Maria Linder – Flight Instructor SPU och styrman på Wideroe

Svensk Pilotutbildning (SPU) är stolta över sin mycket kompetenta och proffsiga lärarkår och efter studenternas utvärderingar får lärarna i princip alltid högsta betyget. Många av dem jobbar sompiloter vid sidan av undervisningen. Maria Linder är en av dessa och hon jobbar som lärare på SPU i ämnet Radio Navigation RNAV vilket innehåller undervisning om olika navigeringshjälpmedel och radiofyrar som används inom luftfarten. Hon är även MCC-instruktör för SPU och undervisar i simulatorn i Riga. När hon inte är på SPU jobbar hon som styrman på det norska flygbolaget Wideröe, www.wideroe.no, sedan 4,5 år och har sin bas i Tromsö, Nordnorge. Wideröe flyger främst inrikes i Norge från Kirkenes i norr till Kristiansand i söder, men har även en del internationella router som Göteborg, Köpenhamn och Aberdeen. Bolaget, som har huvudkontor i Bodö, har runt 470 piloter och opererar med Dash 8 – 100/300 och Q400.

Hej Maria, berätta lite om ditt jobb på Wideroe. Hur fungerar upplägget av arbetsdagar?

maria_bildJag arbetar heltid på Wideröe och trivs mycket bra. Vårt schema är 7/7 vilket betyder att vi jobbar 7 dagar och därefter har ledigt 7 dagar. Detta gör det möjligt för mig att veckopendla till Göteborg. När vi är på jobb är det ganska intensivt. Jag har bas i Tromsö, Nordnorge vilket innebär att det är mycket hårt väder, snöbyar och vind, speciellt på vinterhalvåret, och korta flygningar – den kortaste vi har från “take-off” till landning är på 8 min. På en dag kan vi flyga upp till 9 flygningar. På en arbetsvecka har jag oftast 3-4 nätter ute på hotell och någon dag standby, då jag kan kallas ut på flygning med 90 minuters varsel.

Vad fick dig att bli pilot?

Jag har alltid varit fascinerad av flygning och flygplan. Jag satt redan som barn och tittade upp i luften och följde med när det kom flygplan (mina föräldrar bor på en av inpasseringspunkterna till Landvetter). Jag gjorde tidigt mitt val och studerade hårt för att nå min dröm.

Vad gillar du bäst respektive sämst med ditt yrke?

Det bästa med mitt yrke är utsikten från “mitt kontor”! Varje dag är olik den andra och bjuder på nya utmaningar – jag har än så länge aldrig haft tråkigt på jobbet! Baksidan kan ju vara att ha tidig incheck kl 04:16 flera dagar i rad och att vara långt hemifrån familj och vänner.

Hur ser framtidsutsikterna ut att bli pilot på Wideroe?

Norge är ett land där man flyger mycket pga topografin i landet och många pendlar långt till jobbet. Wideröe rekryterade under år 2012 cirka 40 nya piloter och det finns säkert ett behov framöver för fler nyanställningar. Men flygbranschen är känslig och följer tätt konjunkturen och det ekonomiska läget i världen. Jag tror ändå att det finns arbete för den som jobbar och är ihärdig, stora pensionsavgångar står för dörren och duktiga piloter behövs. Men vägen till ett bra jobb kan vara lång – jag har själv dragit segelflyg och gjort provflygningar för att samla flygtimmar i början av karriären.

Vilka personliga egenskaper tycker du är viktigast att besitta som pilot?

Vid intervjuer idag på flygbolag så lägger man stor vikt vid att inte bara finna en pilot utan att verkligen finna “rätt pilot” för jobbet. Det betyder att man förutom att se på de rent praktiska kunskaperna, flygtid och certifikat också ser på social kompetens. Viktiga egenskaper tror jag är att vara lugn och systematisk, kunna jobba som ett team med hela besättningen och ha glimten i ögat!

Hur viktigt är ett brett kontaktnät i flygbranschen?

Det är alltid bra att ha många kontakter runt omkring sig och ha bra referenser i sitt CV. När man är nyutexaminerad pilot kanske man inte har så stort kontaktnät, men det växer fort om man är i branschen.

Hur är det att vara tjej i en mansdominerat yrke?

Jag tänker inte så mycket längre på det faktum att jag är kvinna i ett mansdominerat yrke. Jag tror att jag med tiden växt in i rollen och har fått mer “skinn på näsan”! Det är klart att man av och till möter människor som yttrar fördomar om kvinnliga piloter, men man för också mycket tillbaka – som t ex när en manlig passagerare på 85 år kommer fram och säger – Jag tycker du är duktig, tänk om det hade varit så här jämställt på min tid!

Var pilotyrket som du tänkt dig?

Om någon hade berättat för mig när jag var 17 år gammal och började flyga hur mitt liv skulle utvecklas vet jag inte om jag hade trott på det! Jag trivs otroligt bra och ser fram emot varje dag på jobbet, men jag tror nog att jag hade en mer glorifierad värld av flygbranschen tidigare. Nu vet jag att det är tidiga morgnar, sena kvällar och långa dagar. Dagens arbetsmarknad är tuff och många tvingas flytta utomlands en tid för att få första jobbet.

Varför undervisar du på SPU vid sidan av ditt pilotyrke?

Jag utbildade mig till flyglärare år 2005 och har sedan dess varit aktiv både som flyg- och teorilärare. Jag tycker om att undervisa och försöker att dela med mig av den kunskap som jag har fått genom flera år i yrket. En extra belöning är självklart när dina studenter lyckas bra på prov, uppflygningar och sedan får jobb och att få träffa dem ute i verkliga livet som stolta piloter!

Har du några tips till våra studenter på SPU?

Ge inte upp! Var seriös och gör ditt bästa hela tiden, men glöm inte av att ha kul under resans gång! Framgång handlar om en stor del hårt arbete, en del timing och liten del tur!

Tack Maria

Text: Linda Karlsson
Foto: Marias privata

Våra filmer
Intervju
Blogg

Vill du veta mer om våra pilotutbildningar?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Flygplansutbildning
Helikopterutbildning