Rui Lopes – Kapten på Norwegian

I novembers månadsintervju träffar vi en målinriktad kapten på Norwegian som på sin fritid satsar på att inspirera unga.

Hej Rui Lopes, när bestämde du dig för att bli pilot egentligen?

Rui_Lopes_ProfilbildNär jag var 5 år gammal flyttade jag med min familj till Sverige och flög för första gången. Efter det var allt som flög fascinerande. Sedan den upplevelsen har jag strävat efter att söka till en flygskola. Alla lärare ända sedan lågstadiet har fått veta att jag ska bli pilot. Jag kommer till och med ihåg hur en SYO-konsulent försökte styra mig mot annat, men jag sa nej direkt. Jag hade bestämt mig för den väg som jag skulle gå – jag skulle flyga flygplan.

Hur gick du tillväga för att nå ditt mål?

I processen att välja vilken flygskola jag skulle till tittade jag på olika möjligheter, bland annat på skolor i USA, och jag provflög för att få en bättre bild av vad jag letade efter. Tillslut valde jag ändå att stanna kvar i Sverige och söka till Svensk Pilotutbildning. En flygskola där jag kunde få alla certifikat jag behövde utan att behöva oroa mig för komplicerade konverteringar där reglerna hela tiden ändrades och det var dessutom nära hem. Eftersom att jag hade målet väldigt klart för mig, jag skulle bli pilot, sökte jag även jobb på Landvetter flygplats två år innan skolan började för att börja bygga kontakter i branschen. Där fick jag möjlighet att ”andas en del av branschen”, till en början som baggagelastare men senare som ”Red cap” och Operations Coordinator. Jag började på Svensk Pilotutbildning 2002 och var helt klar 2005. Under tiden hade jag fått erfarenhet från marken på bolag som Malmö Aviation och FlyMe.

Hur var det sedan när du var klar med utbildningen och hade dina certifikat?

I början flög jag taxiflyg en kort period, sedan fick jag möjlighet att göra testerna för FlyMe. Jag klarade dem och kunde direkt starta type-ratingen på 737:an. Jag hann flyga lite över ett år på FlyMe innan de gick i konkurs, vilket räckte för att få fler intervjuer till nya jobb. Då valde jag att bli styrman på det engelska bolaget Jet2. Målet var dock hela tiden att komma närmare hem eftersom att jag skulle bli pappa, och i november 2007 började jag på Norwegian. Där är jag kvar idag och sedan tre år är jag kapten och flyger allt mellan Dubai i öst och Kanarieöarna i väst. Dels inrikes/utrikes, reguljärt och även charterflygningar. 

Grattis! Vilken har varit din mest minnesvärda flygning?

Rui_Lopes_i_CockpitHaha, ja det har varit många, men en favorit ligger en bit bakåt i tiden – och det är en klassiker. Min första EK flygning. Det var en helt absurd känsla. När flyginstruktören hoppar ut ur planet och säger ”Då kan du ta dig en landningsrunda själv.” Jag minns att jag svarade med ett” – Vad säger du?!” När jag sedan började taxa och lyfte satt jag faktiskt och skrek. Jag skrek av glädje. Det som är roligt är att jobbet fortfarande är lika spännande idag och jag blir fortfarande utmanad och stimulerad.

Hur har det varit att gå från styrman till kapten?

Som styrman så fokuserar man främst på flygning. Som kapten ligger fokus på helheten, allt runtomkring. Allt från att säkerställa att man är laglig att utföra flygningen till Crew Resource Management (CRM) som innebär att man får använda sin sociala kompetens, ledarskap, livserfarenhet, erfarenheter av tidigare misstag, sitt kunnande och så vidare för att sträva mot att få en professionell grupp på sex personer att jobba som ett team. Tittar jag framåt så är målet att bli träningskapten. Det går att utvecklas hela tiden helt enkelt.

Du gör också annat på din fritid..?

För lite över ett och ett halvt år sedan blev jag kontaktad av min gamla rektor på Hjällboskolan. Han undrade om inte jag kunde komma ut och berätta lite om mig själv för eleverna och om min väg från skolbänken till pilot idag. Och självklart ville jag hjälpa till och motivera unga och ta chansen att ge tillbaks. Sedan dess har jag åkt ut på skolor i flera omgångar och berättat hur jag blev pilot. Det är en stor utmaning, många som växer upp i invandrartäta områden med namn som inte är typiskt svenska ges känslan av de saknar möjlighet att bli något –vilket är så fel! Jag åker och ut och berättar att jag har suttit i exakt samma sits som de sitter i nu och målmedvetet jobbat för min dröm – och nått dit. Det är ett förtroende jag getts som känns viktigt.

Vad har du för tips till den som siktar på att bli kapten på Norwegian?

Inget flygbolag anställer en styrman – de anställer en framtida kapten. För att vara en framtida kapten krävs det att du är påläst, intresserad, förberedd och ligger steget före. Du ska kunna din flygutbildning och se till att hela tiden skaffa dig ett försprång. Fortfarande idag gör jag det som kallas för att ”flyga soffan”, där man i förväg helt enkelt tänker sig igenom en flygning. Till exempel en take-off med motorbortfall där man i huvudet går igenom alla handgrepp som måste utföras. Detta för att skapa sig ett försprång mentalt. Mitt tips är att börja med att vara väl förberedd redan när du är student.

Tack Rui för ett inspirerande samtal!

Text: Jennie Olsson Bilder: Rui Lopes

Våra filmer
Intervju
Blogg

Vill du veta mer om våra pilotutbildningar?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Flygplansutbildning
Helikopterutbildning