Nyheter

Senaste uppdateringarna från Svensk Pilotutbildning

<< Till Nyhetsarkivet

Vad blir det för väder? Meteorologen Leon Lee förklarar

2017-05-15

Väderförhållanden har en betydande inverkan på flygsäkerheten. Inför en flygning får piloterna väderrapporter från SMHIs meteorologer. Man får information om vädret under flygsträckan och på flygplatserna. Svensk Pilotutbildnings elever har under sina första meteorologiveckor fått turen till ett riktigt proffs i ämnet: TV4-meteorologen Leon Lee.

1706-leon-leeLeon, hur fungerar samarbetet mellan meteorologer och piloter?

Meteorologer och piloter har ett väldigt nära samarbete eftersom vädret påverkar flyget så pass mycket. Dels gör meteorologer prognoser för flygplatser men även över större områden som Skandinavien eller Europa. Vi markerar ut särskilda fenomen som har betydelse för piloter tex Clear Air Turbulence, åska, nollgradersnivån – var den ligger och var isbildningen är och liknande. Piloter kan själva ringa in till Flight Planning Center där de har en anknytning till flygmeteorologerna och kan ställa frågor.

Flygsäkerheten är högsta prioritet både här på Svensk Pilotutbildning och i övriga flygvärlden. Vilka väderfenomen kan tänkas äventyra flygsäkerheten?

Jag tycker att ett häftigt fenomen är jetströmmar vilket vi går igenom grundligt här på flygskolan. Det krävs att man känner till ett antal grundmoment för att man ska kunna förstå jetströmmar. När man vet hur jetströmmar fungerar kan man också ta hjälp av dem genom att tex spara bränsle om man rider på en jetström men på samma sätt kanske man vill undvika en jetström om man flyger i motvind. På så sätt sparar man även där bränsle. Bränslepriset är ju en viktig faktor inom flygbranschen. Men kring jetströmmar finns det också faror, tex Clear Air Turbulence. Därför måste vi lära oss var de finns någonstans för att kunna använda jetströmmarna på rätt sätt.

Ibland sätter kapten på Fasten Seat Belt knappen, oftast pga turbulens, men vad är turbulens egentligen?

Turbulens är helt enkelt orolig luft, dvs luft som rör sig i virvlar åt olika håll. Kring till exempel moln, berg, och skrovliga ytor (skogar, städer) brukar det finnas turbulens. I klar luft däremot, till exempel på hög höjd, där det inte finns några synliga varningstecken kan det också finnas turbulens. Den turbulensen kallas för Clear Air Turbulence.

Turbulens tar sig olika uttryck, men inom flyget känner vi igen det på att planet börjar skaka och ibland kanske det känns som att man faller genom ett hål i luften. Många beskriver detta fenomen som en ”luftgrop”. Fysikaliskt sett så existerar inte luftgropar, utan det handlar snarare om att luft rör sig uppåt och nedåt – lite grann som i vågor. Hamnar man på dalen i en våg så känns det som om flygplanet faller. Man kan förstås även tryckas upp på andra sidan vågen. Precis som det finns vågor över havet och att man ibland kan känna att båten om vartannat faller och trycks upp. Visst kan man undvika turbulens så gott det går med hjälp av väderprognoser och noggrann färdplanering, men när det väl händer så är det bäst att man har på sig bältet.

Har du något favoritväder eller är du som de flesta och gillar sommar och sol?

När jag är ledig gillar jag sommar och sol men när jag jobbar vill jag gärna ha något att jobba med och då gillar jag åskoväder och hagelskurar. Det är häftiga fenomen för det är ju stora moln som orsakar de här blixturladdningarna och hagelskurarna.

Tack Leon!

Text och bild: Linda Karlsson, Marketing Manager

Våra filmer
Intervju
Blogg

Vill du veta mer om våra pilotutbildningar?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Flygplansutbildning
Helikopterutbildning