Sefast Rejving – student ME

I Månadens Intervju september 2013 träffar vi en student från Svensk Pilotutbildning – Sefast Rejving. Sefast klarade precis sin ME-uppflygning och har nu endast IR, MCC och CPL kvar på sin Trafikflygarutbildning. Många studenter bor på skolan och Sefast är en av dem som fått boende då han kommer långtifrån Göteborg.

Sefast, berätta lite om din bakgrund

Sefast_RejvingJag är 31 år och kommer från Östersund i Jämtland. Där bodde jag tills flygskolan började. Jag har tidigare jobbat mycket inom bygg men alltid varit flygintresserad. Jag kände till slut att jag var redo för nya utmaningar och ville förverkliga min barndomsdröm. Jag hade både råd och tid att äntligen börja en Trafikflygarutbildning. Jag kollade runt olika skolor men fastnade för Svensk Pilotutbildning och åkte på Recruitment Day (informationsdag).

Vad fick dig att välja Svensk Pilotutbildning?

Skolan verkade mest professionell. Sen gillar jag Göteborg fast underATPL-teorin var jag bara inne i Göteborg ett par gånger för det blev så mycket plugg. Men annars träffar jag folk i stan, tar någon båttur till någon ö ibland.

Du bor på skolan, hur går det?

Jättebra. Det är kanon att kunna bo så nära både teorisalarna och hangaren. Man blir ju mer flexibel då och jag har kunnat hoppa in med kort varsel till en flygtur. Jag tror utbildningen går snabbare på så sätt, jag har fått flyga så mycket jag vill. Sen blir man mer fokuserad på skolan när man bor på plats. Man pluggar ihop och diskuterar tillsammans.

Hur har du upplevt utbildningen hittills?

Allt har varit intensivt men jätteroligt. Jag är så intresserad av flyg in i detalj så det är lätt att få in kunskapen. ATPL-teorin var tuff men intressant. Det är bra att utbildningen är upplagd som den är, att man kan ta paus om man vill tex jobba. Jag har dock kört i ett från början.

Vad är det viktigaste du lärt dig hittills?

Att ta ansvar. Att vara professionell. Man har mycket att vara ansvarig för – både liv och värden. Det gäller att följa SOP (Standard Operational Procedures) och kunna den utantill. Gör man det blir det roligare, det flyter på bättre och man kan koncentrera sig på annat.

En del studenter åker till USA för sin Time Building, men du valde att stanna i Sverige, berätta.

G1000_smallJa, jag stannade i Sverige. Dels ekonomiskt för jag tror trots allt det blir billigare att vara hemma; mindre fest och shopping helt enkelt. Sen är det kul att se Sverige faktiskt. Det finns hur mycket som helst att se här. Gotland var speciellt till exempel, dit flög jag på en spontanhelg fre-lör. Annars flög jag mest i Jämtland och där var det häftigt med alla fjäll och att se någon lapp-by här och där. Där kan man göra vad man vill i princip, man är rätt ensam om att flyga där.

Så måste jag säga ett stort GRATTIS Sefast till att du precis klarat din ME-uppflygning! Berätta om ME (Multi Engine Class Rating)

Tack, ja det var jättekul. Det var det roligaste jag gjort att flyga två-motorigt flygplan där en motor konstant går sönder. Det bästa var utmaningen! Att landa med en motor, det var otroligt kul att lära sig. Sen händer det så mycket hela tiden och man får vara beredd på snabba ingrepp. Det var även fantastiskt att få flyga DA42. Jag har haft kanonväder så fick klart allt på 9 dagar, tackar vädergudarna för det! Teorin man läser är POFF (Principles of Flight), en teknisk kurs samt G1000-kurs. Nu har jag bara det roligaste kvar i utbildningen – flygningen! Jag räknar med att vara helt klar runt dec-jan.

Vad tycker du kännetecknar en bra pilot?

Någon man kan lita på, som är seriös men som ändå kan skoja till ibland.

Vad kännetecknar en bra flyglärare tycker du?

Att vara lugn är en bra egenskap. Det vore ju konstigt om de vore stressade. Det är bra om de tjatar lite, då vet man vad som är viktigast.

Vad är drömjobbet när du är klar med utbildningen?

Jag vill flyga långflygning, se mer av världen. Jag älskar att resa och ser det som en del av yrket. Helst vill jag se nya länder varje dag! Därför kanske ett privatjetbolag skulle passa mig bra.

Har du någon jobbstrategi upplagd ännu för att få drömjobbet?

Skicka in ansökningar till alla bolag som verkar intressanta, kanske ta en turné och försöka besöka dem.

Denna månaden startar en ny klass på Svensk Pilotutbildning - har du några tips eller råd att ge dem?

Lägg ner mycket tid på att plugga från början. Allt kommer bli lättare om man är förberedd.

Tack Sefast och lycka till med sista biten av din pilotutbildning

Bilder
Sefast Rejving i DA42 på Göteborg City Airport
Garmin 1000 i DA42 – Airwork på 4000 fot
Time Building i Jämtland med Åreskutan i bakgrunden

Text: Linda Karlsson
Foto: Sefast privata

Våra filmer
Intervju
Blogg

Vill du veta mer om våra pilotutbildningar?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Flygplansutbildning
Helikopterutbildning