Stefan Sundelin – helikopterstudent

Stefan Sundelin går Trafikflygarutbildningen Helikopter på Svensk Pilotutbildning (SPU) och är nu i slutfasen utav den tunga ATPL-teorin.

Hej Stefan, vem är du?

Foto_med_textJag heter Stefan, kommer från Täby Stockholm och är 25 år. Jag kom till Göteborg för helikopterutbildningen och innan det har jag jobbat inom det militära från och till under 4 års tid både i Sverige och utomlands.

Hur går det med ATPL-teorin?

Det går bra, jag har bara två ämnen kvar och sen blir det CPL (Commercial Pilot License). Just nu läser vi GNAV (General Navigation) vilket är ett rätt stort ämne med kartläsning och navigering precis som det låter.

Varför vill du bli helikopterpilot?

Jag skulle aldrig kunna ha ett stillasittande kontorsjobb utan måste ut och röra på mig. Jag flög med på en helikoptertur i fjällen och tänkte att det där kan inte vara så svårt och på den vägen är det. Tre veckor senare satt jag i skolbänken på SPU.

Hur många timmar har du flugit hittills?

Jag har flugit rätt mycket och är uppe i 170h varav 100-105h PIC (Pilot In Command).

Hur är sammanhållningen i din klass?

Den är rätt bra, fast helikoptergänget håller sig lite för sig själva. Det blir lätt så att man håller sig inom sin grupp för ämnena skiljer sig ibland åt mellan flygplan och helikopter och vi hör ibland med varandra tex “gäller detta helikopter?”. Men det är olika åldrar i gruppen och blandade karaktärer, vi är ett bra gäng.

Vad är drömjobbet efter din Trafikflygarutbildning?

Helst hade jag velat flyga militärt men då får man gå deras utbildning och det gick inte men med tankte på min bakgrund inom det militära vill jag satsa på något där det händer saker snabbt, så ett jobb där det går alarm tex ambulanspilot eller Search and Rescue.

Vad har varit roligast med utbildningen?

Flygningen! Jag är mer praktiskt lagd än teoretiskt. I början tänkte jag att “jag kommer aldrig att fixa det här” men det gör man. Det är spännande att se sin egen utveckling. Man tror man är klar efter ett PPL men det är mycket kvar. Man får mer och mer kontroll ju mer man flyger. Även allt runtomkring är roligt som planeringen innan flygningen osv.

Svårast?

Den teoretiska biten – men jag tänkte att om jag nu ger mig in i det här måste jag klara det. Alla ämnen har ju sin grad av svårighet men tråkigast var nog Air Law då man helt enkelt måste traggla in kunskapen. Vi fick tips av lärarna att lära oss ramsor och associationer och till slut gick det vägen. Sen hjälper det även att vi pluggar tillsammans och diskuterar kring ämnena.

Har du någon förebild?

Inte direkt men det är kul när vi får höra andras vägar som de gått, att det finns så många olika inriktningar för att göra sig attraktiv på arbetsmarknaden.

Berätta om bilden vi ser

Vi har en lärare som även jobbar på SAR (Search and Rescue) och en dag vi fick följa med på en övning de hade. Vi blev nedvischade från deras helikopter till vattnet och det var kolsvart ute. Sen fick vi sitta på en livflotte medans deras helikopter åkte iväg för att sedan leta efter oss när vi endast hade en lampa att vifta med. När de sen gjort det vischade de upp oss en efter en i helikoptern igen. Det var en väldigt spännande dag där vi fick se hur de jobbade, deras olika ansvarsområden, olika baser osv. Det hade verkligen varit kul att få jobba på en sådan helikopter.

Vi ser dig nog sitta i SARen i framtiden Stefan, stort tack och kämpa nu på med den sista teoribiten.

Text: Linda Karlsson
Foto: Stefans privata

Våra filmer
Intervju
Blogg

Vill du veta mer om våra pilotutbildningar?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Flygplansutbildning
Helikopterutbildning