Om att få första pilotjobbet – möt Anine Vilhelmsen Haug på Norwegian

Att “få” sitt första jobb är kanske inte rätt uttryck. Eleverna skaffar sina jobb genom nätverkande, hårt arbete och en kämparanda. De flesta får dock jobb inom ett år efter att ha slutat på Svensk Pilotutbildning. Anine Vilhelmsen Haug är en av dem och här berättar hon hur hon gick tillväga för att få jobb samt om sin nya karriär.

Hej Anine, berätta lite om dig och din bakgrund.

Jag är 26 i januari, och kommer från en liten ö uppe i Nord- Norge, långt borta rån flygplan och flygplatser. Då jag var klar med gymnasiet i Norge 2011 åkte jag och reste runt i världen. Jag träffade några piloter under mina resor i Indien och Kina som berättade om yrket och då bestämde jag mig för att det skulle vara det perfekta jobbet för mig. Jag började kolla på flygskolor så snart jag kom hem, kom på intervju hos Svensk Pilotutbildning (SPU), och i januari 2013 började jag.

Du blev intervjuad under din tid på Svensk Pilotutbildning men är klar sedan länge. Så här i efterhand, vad kommer du bäst ihåg från tiden hos oss?

Jag har jättemånga fina minnen från min tid på Svensk Pilotutbildning, så det är väldigt svårt att välja. Jag fick lära känna massa härliga människor, båda elever och dom som jobbade i skolan. Under mina två år på Svensk Pilotutbildning bodde jag ju i skolans rum, och fick på det sättet många nära vänner. Det underlättade väldigt att ha bra klasskompisar, speciellt under den tuffa ATPL-tiden. Jag tycker nog kanske det första halvåret, när vi flög upp till PPL (Private Pilot License) var det allra roligaste, då allting var nytt och spännande. Mitt bästa minne är nog min första solo flygning, den känslan glömmer jag aldrig!

Hur gick du till väga när du var färdigutbildad för att få jobb som pilot?

Som alla vet kan det ju vara riktigt svårt att få sitt första pilotjobb, men jobb finns till dom som arbetar hårt och målriktad. Själv blev jag blev inkallad till intervju på Norwegian nästan exakt ett år efter jag blev klar med utbildningen på SPU.
Det var ett tufft år däremellan, men belöningen var stor. Då jag var klar fick jag hjälp till att skriva ett så bra CV som möjligt som jag skickade till många bolag runt om i Europa, Afrika och Asien, tillsammans med ett personligt brev som
jag hade skrivit till var och ett av bolagen. Att söka flygjobb är nästan ett heltidsjobb i sig. Då jag efter 6 månader och två misslyckade intervjuer inte hade fått jobb gjorde jag en Flight Instructor-utbildning, då jag tyckte det var superviktigt att hålla igång flygningen och skaffa nya kontakter. Jag hann bara vara instruktör i tre månader, men det är en erfarenhet jag värderar högt, och som jag kan rekommendera. Sen är det ju det här med kontakter. Det är kanske synd att det är så, men ditt kontaktnät är jätteviktigt. Innan jag sökte till ett bolag gick jag ofta in på LinkedIn för att hitta någon som arbetade för just det bolaget, skrev till den här personen och frågade efter lite ”inside information”, tips till hur jag borde gå fram med min ansökan etc. Genom en av dessa som jag skrev till lyckades jag faktisk få en intervju, och jobb, hos ett litet fraktbolag i Norge som flyger Cessna Caravan. Jag började aldrig där, då jag fick komma på intervjun på Norwegian en månad därpå. Att jag fick komma på intervju hos Norwegian var dessutom genom en kontakt jag fick då jag gjorde min FI-utbildning. Han gav mig en e-postadress direkt till en tjej som jobbade i rekryteringen, och det var hon som bjöd in mig till intervju.

Nu jobbar du som pilot på Norwegian, berätta hur det är att arbeta för dem.

Jag trivs bra på Norwegian. Det är ett otroligt dynamiskt bolag, och väldigt mycket har hänt bara sedan jag började för 1,5 år sedan. De öppnar ju hela tiden nya baser och destinationer, och de har expanderat väldigt på Long Haul och nu börjat flyga över Atlanten med den nya 737 MAX. Var 6:e månad har vi en ”basebidding” där man kan söka sig till den basen man vill ha. Om du får den eller inte beror på behovet på basen och din ‘seniority’. Jag fick min önskade bas efter mina 6 första månader i bolaget. Jag är anställd i bemanningsföretaget OSM Aviation som sköter pension, försäkring, semester etc. Jag har ett variabelt schema, varje månad skall jag ha 12 dagar ledigt, men de 12 dagarna hamnar på olika ställen varje månad. Det är ganska oförutsägbart tyvärr. De håller dock på att implementera ett 5 dagar på/4 dagar av- schema så som dom har på vissa Skandinaviska baser. Dock kan jag alltid söka om jag vill ha mina lediga dagar på en bestämd helg.

Hur ser en vanlig dag på jobbet ut som pilot?

Min bas är London Gatwick. Härifrån flyger vi mycket till Skandinavien, ofta med övernattning i Oslo, Stockholm och Köpenhamn. Annars flyger vi till destinationer nere i Spanien, Italien och så vidare, mest under sommarsäsongen. På en vanlig dag träffas alla i crewet i crewrummet en timma innan flygningen. Jag och kapten kollar över flightplan medan kabinpersonalen gör sin briefing, innan kaptenen har en briefing för hela crewet. Sedan går vi igenom en säkerhetskontroll för crew och tar en buss ut till flygplanet där alla sätter igång med sina uppgifter för att vi ska komma i väg så snabbt som möjligt (pilot monitoring gör sin walkaround, pilot flying plottar in dagens rutt i FMC:en). Sen är det alltid spännande att se hur samarbetet mellan oss alla fungerar. Jag tänker på kabinpersonalen, passagerare, personal vid gaten, catering, fueling, loading personal etc. Det samarbetet skall man inte underskatta. Jag har varit med om jättekorta dagar med bara en sektor, och väldigt långa dagar med fyra sektorer. Väldigt vanligt är det att göra tre sektorer, tex London till Stockholm, tillbaka till London och upp till Stockholm igen för att övernatta där. Så gör vi tre sektorer igen nästa dag och kommer då upp tillbaka i London. Det är viktigt att vi som flyger till och från Gatwick jobbar så effektivt som möjligt. Varenda dag är en utmaning för oss när det gäller våran ”on time performance”. Det beror på att luftrummet över London är tungt trafikerat och också Gatwick, som är den mest trafikerade flygplatsen i hela världen med bara en landningsbana. Vi får ofta klareringar på under två mils final som kan låta så här ”cleared to land after departing 737” eller innan start ”behind landing 737 line up runway 26L behind, be ready for immediate take off”. Sen när man kommer upp på cruisehöjd och autopiloten är på kan man slappna av, då brukar jag läsa böcker eller ibland bara kolla ut genom fönstret på landskapet under mig.

Kan du berätta om en minnesvärd händelse du haft som pilot?

Jag minns min första flygning med passagerare mycket väl. Det var en ganska overklig dag. Jag var superstressad, men det kunde inte ha gått bättre. Jag flög ner till Palma de Mallorca med fullt plan och en mycket trevlig kapten och gjorde en supermjuk landning. En gubbe stack huvudet in i flight deck efteråt och berättade att det vart coolt att flyga med en kvinnlig pilot.

I förra intervjun berättade du att du ville se världen och nya intressanta ställen. Har du någon favoritstad, land, område att flyga över? Och har du upptäckt någon favoritplats när du kommit som pilot?

Tyvärr är det ju så att vi shorthaul-piloter inte får stanna så länge på dom platserna vi flyger till. Vi plockar upp nya passagerare och flyger tillbaka dit vi kom ifrån. Men jag spenderar mycket tid på att kolla ut genom fönstret på landskapet och städerna vi flyger över. Jag jämför med min karta och tar reda på exakt vart vi är. Det är roligt att hitta städer jag har besökt förr, och så får jag många idéer till vart jag vill åka på semester. Att flyga över alperna en klar dag, speciellt på vintern, är helt fantastiskt! Kusten längs med Kroatien, Montenegro, Albanien och Grekland är också jättefin. Men det coolaste stället jag har haft en övernattning på är nog Dubai. Jag flög dit från Helsingborg, som tog ca 7 timmar och är den längsta flygningen jag har gjort och dessutom den enda till en annan kontinent. Att komma in över Dubai på natten med ljusen från alla skyskraporna och landa på flygplatsen där var riktigt coolt. Sen hade jag en hel dag till att gå runt och utforska staden, så det tyckte jag väldigt mycket om.

Vad är det bästa med att vara pilot?

Det är ett väldigt roligt jobb. Du får ju göra något som du älskar varje dag. Själv älskar jag känslan jag får efter att ha gjort en bra inflygning och landning. Varje dag är en ny utmaning, och att lära sig behärska nya tekniker som man måste använda på olika flygplatser och landningsbanor, kanske dessutom i dåligt väder, ger mig mycket. Det andra bästa, som jag har nämnt, är vyn från kontoret. Jag älskar att kolla på marken under mig, fina moln och stjärnorna på natthimlen.

Var det som du tänkt dig?

Ja och nej. Dom flesta som söker sig till pilotyrket i dag vet ju att det är inte är särskilt glamoröst längre och att det är inget jobb man blir rik av. Men det som kan vara svårt att förbereda sig på innan man väl jobbar som pilot, är hur mycket det kan kräva av dig. Du jobbar inte vanliga tider, det är inget som heter helg, och att vara ledig över sommar, jul, påsk och andra viktiga dagar är ingen självklarhet. Man måste uppoffra mycket tid med vänner och familj, och det är nog det allra värsta. Och oavsett hur mycket man älskar att flyga kommer man göra det så mycket att det blir som ett rutinjobb till slut, då kan det vissa dagar känns lite tråkiga. Men då tänker jag på att vi sitter i en metalltub flera tusen meter uppe i atmosfären och hur vi trotsar gravitationskraften, och kommer ihåg att jag ju har ett av värdens coolaste jobb.

Har du något mål med din karriär?

Inget helt specifikt. Nu har jag ju precis startat min karriär och jag tänker att jag ska se vart den tar mig. Jag kommer nog inte vilja stanna i England så många år till, och om jag då vill hem till Norge eller testa ett annat land får vi se när den tiden kommer. Ett självklart mål är ju att bli kapten en dag. Och sen vill jag gärna testa på att flyga longhaul någon gång i min karriär.

Text: Linda Karlsson
Bilder: Anine Vilhelmsen Haugs egna

Fler intervjuer

Hur är det att gå på Svensk Pilotutbildning?

Vill du veta mer om våra pilotutbildningar?



Välj vilket område du vill få nyheter om:
AirplaneHelikopterutbildning
[mc4wp_checkbox]
Härmed godkänner jag Svensk Pilotutbildningspersonuppgiftspolicy