto Dononso-Pizarro

Flight Instructor

Daniel Johansson

Flight Instructor / First Officer FlyBe

Fredric Jivegård

Flight Instructor (Captain Jivair)

Mikael Karlsson

Flight Instructor / First Officer Jivair

Brenda Hitz

Flight Instructor

Svante Kilén

Flight Instructor

Richard Ottosson

Chief Flight Instructor

David Rosén

Flight Instructor

Johan Forsman

Theory Instructor (Captain Bristow Norway)

Karl Gustafsson

Flight Instructor

Mattias Axelsson

Flight Instructor

David Schicht

Flight Instructor

Stefan Sundelin

Flight Instructor

Torbjörn Winsell

Chief Executive Officer

Linda Karlsson

Marketing Manager

Head of Training Henrik Wallen
Henrik Wallén

Head of Training

Karl-Johan Kritz

Chief Theoretical Knowledge Instructor

Christian Gebauer

Safety Manager

Anne-Sofie Mogel

Recruitment Manager

Eva Einald

Resource and Production Manager

Anläggningen

Skolan är stolt över sina faciliteter som är av högsta standard och täcker studenternas behov. När man läser till trafikflygare är det viktigt att lokalerna på skolan är uppmuntrande och främjar samarbetet mellan instruktörerna och studenterna.

Anläggningen inkluderar

– 4 klassrum
– Briefing rum
– Datorsal
– Restaurang på nedervåningen
– Gratis WiFi
– Lounge och relax
– Fikasal
– Studentboende