Vad hände sedan? Ida Svenson nu helikopterpilot på Fonnafly

Sist vi träffade Ida under Månadens Intervju september 2015 var hon mitt i sin helikopterpilotutbildning men har nu avslutat den efter 2,5 års studier och praktik. Vad hände sedan? Vi sökte upp Ida och hon jobbar nu som Loadmaster på Fonnafly / Fjord Helikopter i Norge.

Ida, du har nu avslutat din YH Helikopterpilotutbildning på Svensk Pilotutbildning, ge oss en liten sammanfattning om hur utbildningen var i sin helhet.

När jag tänker tillbaka på studietiden så minns jag det som en väldigt rolig period av mitt liv. Många nya utmaningar och högt tempo generellt. Jag hade nog inte insett hur mycket tid jag var tvungen att lägga ner på teoridelen så det kom lite som en kalldusch. Dock tog det inte så lång tid att komma in i rutinerna och då jag är en tävlingsmänniska i grunden så gillar jag att pressa gränserna. Att vi hade mycket flygning på schemat var ett stort plus.

Kan du ge oss lite inblick från tiden på din praktikplats?

ida-checkar-maskinen-infor-flygning-konstitutionslandning-i-geiranger
Ida checkar maskinen inför flygning. Konstitutionslandning i Geiranger.

Praktikplatsen gav mig möjlighet att knyta kontakter med branchsfolket på ett värdefullt sätt. Jag blev placerad i Norge på en för mig avlägsen ort med storslagen natur. Då jag inte tidigare hade erfarenhet att flyga i ”otillgänglig terräng” gav detta mig ny viktig erfarenhet. Jag bodde på basen så all min vakna (och sovande) tid tillbringade jag i hangaren och med helikoptrarna. Beroende på vilket uppdrag som var aktuellt för dagen kunde arbetsuppgifterna se lite olika ut. På morgonen iordningställde jag helikoptern så att den flygande piloten i princip bara skulle kunna komma och sätta sig i helikopter och flyga iväg. Beroende på det aktuella uppdraget kunde min uppgift som loadmaster vara att ansvara över säkerheten för turisterna, tex genom informationsbreefing före flygturen, hjälp med i och urlastning. Var uppdraget istället att flyga underhängande last så stod jag på marken och assisterade piloten genom att säkra lasten på marken, fästa på/av lasten i den underhängande kroken som hänger från en lina fäst i helikopterns buk. Mitt uppdrag innefattar även att assistera flygande pilot tex genom navigering och varna för eventuell fara i luft eller på marken. Bränsle är en annan viktig aspekt av mina arbetsuppgifter, att då se till att dugligt bränsle finns tillgängligt ute i fält under uppdrag samt att ansvara för tankningen tex via hotfueling. När dagen är slut tvättar jag helikoptern in och utvändigt så att den ska vara startklar morgonen därpå. Övriga uppgifter så som ansvara för bokningstelefonen och allt vad det innebär med att få ihop ett så effektivt flygschema för dagen som möjligt. När tiden räcker till ska även hangaren hållas ren och övrig utrustning tvättas. Det är av största vikt att allt är helt och rent och på sin plats för att underlätta i planeringen och öka effektiviteten. Under praktiktiden arbetade jag generellt 7 dagar i veckan och vissa dagar blev väldigt långa. Då är det tur att arbetet är ens hobby. Basen är belägen lite utanför samhället så en och en annan skogspromenad hann jag med. Jag minns att jag på kvällarna stod och lyssnade på ljudbok och putsade på helikoptern. 

 

Bästa minnet från praktikplatsen?

På resa ner i den franska helikoptern.
På resa ner i den franska helikoptern.

Det var när jag och en annan kvinnlig pilot skulle leverera en helikopter, AS350b3 ner till Frankrike i våras. Vi är jämngamla och blev väldigt goda vänner. Vi lyfte tidigt på morgonen från basen och flög över vinterlandskap och glaciärer, ju längre söder ut vi kom desto mer flackade landskapet ut och våren blev mer påtaglig. I Tyskland flög vi ovanför vinodlingar och all denna natur och årstidsväxling på en och samma dag. Vi stannade ofta för att tanka och många gånger kliade sig herrarna i skägget när två blonda tjejer hoppade ut från helikoptern. Vi fick väldigt god service överallt. Det var en erfarenhet som hette duga att sitta med fingret i kartan hela vägen från Norge till Frankrike för att ständigt ha stenkoll på vart vi var. Skolan hade förberett mig väl med navigeringskunskaper. Jag fick också lära mig att man inte mår illa om man äter ofta.

Efter utbildningen slut, hur gjorde du för att få jobb?

Jag måste gjort ett bra jobb ifrån mig under praktiktjänstgöringen för jag blev erbjuden ett kontrakt för nästa säsong på plats.

Berätta om ditt arbete på Fonnafly / Fjord Helikopter

taxiflygning-i-oldedalen-kvinnlig-besattning
Taxiflygning i Oldedalen, kvinnlig besättning.

Nu är jag anställd som loadmaster i Fonnafly/Fjord Helikopter. Det är ett företag i Norge som gör allt från lastflygning, taxiflygning, linjebesiktning, djurinventering, räddningsuppdrag till turistflygning. Listan på uppdrag kan göras lång. Denna säsongen ska jag gå på ett 12/9 schema vilket innebär att jag arbetar 12 dagar och ledig 9 dagar. Det ger mig möjlighet att kunna åka hem till Sverige under min ledighet, vilket jag inte direkt hade möjlighet till förra säsongen. Dock planerar jag arbeta som sjuksköterska när jag är hemma för att förbättra ekonomin. Arbetsdagarna är långa då vi flyger så länge vädret tillåter och det är ljust inom tillåtna arbetstiden. En besättning per helikopter bestående av en flygande pilot och en loadmaster som i de flesta fall också är utbildad pilot. Oftast har vi med oss matsäck och dryck ut i fält då helikoptern kan flyga från ett uppdrag till ett annat utan att passera basen. Under högsäsongen kan dagarna bli väldigt hektiska och då gäller det att vara väl förberedd.

Berätta vad du gör exakt i din roll som Loadmaster

Taxiflygning för några geologer som ska bli avsläppta på berget.
Taxiflygning för några geologer som ska bli avsläppta på berget.

Stryn-basen är belägen vid ett flertal glaciärer som är ett hett turistmål med helikopter. Antingen utgår vi från basen eller så upprättas en helikopterplatta vid en av företagets konstitutionslandningsplatser som tex kan vara en åker. Eftersom vi oftast lastar i och ur turisterna när helikopter är igång är det viktig med en ordentlig breefing innan så att turisterna är beredda på vad som väntar.  Denna breefing utförs av mig som loadmaster. Det är viktigt att vara förutseende och ligga steget före så att olyckor förhindras och det är en av de största utmaningarna att vara loadmaster vid turistflygning.

Att vara loadmaster vid lastflygning är betydligt tyngre fysiskt då det oftast är många tunga lyft. Det har varit min största prövning och jag fick helt enkelt bygga muskler och utveckla smarta knep för att klara arbetet. Det man inte har i armarna får man ha i huvudet.

Berätta lite om helikoptern du flyger

ida-svensonDen helikoptern vi bland annat opererade med förra säsongen var samma helikopter som jag flög i skolan, H120 (Eurocopter 120). Andra helikoptrar som jag tillbringade mycket tid i var H130 samt AS350b3. Tyvärr fick jag inte logga några timmar förra säsongen då det var min första inom företaget. Rutinen i företaget är att först arbeta som lasteman för att sedan när jag lärt mig rutinerna avancera till att bli flygande. Självklart vill jag upp i luften och flyga själv men jag tycker att det är helt rätt att först lära sig arbetet från grunden genom att först arbeta som lasteman. Jag hoppas självklar att jag blir flygande denna säsongen. 

Hur ser helikopterbranschen ut nu?

Jag vet inte om jag är rätt att svara på den frågan då jag är så ny inom branschen men generellt verkar det lite svårt att få det första arbetet och komma upp i luften och flyga. Det verkar finnas behov och efterfrågan på erfarna piloter men kanske inte så mycket behov av piloter med mindre erfarenhet, som mig själv. Och utan jobb som genererar flygtimmar är det svårt att få erfarenhet. Dock tror jag att bara man visar lite jädrar anamma och uthållighet ska det hela gå vägen.

Håller du kontakt med andra i din klass från Helikopterpilotutbildningen?

Ja, jag har god kontakt med många från klassen. Vissa pratar jag med varje vecka och andra träffas jag med på promenader eller middagar. Vi hade väldigt god sammanhållning i klassen och jag har många av dem att tacka för mycket. Vi var enbart två tjejer i klassen och hon är idag en av mina absolut närmsta vänner. Hon är i skrivande stund inskolad att flyga MD500 och jag är så stolt över henne.

Vad skulle du rekommendera till andra som vill bli helikopterpilot?

Turistflygningar i Oldedalen
Turistflygningar i Oldedalen

Att ta sig en funderare på om personen värderat hur mycket arbete som ligger bakom att lyckas i branschen. Att man får vara beredd på att som jag flytta utomlands för att få ett jobb. Att jobbet innebär hårt slit och att man kanske får ha extrajobb vid sidan om för att ekonomin ska gå runt i början av karriären.  Avskräcker inte det kan jag varmt rekommendera arbetet. Det är ju trots allt världens bästa jobb att ha cockpit som sitt kontor.

Hur tror du vi kan locka till oss fler tjejer att bli helikopterpiloter?

Genom tex uppmärksamhet via media. För inte så länge sedan gjordes ett reportage om den kvinnliga helikopterpiloten Liza som relativt nyligen började på Stockholmsambulansen. Jag tror att tjejer inte tänker på att yrket finns tillgängligt. Men uppmärksammas det i positiv mening tror jag tjejer blir mer medvetna om att möjligheten finns. Jag har tex fått positiv respons från mitt instagramkonto från tjejer som också går i pilottankar. Vi tjejer får lyfta varandra när vi är en sådan minoritet i denna branschen.

Varför är helikopteryrket det bästa du kan tänka dig?

Frihet under ansvar. Jag gillar känslan av kontroll och hur helikoptern känns som en förlängning av kroppen uppe i luften. Det får mig att le inombords. Alla borde ha ett yrke som framkallar den känslan. 

Text: Linda Karlsson
Bilder: Ida Svensons egna

Läs månadens intervju från 2015 med Ida Svenson här

 

Våra filmer
Intervju
Blogg

Vill du veta mer om våra pilotutbildningar?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Flygplansutbildning
Helikopterutbildning