Tobias Kesselbring – pilot SAS

En solig fredagseftermiddag lyckades jag få en pratstund med Tobias Kesselbring, pilot på SAS med erfarenhet från fler stora flygbolag. Tobias började sin väg till yrket som kommersiell pilot på Svensk Pilotutbildning även om drömmen alltid funnits där. Idag är han även instruktör på skolan när studenter ska lära sig Instrument Rating (IR).

Hej Tobias, vad roligt att du hinner med en intervju. Vad gör du här på skolan just idag?

Tobias_Karriarstart_NYNär jag inte är uppe och flyger med SAS så jobbar jag lite här på Svensk Pilotutbildning som IR-instruktör. Det innebär att jag är instruktör när studenterna ska lära sig instrumentflygning vilket de gör under andra året på skolan. Studenterna tränas både i luften och i simulatorer. Syftet med IR är att tränas i att flyga efter instrument, istället för att visuellt titta ut. Detta är ett av de viktigaste stegen i en pilotutbildning och att flyga IR är något jag gör på SAS vid varje flygning. Det är också extra viktigt då du till exempel vid dålig sikt måste kunna flyga utan visuell färdplan (VFR, Visual Flight Rules).

Ah, då är jag med. Berätta, hur kom du in på pilotyrket?

Jag är en av dem som alltid velat bli pilot. Min mamma har sagt att jag pratade om det redan som liten, jag kommer inte själv ihåg att jag velat bli något annat. Först sökte jag in till flygvapnet som just under den perioden drog in på verksamheten. Då började jag segelflyga istället samtidigt som jag läste till maskiningenjör på Chalmers och jobbade på Volvo under sju år. En dag sprang jag av en slump in i en person som jobbar på Svensk Pilotutbildning och därifrån gick det inte mer än några månader så var jag pilotstudent! Det var 2006 och sommaren 2007 var jag färdig pilot.

Sicken vändning! Hur var det att komma ut på arbestmarknaden som nyexaminerad pilot?

Jag började arbeta på Transportstyrelsen som flyginspektör, men gick vidare 2008 till West Air och flög frakt på flygplanstypen Advanced Turbo Propp (ATP). Jag trivdes väldigt bra där, de hade trevliga villkor och så, men på grund av bolagsförändringar blev det 2012 dags att röra på sig. Då sökte jag jobb som pilot på Qatar, kom in, och hoppade av efter 5 veckor på Ground School i Doha Qatar.

Men oj, du hade ju fått ett jobb, vad hände?

Nej det var inte så dramatiskt, jag kände att jag inte hamnat rätt helt enkelt. Qatar var inte bolaget för mig, och då tog jag det beslutet direkt. Vilket blev väldigt bra, jag åkte hem till Sverige och efter fyra dagar hade jag en intervju på Norwegian som gick väl och en månad senare svar jag igång. Min tid på Norwegian inleddes med Company Course som innebär utbildning i bolagets operativa rutiner och regler för flygning, efter det gjorde jag en type rating på 737:an. När den var klar fick jag genomföra en line training. Dessa typer av inledande program eller vad man ska kalla dem är typiska när man börjar på ett nytt flygbolag.

Berätta hur det fungerade när du gjorde type rating för 737:an?

Ja, som de flesta vet är type rating ett certifikat som man som pilot tar som visar att piloten kan flyga en specifik flygplanstyp och innebär helt enkelt inlärning och träning på den flygplanstypen. Det är vanligt att man själv får stå för sin type rating men det verkar som att jag har haft flyt rakt igenom. Jag fick först min utbildning på ATP hos West Air, sedan fick jag type rating på Boeing 737:an genom bruttolöneavdrag hos Norwegian, vilket gjorde det väldigt förmånligt. Type ratingen på Norwegian följdes av line training som innebär att jag som pilot skolas in i att genomföra flygningar enligt deras procedurer. Så snart den inledande utbildningen på bolaget var klar började jag jobba, först med bas i Helsingfors, senare hade jag bas i London.

Sommaren 2013 sökte jag till SAS, fick intervju och kom vidare. Jag fick anställning i en av de första pilotkullarna på SAS på 13 år. Och efter ett par simulatorpass, en företagsvecka och ett Skill Test var jag uppe i luften efter bara 16 dagar i bolaget. Det kändes häftigt, även om jag på min allra första flygning för SAS fick varna mina kollegor i cockpit att vara beredda på att vad som helst kunde hända…

Va, varför det?

Mina första flygningar i varje nytt bolag har alltid kommit med lite action! Som min första dag på West Air, alltså min första dag som kommersiell pilot, och vi får ett emergency decent! Vi tappar kabintrycket och gör en snabb nedstigning med syrgasmasker och allt. Sedan händer det igen på min första dag på Norwegian. Vi får en indikering på öppen lastdörr på min allra första flygning vilket betyder att vi får vända tillbaks med ett flygplan som är fullt av passagerare och bagage. Så första dagen på SAS varnade jag mina kollegor på att vara beredda på allt. Och ingenting hände. Men annars gick den första tiden på SAS riktigt bra, trots att jag var bra nära att säga Norwegian istället för Scandinavian till kontrollen flera gånger, men nu har jag vant mig.

Kan du nämna en annan händelse som varit extra minnesvärd?

Många minns sina första ensamflygningar (EK) väldigt väl. För mig är det första gången jag gjorde en touch-and-go på ATP:n. Touch-and-go innebär att jag landar på en landningsbana och lyfter igen utan att göra ett fullt stopp. Att gå från DA-2:an som man övar på under skoltiden, till ATP – det steget är så otroligt stort. Idag kan jag titta tillbaks och också tänka på hur grön jag var på den tiden! Det var samma känsla när jag sedan gick från ATP:n till att lyfta med en 737:a – den känslan var otrolig!

Slutligen, har du några tips till en pilotstudent?

Tobias_SAS_Palma_sk_1805NYEn duktig pilot ska ju såklart kunna sitt flygplan och så vidare, men det är också viktigt med social kompetens då man spenderar så mycket tid tillsammans – man ska trivas ihop. Sedan tycker jag att man ska vara väldigt aktiv och ligga på som ny arbetssökande pilot. Det kan vara värt att ringa och tjata ibland, du vet aldrig när ett bolag har en öppning, fortsätt håll dig motiverad och ta det du får så att du sedan kan jobba dig uppåt. Du konkurrerar ju med andra som är väldigt duktiga så när du väl får en intervju gäller det för dig att vara påläst. Du ska kunna det du lärt dig utan och innan vad gäller teori och flygplanstyp. Gör det enkelt för bolaget att välja dig.

Sedan har jag ett allmänt tips till den som är pilotstudent: du lägger ner så mycket resurser, ge verkligen allt du har på din utbildning. Kom till lektionen förberedd, då får du ut maximalt av din tid på skolan!

Tack för pratstunden Tobias!

Text: Jennie Olsson

Bilder: Tobias Kesselbrings privata. Den översta i artikeln är från när Tobias startade som pilot på West Air, Den andra bilden är när planet lastades under en utmanande väder. Vybilden med bergsmassivet är tagen från en flygning med SAS med destination Palma och den sista bilden är när Tobias sitter i cockpit på en av SAS planen, en Boeing 737:a.

Våra filmer
Intervju
Blogg

Vill du veta mer om våra pilotutbildningar?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Flygplansutbildning
Helikopterutbildning