Månadens Intervju

Att bli pilot har varit en livslång dröm, som John Källgren redan efter högstadiet jobbat sig mot. Efter några år som student på Svensk Pilotutbildning jobbar han nu som First Officer på Ryanair men mot hösten kommer han ta steget vidare och sätter då kurs mot andra sidan Atlanten. John bloggade under hela sin tid på Svensk Pilotutbildning som du kan läsa på Svensk Pilotutbildnings flygplansblogg.

John, berätta lite om dig och din bakgrund

Jag är 27 år och bor idag i Göteborg. Här har jag bott sedan jag flyttade hemifrån för 8 år sedan, då jag flyttade hela 20 minuter norrut från Kungsbacka. I relativt ung ålder bestämde jag mig för att jag ville bli pilot. Något som då grundade sig mer i en känsla än att jag visste något konkret om själva yrket. Efter mina gymnasiala studier hade jag endast en fråga – var och hur jag skulle starta med mina pilotstudier? Några avkrokar senare valde jag att börja studera hos er på Svensk Pilotutbildning.

Du gick på Svensk Pilotutbildning år 2012-2014, hur minns du tiden hos oss?

Det var en rolig tid. Nu så här i efterhand inser jag hur lite man egentligen visste om branschen och jobbet i stort. Det var verkligen en helt ny värld som öppnades upp. I början var det mycket som var nytt, men tiden på Svensk Pilotutbildning har gett mig en realistisk och förberedande insikt i flygbranschen som har tjänat mig väl.

Vad minns du var svårast/roligast i din utbildning?

Jag anser att den mest utmanande delen av utbildningen och inom arbetet är våra License skill tests. Tänk er likt en uppkörning för bilkörkort som man istället behöver göra en gång per halvår, då en mängd olika certifikat och tillstånd inom flyget ska bli validerade. 
Det jag såg fram emot mest, när jag hade påbörjat min utbildning, var självklart själva flygningen. Det är en speciell känsla när du lyfter och flyger själv som är svår att förklara. En känsla av frihet. Har man det minsta intresset för flyg rekommenderar jag starkt att ta en provlektion, då kommer ni förstå vad jag menar.

Berätta om tiden efter SPU och hur du sökte jobb

Flygbranschen är svår att komma in i. Det var få bolag som anställde när jag var klar med utbildningen och de flesta krävde en nivå av erfarenhet som var omöjlig att få utan arbete, vilket förstås försvårade sökandet. Som med mycket annat var det bara att fortsätta söka alla tänkbara arbeten och inte ge upp. Nu hade jag själv turen att få en intervju redan två månader efter att jag hade avslutat mina studier. Idag är det fler bolag som anställer, men det är fortfarande svårt att få sin första anställning som pilot.

Har du fortfarande kontakt med dina gamla klasskamrater?

Absolut! Jag har fortfarande väldigt bra kontakt med en handfull av folk från skolan, en del av dem är numera även kollegor. 

Nu jobbar du på Ryanair sedan 2014, hur har den tiden sett ut?

När man fått sin första anställning på ett flygbolag börjar man med en typutbildning på den flygplanstyp som bolaget brukar. Jag gjorde min typutbildning i Amsterdam i slutet av 2014, följt av sex månader baserad i Düsseldorf. Hösten 2015 fick jag min första permanenta bas i Pisa och där blev jag kvar ända fram tills nyligen då jag började arbeta från min hemmaflygplats Landvetter, Göteborg.

Berätta om en vanlig dag på jobbet

En stor tjusning med arbetet som pilot är att även om dina dagar på pappret ser identiska ut så är ingen dag den andra lik. Lite klyschigt, men sant.
I Ryanair jobbar vi på ett 5/4 schema, alltså fem dagar jobb och fyra dagar ledigt. Varannan arbetsperiod arbetar man sent skift och vice versa. Så en vanlig dag kan börja med allt från att man kliver upp halv fyra på morgonen till att man har en avgångstid klockan åtta på kvällen.
Väl på plats, ungefär en timma innan avgång, börjar man som pilot att skriva ut och gå genom färdplanen, vädret med mera. När sedan hela besättningen är samlad går man genom dagens flygtider, vädret, passagerarantal etc. 
Därefter är det dags att gå till flygplanet för att göra oss redo för boarding. För mig innebär det att jag antingen startar upp flygplanets system och ställer in instrumenten. Eller att jag gör en visuell inspektion av flygplanet för att kontrollera att allt är som det ska. Vi piloter, jag och min kapten, byter ansvarsområden vid varje flygning. Den som startar upp flygplanet är också den som kommer att flyga sektorn (Pilot flying) medan den andra piloten ansvarar för bland annat radiokommunikationen (Pilot monitoring).
Framme vid destinationen lämnar vi av våra passagerare och hämtar upp nya samtidigt som vi gör oss redo att vända tillbaka mot Göteborg. Detta ska ta 25 minuter, så man får inte njuta så länge av solen på Mallorca.
På Ryanair börjar och slutar vi alltid våran dag där vi är baserade, så vi kommer alltid hem i slutet av dagen. Tillbaka på Landvetter stänger vi ner, lämnar in pappersarbetet och åker hem.

Att jobba som pilot är ju inte bara att kunna flyga flygplan. Kan du berätta om vad man i en vanlig dag på jobbet som pilot behöver göra i form av pappersarbete, personalkontakt, passagerarkontakt och annat ickeflygande jobb?

Som jag var inne på lite tidigare är planering en stor del av arbetet, både i form av själva flygningen och hantering av besättning, markpersonal och passagerare. Det som har den största inverkan på vår planering är vädret. Utifrån dagens prognos bestämmer vi således hur mycket bränsle vi ska ha, vilken bana vi kan förväntas landa på, passande alternativa flygplatser m.m. 
På marken ger markpersonalen oss information kring antalet passagerare och bagage som vi behöver veta inför avgång. 
I luften består pappersarbetet av uppföljning av vår rutt samt bränsleförbrukning. Vi noterar också alla frekvenser som vi har kontakt med och markerar ut luftrummens gränser. Mycket av vårt ”pappersarbete” har numera flyttats över till vår EFB (Electronic flight bag, även kallad Ipad har jag hört) Vi har fortfarande lite papper kvar i cockpit men det försvinner mer och mer.

Du har bas i Göteborg med Ryanair, var det målet att hamna hemma eller vill du vidare?

Ja, ett mål har såklart alltid varit att få arbeta på hemmaplan. Skillnaden är enorm när man slipper lägga ner två av sina lediga dagar på att pendla hem och tillbaka. Jag är väldigt glad att jag har fått möjligheten att arbeta från Landvetter.Med det sagt så har jag alltid velat flyga långdistansflygningar, exempelvis till USA, och nu till hösten ska jag börja göra just det!

Det låter spännande, berätta mer

Till hösten kommer jag att påbörja min anställning hos Norwegian som pilot på deras Boeing 787 Dreamliner. Det ska bli spännande att ta steget mot att ha hela världen som min arbetsplats.

Vad är fördelarna och nackdelarna med att vara pilot?

Gillar man att ha mycket ledig tid och se mycket av världen är arbetet som pilot svårt att slå. Man får möjligheten att bo utomlands, lära känna folk från hela världen och tid över att resa. En annan fördel är att det är ett riktigt kul arbete. 
De flesta av nackdelarna beror på om man har möjlighet att flytta eller om man gärna vill bo kvar t.ex. i Sverige. Som jag har sagt tidigare så går mycket tid åt till att pendla om man inte bor där man jobbar. Som pilot kan också arbetstiderna variera väldigt mycket vilket gör det svårt att planera sitt privatliv och man får räkna med att jobba på de flesta av årets högtider.

Vad tror du om framtiden? Kommer flygplanen vara förarlösa?

Flygresandet ökar stadigt och den långt omtalade pilotbristen börjar sakta men säkert göra sig synlig på marknaden. Just nu finns det många bolag som är i behov av erfarna piloter, men fortfarande är det svårt om man inte har den erfarenhet som krävs.
För att kunna möta framtidens behov av piloter tror jag flygbolagen måste ändra sitt tillvägagångssätt, t.ex. stå för typutbildning eller till och med hela utbildningen.
En vanlig missuppfattning, som jag ofta hör, är att dagens flygplan i princip flyger sig själva. Autopiloten är ett väldigt bra och avancerat hjälpmedel, men utan input och övervakning fungerar den inte. Dagens autopilot är helt enkelt inte byggd för autonom flygning. Därmed är det inte sagt att det inte kan komma att bli så i framtiden. Personligen tror jag att vi alltid kommer att ha piloter i en eller annan form i kommersiell trafik.

Har du några tips eller kommentarer till de som nu läser till piloter som du själv skulle velat fått när du var elev?

Tänk på att flygbranschen är väldigt liten. Många av era klasskamrater kommer säkerligen att bli era framtida kollegor. Så bygg bra kontakter och hjälp varandra. Jag vet av egen erfarenhet att man ofta är tävlingsinriktad och alltid vill göra sitt bästa, vilket man självklart alltid ska göra. Tänk dock på att jobbet som pilot främst handlar om lagarbete. Så jobba på er samarbetsförmåga för det kommer att hjälpa er i framtiden.

Tre snabba frågor. Favoritflygplats att landa på?

Korfu i Grekland har en väldigt imponerande inflygning. Man flyger in längs med bergen och över hotellen på stranden.

Drömdestinationen?

New York JFK, en milstolpe för mig.

Bästa egenskapen att ha som pilot?

Jag anser att ens samarbetsförmåga är viktigast egenskapen. Lyckas man kombinera flera personers erfarenhet och talang får man ut mer av alla inblandade.

Tack John och lycka till med nya jobbet till hösten.

Text: Linda Karlsson, Marketing Manager
Bilder: John Källgrens egna 

Våra filmer
Intervju
Blogg

Vill du veta mer om våra pilotutbildningar?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Flygplansutbildning
Helikopterutbildning