Niklas Järryd – Trans Maldivian Airways

En del av oss gör inte som andra utan går sin egen väg. Detta gäller inte minst nyutexaminerade SPU-studenten Niklas Järryd som istället för att söka sig till Norwegian eller SAS som andra, istället tog steget längre och flyttade till Maldiverna för att jobba på Trans Maldivian Airways. Jobb fick han kort efter examen. SPU passade på att träffa honom då han var i Sverige på en av sina tre årliga betalda hemresor.

Niklas, berätta lite om dig själv och din bakgrund.

Jag kommer från Båstad, är 25 år och har alltid varit intresserad av flyg. Jag har idrottat mycket, bland annat inom fotboll och tennis och tycker om att resa. Efter gymnasiet gjorde jag värnplikt och sökte flygvapnet men då jag inte kom in där bestämde jag mig för att ändå flyga och kom in på Svensk Pilotutbildning.

Har du alltid velat bli pilot?

Jag har alltid haft flygintresse så ja, jag tror det. Jag flög flygsimulator som liten och hade modellplan. Morfar var stridspilot och mamma jobbade på SAS samt att vi alltid rest mycket i familjen så allt det har påverkat mitt val.

Hur var Trafikflygarutbildningen på Svensk Pilotutbildning?

Jag tycker den var jättebra! Bra blandning av lärare, både yngre och äldre, och från många olika flygbolag så man fick inspiration från flera olika håll. SPU har en bra flotta och planen är i bra ordning för en utbildning. När jag började min ATPL-teori flyttade vi in i nya lokaler samt att jag även bodde på skolan och det var ett bra tillskott till utbildningen.

Vilken bit var roligast?

Varje del hade sin höjdpunkt. Under PPL var EK-släppet det jag minns bäst, under ATPL-teorin var det gemenskapen i klassen. IR var en tuff utmaning osv. Jag och en klasskamrat och en lärare hyrde ett plan och flög ner till Tyskland som långnav för IR-utbildningen, det var en bra erfaranhet också.

Svårast?

ATPL-teorin var svår i sig men i flygningsväg var IR-biten mest utmanande. Det var så annorlunda mot vad man lärt sig från början. Att bara titta inne i cockpit, att förstå att det är där fokus är nu.

Kan du ge våra nuvarnade studenter ett tips som du önskar du fått under din studenttid?

Studiemässigt var det inget som vi inte fick tips om på plats, men mitt tips är att studera tillsammans. Det är en bra tillgång med klasskamraterna så nära så utnyttja den chansen.

Nu jobbar du på Trans Maldivian Airways (TMA) - hur hamnade du där?

Jag har kompisar som jobbade där på ett hotell så jag åkte och hälsade på. Samtidigt visste jag vilka flygbolag som fanns där och passade på att få till en intervju. Jag gick ut Trafikflygarutbildningen på Svensk Pilotutbildning runt februari 2013 så var helt ny. TMA krävde att jag skulle ha 250 flygtimmar samt lite sjöflygserfarenhet och sa att jag skulle få jobbet om jag fixade det. Så jag drog till Neil’s Seaplanes i Skotland i 10 dagar för att bygga sjötimmar. Det var superintressant då vi blandade både sjöflygning med mountain flying och alltså utnyttjade bergsvindar osv. High speed taxing är en erfarenhet i sig. Stället i sig var väldigt trevligt och vi umgicks med personalen både dag och kväll. Sen när jag var klar med det var det pappersarbete, medicinska tester och markskolning under en tid på TMA. Jag flög ca 7h utbildning i planet, fick vänta lite på visum och certifikat men till slut började line training. I oktober 2013 började jag jobba som styrman!

Berätta lite kort om Trans Maldivian Airways (TMA).

Det är världens största sjöoperation med 44 stycken sjöflygplan, 800,000 passagerare per år och 855 i personalstyrkan varav ca 100 är piloter. Det är en sammanslagning mellan Trans Maldivian Airways och Maldivian Air Taxi som nu heter Trans Maldivian Airways. Vi flyger DHC-6 Twin Otter som kan ta upp till 19 passagerare men oftast flyger vi max 15 stycken för alla har så mycket bagage.

Hur ser villkoren ut på företaget?

Vi får flyga upp till 1000h/år. Det är långa dagar men man flyger bara när solen är uppe, så från kl 06.00 – 18.00. Mina arbetstider är att jag jobbar 5 dagar och är ledig 2. Lönen är lägre än på andra ställen; från 1000USD per månad för en ny styrman och från 8000USD för en kapten. Men man får lägenheten betald och maten är superbillig så jag lägger undan pengar varje månad ändå. Sen får vi 74 dagar ledigt per år och 3 betalda hemresor per år. För att bli kapten krävs ca 3000 flygtimmar.

Berätta om en dag på jobbet.

niklas_järryd_pilotMan utgår alltid från huvudstaden på Maldiverna, Male. Dit kommer jag med båt som går kl 05.00 och kommer fram ca 05.20. Då börjar vi med att pumpa varje flottör, jag tar en och kabinpersonalen tar den andra. Efter det gör jag en walk around, kaptenen hämtar release. Sen flyger vi ca 6-15 legs per dag. Man startar från Male och ut till någon resort. Det kommer in internationella plan till Male och sen flyger vi dessa passagerarna mellan 1-3 flygplatser och lämnar av eller släpper på. Det är alltid två piloter och en cabin crew. Ibland kan det vara förseningar på grund av vädret men för det mesta är det ok. Det är aldrig problem att landa. Det som kan ställa till en flygning är monsun-vädret då det ena halvåret bjuder på vindar från nordöst och andra halvåret från sydväst. Så när vinden vänder kan det bli dåligt väder, höga vågor och vindigt. Det blir max 8 h flygning per dag.

Hur är det att flyga ett sjöflyg?

I luften är det inga problem utan det är i vattnet som skillnaden är. När man är på land kan man alltid stanna men när du startar motorn i vattnet så kommer planet direkt i rörelse. Från att motorn startar måste man direkt styra planet. Eftersom vi har 2 motorer så är det lätt att manövrera i vattnet (med hjälp av differential thrust). Det är inte som en landningsbana utan i vatten kan man välja att landa in i vind och sidvindslandning så man har många fler möjligheter för att flyga så säkert som möjligt. I öppet vatten och höga vågor är det det bäst tänkbara planet att landa jämfört med andra, men det är fortfarande svårt. Det finns inga regler för var man kan landa utan man går på rutin och kunskap.

Trivs du?

Absolut! Jobbet är jätteroligt. Varje dag har sina stunder. Jag fick jobb snabbt efter utbildningen så jag är tacksam för det. Det är ett perfekt förstajobb – roligt och man får många flygtimmar. Många man jobbar med har 20-25000 flygtimmar så det är kul att få kontakt med så erfaret folk. Vi använder ingen autopilot så man blir väldigt bra på att flyga flygplan! Vi flyger max 8 timmar per dag. Jag har kontrakt på två år och sen är mitt mål att söka mig vidare. Jag vill kanske till jet, men även större turbopropp i Europa. Mitt jobb nu är krävande och roligt på samma gång och vissa stannar hela livet. Det är många bush pilots även om det är ett stort företag.

Hur är det att bo på Maldiverna?

Maldivianerna är ett trevligt folk. Väldigt fotbollsintresserade. Jag bor i huvudstaden Male. Det finns både för och nackdelar som på alla ställen. Det bästa är att slippa vintern, det är ju ett väldigt bra klimat; 30 grader i princip varje dag och 27-30 grader i vattnet. Jag får träffa folk från alla världsdelar men det speciellt många kanadensare. Sen är det ett U-land vilket man märker med småsaker som att att allt blir lite krångligare tex att gå till banken.

Vad gör du när du är ledig?

Male i sig är inte en sån rolig stad då den är tätbefolkad med mycket trafik så jag åker iväg med mina vänner. Jag känner några svenska kompisar på plats så man tar nån båt till något resort och badar och snorklar. Det är ett muslimskt land så man dricker endast alkohol på flygplatshotellet så där har vi ibland pool parties.

Vad är det bästa med att vara pilot?

Att varje dag få ta många beslut och ju mer erfaren man blir desto lättare och roligare blir det. Man får se många nya platser. Varje dag är annorlunda. Man får träffa många olika människor. På mitt nuvarande jobb pratar vi piloter med passagerarna både före och efter flygning. Många asiater vill ta kort med piloterna. Kineserna reser numera året om så det är jämt folk som behöver flyga.

Håller du kontakten med dina fd skol- och klasskamrater?

Jadå, några pratar jag med regelbundet och sen använder jag tex sociala medier. Vissa försöker jag få ner till Maldiverna, andra har redan fått jobb på tex West Air.

Hur tycker du jobbmarknaden för piloter ser ut i världen? Du tänkte längre än Norwegian och SAS som många andra gör, vilka fördelar/nackdelar har du sett med ditt beslut?

Jag visste från början att jag ville prova något annat och få erfarenhet. Jet kan man ju flyga resten av livet sen. Det såg dessutom ut att vara svårare att få jobb och jag ville inte betala för en type rating. Annars tycker jag jobbmarknaden i världen ser ut ungefär som i Europa. I USA verkar det vara något lättare att få jobb men där är det mycket lägre löner. Det som är bra med att jobba med sjöplan är att det blir en sån sammanhållen grupp, men å andra sidan är det då svårt att få jobb utan kontakter.

Vad är viktigast att tänka på som nyutexaminerad pilot?

Att man på första intervjun ska kunna mycket om bolaget man söker till. Dels ska man kunna om flygplanet men glöm inte bort att läsa på om bolaget. Och när man är ny ska man vara ödmjuk och försöka lära av alla. Det finns ofta mer än ett rätt.

Slutligen, tre snabba frågor och svar:

Bästa momentet som pilot: Landningen är roligast.
Bästa egenskapen att ha som pilot: Ödmjuk i allmänhet.
Drömscenario i framtiden: Att jobba säsong tre månader som kapten på Maldiverna och resten av tiden i Europa.

Stort tack Niklas

Text: Linda Karlsson
Foto: Niklas privata

niklas_järryd_kvällsflyg

male niklas_järryd_flyg_vid_strand niklas_järryd_taxiflyg niklas_järryd_brygga_med_plan niklas_järryd_strand

Våra filmer
Intervju
Blogg

Vill du veta mer om våra pilotutbildningar?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Flygplansutbildning
Helikopterutbildning