Vår flotta

Flottan på Svensk Pilotutbildning är toppmodern både på flygplans- och helikoptersidan. Allt från Diamond flygplan med Garmin 1000 till en splitterny helikoptersimulator vilka hjälper pilotstudenterna att förbereda sig inför deras framtida pilotyrke, oavsett om det är inom Sjöräddning eller på Jetplan..

Flygplan

SE-LVO

Max range: 1023 nm / 1895 km Max recommended cruise speed: 159 KTAS Nr of seats: 4 Garmin 1000 utrustad och IFR godkänd. Just denna individen har flugit jorden runt med längsta flygningen på 12,5 timmar utan landning (då med extra tankar installerade)

SE-MIE

Max range: 1102 nm / 2040 km Max recommended cruise speed 130 KTAS Nr of seats: 4 Enda DA40 med “Long range fuel tanks” vilket gör detta till flygplanet med längst räckvidd. Också nyaste tillskottet till flottan. Välutrustad IFR godkänd med dubbla Garmin 430 GPS.

SE-LZV

Max range: 791 nm / 1465 km Max recommended cruise speed: 130 KTAS Nr of seats: 4 VFR utrustad och flottans yngsta DA40.

SE-LYA

Max range: 791 nm / 1465 km Max recommended cruise speed: 130 KTAS Nr of seats: 4 Välutrustad IFR godkänd med dubbla Garmin 430 GPS. Ofta besökt flera europeiska storstäder, såsom Berlin, Paris och London.

SE-LYD

Max range: 791 nm / 1465 km Max recommended cruise speed 130 KTAS Nr of seats: 4 VFR utrustad trotjänare, används dagligen till grundskolning.

Helikoptrar

SE-JUU

Tillverkad 1992 och är den äldsta helikoptern i SPUs flotta. Använd i SPUs flotta sedan 2014. Robinson R22. Världens mest populära skolhelikopter, drivs av en fyrcylindrig kolvmotor på 131 hästkrafter. Normal Cruise: 70 kts Max Endurance: 3 hrs

SE-JNO

Tillverkades 2008 och har funnits i SPU flotta sedan 2010. Robinson R22 Beta II. Världens mest populära skolhelikopter, drivs av en fyrcylindrig kolvmotor på 131 hästkrafter. Normal Cruise: 70 kts Max Endurance: 3 hrs

SE-JMP

har funnits i SPU:s flotta sedan hösten 2015. Sveriges första EC120, byggdes 1998. Airbus Helicopter EC120 B. 5-sitsig helikopter som drivs av en turbinmotor på 504 hästkrafter. EC120 är en modern helikopter som lämpar sig väldigt bra för både skolning och för kommersiellt bruksflyg.

SE-JLN

har funnits I SPU:s flotta sedan vintern 2015. Köptes från England av en privatperson och flyger under SPU:s flagg. SE-JLN är en mycket välutrustad helikopter. Skinnstolar, flottörer och två GPS:er. Airbus Helicopter EC120 B. 5-sitsig helikopter som drivs av en turbinmotor på 504 hästkrafter.

SE-JNM

Robinson R44 Raven I. 4-sitsig kolvmotorhelikopter på 225 hästkrafter. Populär helikopter bland bruksflygbolag och även privatpersoner i Sverige. Max endurance: 3 hrs Normal cruise: 100 kts

SE-JUD

har funnits i SPU:s flotta sedan 2015. Köptes från Danmark i början av året. Robinson R22 Beta II. Världens mest populära skolhelikopter, drivs av en fyrcylindrig kolvmotor på 131 hästkrafter. Normal Cruise: 70 kts Max Endurance: 3 hrs

SE-HJO

har funnits i SPU:s flotta sedan 2008. Köptes från Österrike och flögs hit under våren 2008. Robinson R22 Beta II. Världens mest populära skolhelikopter, drivs av en fyrcylindrig kolvmotor på 131 hästkrafter. Normal Cruise: 70 kts Max Endurance: 3 hrs

SE-JNN

har funnits I SPU:s flotta sedan 2008. Byggdes 2003 och var den första helikoptern i Sverige med registreringen SE-JN. Spenderade sin första tid i Stockholm innan den flyttade till Göteborg. Robinson R22 Beta II.

Simulatorer

Diamond DA42 simulator

DA42 simulatorn är typspecifik och simulerar en kopia av Diamond Aircrafts populära tvåmotoriga flygplan DA42.

EC135 FNPTII/MCC

simulerar en EC135 helikopter med glascockpit och används för instrument- och MCC-utbildning.

Våra filmer
Intervju
Blogg

Vill du veta mer om våra pilotutbildningar?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Flygplansutbildning
Helikopterutbildning