Frågor & svar

Betygskrav

– Gymnasieexamen innehållande
– matematik 2 a, b eller c
– engelska 6
(om du inte har betyg i Ma 2 a, b eller c eller Eng 6, kontakt studievägledare på din skola/i din kommun för att se vilka alternativ som finns för att läsa upp via distans/snabbkurs eller liknande
-fysik 1 a (saknar du detta betyg går det bra att göra ett fysikprov hos Svensk Pilotutbildning)

Du måste även ha följande klart innan kursstart:

Medical class 1

http://www.flygmedc.se/flygmedicin/

https://www.aleris.se/Har-finns-vi/Stockholm/Sjukvard/Aleris-Flyg-och-Dykmedicinskt-Centrum/Exempel-pa-undersokningar11/

Flygpsykologiskt lämplighetstest

http://www.scandinaviskflygpsykologi.se/yh-test/

http://www.flygmedc.se/flygpsykologi/

http://www.siap.se/

Utdrag från Polisens belastningsregister

https://polisen.se/siteassets/blanketter/polisens-blanketter-442-3.pdf

Nej, det krävs inget svenskt medborgarskap. Däremot krävs (studerande) visum om man kommer från ett land som inte är med EES (dvs inte är anslutet till EUs handelsavtal).

KOSTNAD ATT BLI PILOT – FLYGPLAN

Integrerad Trafikflygarutbildning, inkl praktik, lärande i arbete (LIA) och examensarbete, 96 veckor. CSN-berättigad upp till 523 680 kr (bidrag och studielån). Kostnad: 849 000 kr.

Vad kostar det att bli pilot – flygplan

Kursavgiften utgörs av följande delar:

  • Den första delen är en anmälningsavgift på 119.000 kr och avgiften inbetalas i sin helhet innan utbildningsstart. Denna summa betalas endast tillbaka om man inte erhåller ett Medical Class 1 eller klarar flygpsykologiskt test innan kursstart. Efter påbörjad utbildning finns ej möjlighet till att få anmälningsavgiften återbetald.
  • Den andra delen är avgifter i samband med genomförandet av praktiska flyg- och simulatorlektioner : ”Pay-as-you-fly”. Det innebär att avgiften uppstår först när studenten har genomfört ett flyg eller simulatorpass. Därför varierar avgifterna beroende på vart i utbildningen man befinner sig. Nedan finns ett uppskattat kostnadsflöde som visar hur kostnaderna kan sprida sig under utbildningstiden.

Finansiering
Svensk Pilotutbildning kommer tillsammans med dig att sitta ner och skräddarsy en finansiell lösning som passar just dig. Vi samarbetar med olika finansiella institutioner som CSN och Swedbank.

CSN
Bidrag på 791kr/vecka i 96 veckor och studielån på 1820kr/vecka i 96 veckor. Dessutom kan man få ett lån till undervisningsavgift på 2912kr/vecka i 96 veckor. Totalt bidrag och studielån från CSN = ca 540 000 kr. (Tilläggslån och lån för certifikatkostnader och liknande kan också vara möjligt).

Kostnadsflöde Pay-as-you-fly 

Pay-as-you-fly avgifterna för studenten blir cirka 21.000 kr per månad under första utbildningsåret (månad 1-12) samt 23.500 kr per månad, månad 13-20. Månad 21-24 uppgår kostnaderna till cirka 40.000 kr in per månad. Vad påverkar flygkostnaderna per månad? Antalet planerade flygpass beror på vilken fas i studierna studenten befinner sig i, och sedan krävs rätt väder och vind för att genomföra flygning. Alla utbildningsmoment genomförs i Göteborg.

Utöver studerandeavgifterna som betalas till skolan tillkommer kostnader som ligger utanför skolans regi, såsom Flygpsykologiskt lämplighetstest, Medicinskt Intyg, litteratur och Transportstyrelsens certifikat. Dessa övriga kostnader uppskattas till cirka 44.000 kr under utbildningstiden.

KOSTNAD ATT BLI PILOT – HELIKOPTER

Helikopterpilotutbildningen under Yrkeshögskolan är avgiftsfri. Däremot tillkommer kostnader för studentlitteratur, utbildningsmaterial, medicinska och flygpsykologiska tester och avgifter till Transportstyrelsen för certifikat. Även antagningsprocessen är en kostnad som tillkommer.

Total får den sökande räkna med ca 60 000 kr för ovanstående kostnader som ligger utanför Svensk Pilotutbildnings kontroll. Svensk Pilotutbildnings helikopterpilotutbildning är studiemedelsberättigad.

De flesta finansierar sin pilotutbildning genom CSN. Många får även hjälp av släktingar eller har sparat själva. Vi kommer att prata igenom allt om finansieringsdelen på Recruitment Day.

Svensk Pilotutbildning kommer tillsammans med dig att sitta ner under antagningsprocessen och skräddarsy en finansiell lösning som passar just dig. Vi samarbetar med olika finansiella institutioner som CSN, Nordea och Swedbank.

Ungefär en gång i månaden har vi informations-och rekryteringdagar på skolan, som vi kallar Recruitment Day. På en sådan dag kommer du att få information om utbildning, både helikoptrar och flygplan, kostnader, finansiering, den integrerade utbildningen, arbetstillfällen, osv. Vi har också en pilot som berättar om yrkeslivet som pilot och vägen till drömkarriären.

Efter lunch går vi vidare med den första delen av rekryteringsprocessen, antagningstester och intervju. I det första antagningstestet kommer du att göra tre skriftliga prov och en kort intervju för att se om du har vad som krävs för att bli en kommersiell pilot. Dagen avslutas med en rundtur i våra lokaler och naturligtvis en titt på flygplan, helikoptrar och simulatorer i hangaren. Registrera dig till Recruitment Day.

Recruitment Day börjar kl 09.00 och avslutas ca 16.00 och kostar 600 kr (man betalar på plats). Ta med en vän som vill bli pilot – betala halva priset. Anmäl din vän genom hemsidan och skriv #TVÅFÖREN där det frågas hur du hittade till vår hemsida. Då betalar ni halva priset när ni båda kommer på morgonen och ska vara med hela dagen inklusive tester.

OBS: du måste gå sista halvåret på gymnasiet eller vara äldre än så innan du gör testerna på Recruitment Day. Är du yngre än att du går sista halvåret på gymnasiet låter vi dig inte göra testerna förrän du är gammal nog.

Du kommer att behöva göra tre skriftliga prov där vi testar dina logiska färdigheter, numeriska förmåga och din rumsliga uppfattning. Alla tester är på engelska med flervalsalternativ i svaren. Testerna är giltiga i ett år från datumet du var på Recruitment Day. Om du inte klarar testerna får du försöka igen efter ett år. På Recruitment Day görs även en kortare intervju. Denna hålls på svenska.

Många undrar om testerna är svåra. Vissa tycker de är väldigt svåra, vissa tycker tvärtom. Vi ser på helheten av resultaten – både från antagningstestet och hur du gör ifrån dig på intervjun (som är minst lika viktig som testerna). Vi vill se att du har potential att bli en framtida kapten; ett mycket ansvarsfullt jobb.

Recruitment Day kostar 600 kr och då ingår en god lunch på Restaurang Nolvik, rundvandring i hangaren, tester och intervjuer som vi kör på eftermiddagen.

Det finns gott om parkering runt flygplatsen. Du betalar själv enligt angivelser på plats. Om du föredrar lokalbussen, gå av vid Säve Flygplats och sedan går du ca 10 minuter till Svensk Pilotutbildnings byggnad som ligger i det svarta flervåningshuset, samma byggnad som Nolvik Konferens. Obs inte hangaren. (www.vasttrafik.se).

Nej, i nuläget kan vi erbjuda hela pilotutbildningen under ett tak på Säve Flygplats, och därför kommer vi även hålla våra Recruitment Days på plats i goa Göteborg.

ANTAGNINGSPROCESSEN – FLYGPLAN

KURSSTART 29 JULI 2019

Mer information kring kursstart 29 juli 2019 kommer inom kort.

ANTAGNINGSPROCESSEN – HELIKOPTER

KURSSTART 29 JULI 2019

Mer information kring kursstart 29 juli 2019 kommer inom kort.

Svensk Pilotutbildning har  två kursstarter per år. 2019 har vi kursstart 7 januari (flygplan) och 29 juli (flygplan och helikopter).

Efter avslutad Trafikflygarutbildning erhåller du ett Commercial Pilot License (CPL) med ett frozen ATPL vilket innebär att du har tillstånd att arbeta som styrman inom tung luftfart och som befälhavare för lättare flygplan/helikopter i kommersiell luftfart.

Undervisningsspråket är svenska. Kurslitteraturen är på engelska. Testerna görs på svenska under Fas 1 sedan på engelska.

Svensk Pilotutbildning kan erbjuda studentrum vid Säve Flygplats.

Det finns 10 rum i byggnaden där teorilektionerna hålls. Boendet ska ses som ett övergångsboende under första tiden innan studenten hittar eget boende.
Huset tillhandahar gratis internet (Wi-Fi) i varje rum. Det finns ett kök med husgeråd, där studenterna kan laga sin egen mat. En själv-service tvättstuga finns.

Bokning av rum sker i samband med antagning.

Statistiken är mycket god för de som gått sin Trafikflygarutbildning på Svensk Pilotutbildning. De allra flesta av våra elever får jobb! Läs intervjuer med några av våra studenter som fått jobb efter avslutad Trafikflygarutbildning på Svensk Pilotutbildning.

Svensk Pilotutbildning är stolta över sina kontakter inom branschen. Att hitta ett jobb vid slutförandet av sin Trafikflygarutbildning är av största vikt efter investeringarna som gjorts för att slutföra utbildningen.

Nätverkande är en stor och viktig del av att hitta ett jobb och de som gått hela utbildningen på Svensk Pilotutbildning kommer med i Svensk Pilotutbildnings Alumninätverk där gamla studenter samlas med nyutexaminerade för att bl.a utbyta erfarenheter och tipsa om jobb. Dessutom blir man som alumn kallad till olika event och föreläsningar som vi har på skolan. Att ha gått hela Trafikflygarutbildningen på Svensk Pilotutbildning betyder verkligen någonting – gemenskap, kvalité på utbildningen och ett brett nätverk vilket leder till stora jobbmöjligheter.

Du kan läsa mer om vad som hänt med våra studenter efter avslutad utbildning i Månadens Intervju

Svensk Pilotutbildnings nätverk är stort och det är förmånligt att bli en del av detta. Vi har samlar upp de som är klara med sin utbildning på Linkedin under gruppen Svensk Pilotutbildning alumninätverk. Om du ännu inte är en alumn så går det bra att följa oss ändå på Linkedin på Svensk Pilotutbildnings företagssida.

Hur är det att gå på Svensk Pilotutbildning?

Vill du veta mer om våra pilotutbildningar?



Välj vilket område du vill få nyheter om:
AirplaneHelikopterutbildning
[mc4wp_checkbox]
Härmed godkänner jag Svensk Pilotutbildningspersonuppgiftspolicy