Samantha Biwer- pilot på Luxaviation

Låter det spännande att landa på flygplatser som är helt otillgängliga för 737:or ska du läsa denna intervju med Samantha Biwer. Samantha är styrman på flygbolaget Luxaviation som kör Business Jets över hela Europa.

Hej Samantha, vad roligt att du besöker oss på Svensk Pilotutbildning! När var du här senast..?

ProfilSamanthaJag blev klar med utbildningen till ett Commercial Pilot License (CPL) här 2010, knappt ett och ett halvt år efter att jag börjat. Mitt val föll på att studera på Svensk Pilotutbildning i februari 2009, efter att ha kollat igenom vilka olika alternativ som finns för att bli kommersiell pilot. Jag fastnade för skolan här i Göteborg då den kändes personlig, som en liten familj med mysig atmosfär. Så efter att jag blivit inbjuden att göra testerna och klarat dem flyttade jag till Göteborg och började vägen till att bli pilot.

Hur kom det sig att du ville bli pilot?

Det har alltid funnits i bakhuvudet på något sätt, när jag var liten och vi flög med familjen fick jag alltid komma fram i cockpit och titta. Sedan när jag var 16 så fick jag sitta med i ett privatflyg, från den dagen visste jag att det är pilot som är mitt yrke och inget annat. Först sökte jag till pilot via försvaret, det var mycket Gripen som lockade, men tog mig inte hela vägen på grund av att jag har linser. Istället så började jag jobba direkt efter gymnasieskolan för att ordna pengar till pilotutbildningen. Tillsammans med CSN-stödet som finns på Svensk Pilotutbildning hade jag sedan möjlighet att utbilda mig till pilot.

Hur gick det när du väl var färdig pilot?

Då sökte jag alla jobb som fanns inom flygbranschen! Att bli pilot direkt är inte alltid självklart så under tre år arbetade jag som Operations Coordinator (OP) / Dispatcher på Luxair. I ett sådant yrke tränar man upp förmågan i mycket utav det som ingår i pilotyrket, som att räkna på massa och balans samt språket och flygradiologin. Men jag sökte pilotjobb hela tiden, var envis och gav inte upp. Sedan släppte det helt plötsligt och jag fick en intervju på Luxaviation där jag klarade mig igenom hela ansökningsprocessen. Jag var väldigt förberedd under processen, förutom jobbet som OP/Dispatcher som gav mig en närhet till branschen hade jag övat hemma i en enkel flygsimulator en gång i veckan sedan jag gått ut skolan. Det är ett enkelt sätt att hålla sina kunskaper vid liv, allt du behöver är en skiva med ett simulatorprogram samt en joystick. Så vid Sim-checken i antagningsprocessen hade jag definitivt en fördel! I maj i år började jag typeratingen på Cessna Citation XLS och idag flyger jag VIP privatflyg.

Berätta mer om ditt jobb!

Jag flyger över hela Europa, nu mot vintern blir det ofta Ryssland och på sommaren mer Syd-Europa. Min favoritflygplats är Olbia i Italien, där fungerar allt perfekt och inflygningen har fantastiskt fin utsikt. Annars gillar jag Cannes Mandelieu i Frankrike där inflygningen är väldigt utmanande och ställer höga krav på samarbetet mellan kapten och styrman för att det ska bli bra. Man får verkligen användning för sin Multi Crew Cooperation (MCC) vid den inflygningen.

Annars uppskattar jag flygningar till Alperna lite extra, med höga berg och på flygplatser som Samedan i Schweiz där piloten inte ens ser landningsbanan förens precis innan landning. Det är en av anledningarna till varför jag gillar att flyga denna typ av flygningar – vi landar på ställen som ingen 737:a skulle kunna komma i närheten av. Samarbetet i cockpit är dessutom en av de stora orsakerna till varför jag blev pilot – detta sammantaget är som ett äventyr! Och jag har just fått besked om att jag ska få gå på ett nytt och väldigt snabbt flygplan, Cessna Citation X, med topphastigheter av Mach 0.92! Jag är överlycklig!

Vad består yrket som pilot av?

Vi har så mycket att tänka på som piloter, det är utmanande och känns som ett äventyr varje dag på flygdäcket. Att jobba på Business Jets är det jag drömt om och i våra plan får vi se saker som piloter i större flygplan inte har möjlighet att komma i närheten av. Dessutom ska man räkna på allt, hela tiden: medvind, bränsle, banlängd och så vidare, alla faktorer bidrar till hur mycket passagerare och last man kan ta med. Ta till exempel banlängden, jag har landat på banor där det sitter gummiband som är där för att hjälpa att bromsa in stridsflyg. Dessa måste vi i våra plan se till att undvika och planera för att landa längre fram på banan vilket väsentligt förkortar vår landningssträcka, vilket i sin tur påverkar alla de faktorer som jag nämnde innan.

Vad skulle du vilja säga till den som studerar eller funderar på att studera till pilot idag?

Kom ihåg att det för piloter inte bara finns en väg, fråga dig själv om du vill flyga långa kommersiella flygningar eller är kanske VIP-flygningar något för dig? Eller den militära vägen? Det är så olika hur själva genomförandet av dessa flygningar går till. Egenskaper som krävs av en pilot är att vara stresstålig, ha tålamod och vara open-minded, att lära av kaptenen och acceptera hur denna tänker och du måste tåla kritik för att kunna utvecklas.

Mitt tips till den som just ska börja söka jobb som pilot är att inte ge upp! Som sagt, jag körde simulatorträning hemma minst en gång varje vecka när jag sökte jobb, och det lönade sig. Var envis, jobbet kommer inte att knacka på din dörr utan skicka ännu en ansökan, ring, urskilj dig från massan och åk till flygbolaget och framförallt visa att du har ambitionen att och att du vill ha jobbet – det funkade för mig.

Vad säger personer när du berättar att du är pilot?

”Jaha, flygvärdinna?” Det är flera gånger jag fått det svaret. Många blir förvånade, de flesta glada. Jag hade aldrig själv sett en kvinna på flygdäck innan jag utbildade mig så det är klart att folk lägger märke till det. Flera gånger har passagerare kommit upp till mig och berättat att det de tycker det är inspirerande ”A girl that flies – that´s cool!”. Vi är fortfarande ganska få kvinnor och för vissa bolag så är det fortfarande en ovanlighet, även om det på Luxaviation där jag jobbar ses som mycket positivt och de söker extra efter just kvinnliga piloter.

Tack Samantha för att du delar med dig av livet som pilot!

Text: Jennie Olsson
Bilder: Samantha Biwers egna

Våra filmer
Intervju
Blogg

Vill du veta mer om våra pilotutbildningar?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Flygplansutbildning
Helikopterutbildning