Rasmus Ring – fd SPU-student nu pilot på Cathay Pacific

Det är alltid lika roligt att träffa före detta SPU-studenter som nu är ute i världen och flyger. Den här månaden fick vi möjlighet att få lite tid med Rasmus Ring som passade på att besöka sin gamla flygskola på sin semester. Efter att ha gått hela Trafikflygarutbildningen på SPU fick Rasmus jobb på Ryanair men har sedan augusti 2012 fått bas i Hong Kong genom Cathay Pacific, www.cathaypacific.com, där han flyger Boeing 777. Flygbolaget Cathay Pacific är kanske okänt för vissa men är desto mer känt i Asien och flyger till 168 destinationer och 42 länder över hela världen.

Välkommen tillbaks till Sverige och SPU Rasmus, berätta först lite om din bakgrund!

rasmus_ring_bild_1Jag är 27 år, kommer från Örebro från början och har alltid varit flygintresserad. Jag gjorde lumpen efter gymnasiet men bestämde mig efter det att bli pilot och hittade Svensk Pilotutbildning. Jag gick på informationsdagen i mars och började redan i september. Allt gick väldigt fort
och jag blev klar på 20 månader. Efter utbildningen fick jag jobb på Ryanair där jag jobbade som styrman i 2,5 år. Jag trivdes bra men fick chansen att börja på på Cathay Pacific och tog den.

Hur ser din tjänst på Cathay Pacific ut som du har idag?

Min titel är Second Officer eller Cruise relief pilot vilket betyder att jag inte gör några starter eller landningar utan som det låter flyger under cruise. När jag var på Ryanair var jag First Officer och gjorde starter och landningar vilket kommer så småningom på Cathay Pacific men upplägget på Cathay Pacific ser ut så att man börjar som Second Officer, sen vidare till First Officer och till sist blir man Captain. Jag flyger endast Long Haul destinationer som tex från Hong Kong till San Fransisco, New York och Chicago, vilket tar ca 26-27h fram och tillbaks. Jag flyger i snitt 70-75h i månaden vilket betyder ca tre vändor fram och tillbaks.

Låter väldigt spännande, vad gör du mer exakt mellan start och landning?

Antingen flyger man eller så kör man pilot monitor vilket betyder att man tex gör fuel check, kollar tiden i färdplanen och håller koll på terrängen. Speciellt till Europa blir det mycket koll på terräng då vi flyger över Himalya.

Hur är det att bo och arbeta i Asien? Har du stött på några kulturkrockar?

Just Hong Kong känns väldigt västerländskt även om bara 5% av de 7,5 miljoner invånarna är från väst. Många pratar engelska till skillnad från när jag var baserad i Italien med Ryanair där knappt någon förstod vad man sa. På jobbet är ca 2000 av de 2700 anställda västerländska, främst australiensare, britter andra europeer. Men visst, ibland finns det inga översättningar på restauranger osv, men alla är otroligt artiga i Asien så det går alltid att få hjälp när man behöver det. Jag har inte stött på några direkta kulturkrockar, det är väl om någon äldre kapten är väldigt old school men de är få nuförtiden, alla är som sagt väldigt artiga och hjälpsamma. Det är väldigt avslappnat på jobbet, de som har högre rang har ju själva suttit i den stolen jag sitter i och vet hur det är.

Hur ser det ut för kvinnliga piloter i Asien?

rasmus_ring_bild_2Det är mer ovanligt än i Europa men vi har några kaptener, några styrmän men majoriteten är män. Det är hög status att jobba på Cathay Pacific om man är från Hong Kong. Företaget kanske inte fokuserar så mycket på att locka dit just kvinnliga piloter utan vill att alla ska vilja jobba för dem.

Hur viktigt är ett brett kontaktnät i flygbranschen?

Det är väldigt viktigt att ha kontakter. Jag använde mina kontakter till alla jobben jag sökte. Att ha en referens från någon som flugit med dig är också viktigt. Jag håller kontakt med mina klasskamrater från SPU. Skolan var inte lika stor då som nu, vi var bara 7 som gick hela vägen och 6 av oss jobbar nu som piloter.

Kommer Cathay Pacific anställa inom 3-5 år tror du och finns det möjlighet för en duktig SPU-student att få jobb hos er?

Som jag hört håller de på att få fram exakt hur många som ska anställas inom de närmasta åren men vet inga exakta antal. Dock är det beställt 20 nya Boeing 777 till 2016 och därefter 35 nya Airbus 350 samt att det är många pensionsavgångar på gång. En SPU-student kan absolut söka hit men kanske behöver man
först ca 250 flygtimmar bakom sig. Att ha erfarenhet från Ryanair är jättebra, de är kända för att få ut bra piloter, så det är en bra inkörsport. Cathay Pacific är ett bra bolag att jobba för. Ingångslönen ligger på 40,000kr/mån för Second Officer, 85,000kr/mån för First Officer (vilket man blir efter ca 3,5-4 år) och 120,000kr/mån i ingångslön för kapten. Man får dessutom förmånligt bostadsbidrag, pension, sjukvård och några gratisresor per år.

Left down wind från bana 28, Chicago O´Hare. Notera Meigs Field från Flight Sim!

Vad har du för mål framöver? Är du nöjd där du är eller vill du tillbaka till Sverige i framtiden?

Jag är väldigt nöjd där jag är nu och har inga planer på att flytta på ett bra tag. Om jag lämnar Hong Kong ska det vara för att få hemmabas genom något charterbolag eller att SAS blivit en stabil arbetsgivare igen men som det ser ut nu är jag nöjd där jag är, det är för bra för att lämna på minst 6 år.

Dina tre bästa tips till nuvarande SPU-studenter?

– Satsa 100% på utbildningen – gör alla förberedelser innan flygning, var förberedd och bli vän med testerna! Du kommer ALLTID få göra tester som pilot fram till pensionen.
– Sök alla jobb du kan – i hela Europa, i Asien. Certifikatet du får genom SPU är väl ansett i hela världen och satsa även om du inte har alla timkraven.
– Ha kul! Skaffa en bra kamrat som du kan diskutera med och öva upp kommunikationen. Kommunikation är något man alltid behöver som pilot.

Tre snabba frågor och svar

Reser helst till: New York, San Fransisco, Los Angeles
Boktips: Ace The Technical Pilot Interview
Roligaste flygplats att landa på: New York – New York är New York, alla lampor, alla hus…men att landa med B737 på Säve (Göteborg City Airport) på en 2 km landningsbana istället för Diamond var också en speciell känsla!

Rasmus i Boeing 777. Det är alltid 4 piloter på varje Long Haul flygning som varvar att jobba ca 5h per skift.

Stort tack Rasmus och kom gärna och hälsa på oss igen när du får tillfälle!

Text: Linda Karlsson
Foto: Rasmus privata

Våra filmer
Intervju
Blogg

Vill du veta mer om våra pilotutbildningar?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Flygplansutbildning
Helikopterutbildning