Nicklas Henriksson helikopterstudent

Trafikflygarutbildningen på Svensk Pilotutbildning är tuff både för flygplans- och helikopterstudenterna. Ibland kan det kännas som en lång väg med många prov i vägen innan man når sitt åtråvärda CPL (Commercial Pilot License). Men tiden går trots allt fort, och det blir många äventyr på vägen och en som strax är klar med sista steget är SPU-studenten Nicklas Henriksson som inom någon vecka eller två springer i mål redo att anta nya utmaningar.

 

Nicklas, berätta lite om dig själv.

Nicklas heter jag och är 25 år och kommer från Östersund. Jag pluggade lite olika saker innan jag började på Svensk Pilotutbildning. Jag ville få upp studietekniken så det blev först arkeologi ett halvår, sen turism i Östersund. Jag har även rest och spenderade 2 månader i Brasilien där jag pluggade portugisiska. Våren 2012 började jag på SPU. Mitt PPL blev jag klar med i juni 2012 sen blev det ett uppehåll inför ATPL som jag blev klar i maj 2013, en tuff period! Har även hunnit med att åka till Los Angeles där jag gjorde min Time Buildning i 5 veckor med min klasskamrat Axel. Typade in mig på R44, den större helikoptern och började sen CPL i början av mars och är förhoppningsvis klar nästa vecka!

Vad lockar dig till att bli helikopterpilot?

Jag är uppväxt på Frösön, en gammal flygflotilj så intresset med flyg har alltid funnits med i familjen. Jag vaknade en dag och tänkte testa på det på riktigt. Jag är en friluftsmänniska så jag skulle inte kunna sitta still vid ett skrivbord. Jag behöver variation och utmaningarna som man får som helikopterpilot.

Vad gör du i utbildningen just nu?

Just nu läser jag mitt CPL (Commercial Pilot License) som är den sista delen av utbildningen. Här lär man sig få högre precision på manövrarna och verkligen får övat på nödövningar, navigation och utelandningar. Under PPL-tiden (Private Pilot License) lärde man sig autorotera och träffa stora fält med mycket marginal, under CPL så krymper fältet och dina marginaler minskar likaså. Det är en utmaning! Men nu börjar man verkligen känna maskinen. Och efter detta blir det att söka jobb.

Vad har varit roligast hittills?

Time Buildningen var väldigt kul. Men även CPL-skolningen, att verkligen få finslipa tekniken har varit bland det bästa. 5h mörkerflygning i R44 var också väldigt roligt.

Svårast?

Jag skulle vilja säga ATPL-teorin. Kanske inte svårast, men tuffast iallafall. Det blåsiga Göteborgsvädret har varit tufft också, det kanske allra svåraste är att få till soligt väder i Göteborg (skratt).

Vad är målet/drömmen när du nu strax är klar med utbildningen?

Vi får se vad som händer lite. Det gäller att ta alla möjligheterna som man kan få. Det är en svår bransch. Jag känner lite folk i branschen men grovjobbet får man göra själv. Fjällmiljöflygning hade varit toppen. Östersund är ju väldigt fint. All flygning i fjällmiljö och i skog och mark är intressant.

Vad kommer du minnas bäst från din tid på Svensk Pilotutbildning?

Första EK var en riktig milstolpe. Sen var det ett studiebesök vi gjorde till SAR (Search and Rescue) som var otroligt roligt. Vi blev nedvinschade från helikoptern ner i en liten båt mitt i mörkret och sen upp igen. Studiebesöket gjorde vi efter ett luftisprov då SAR skulle ut på övning.

Vilka egenskaper tycker du är viktigast att ha som helikopterpilot?

Man ska ha ett lugn, ha respekt för maskinen och veta sina begränsningar. Ett diplomatiskt men sant svar tycker jag!

Har du någon förebild inom pilotyrket?

SPUs CFI (Chief Flight Instructor) Richard Ottosson är en förebild tycker jag. Det är han som har format mig till den jag är idag. Han är riktigt duktig och man försöker komma upp i hans nivå men man har ju en bit kvar.

Skulle du rekommendera Svensk Pilotutbildning till den som vill bli helikopterpilot?

Ja absolut, jag tycker främst det är riktigt bra instruktörer här. De är pedagogiska och bra. Det är hög kvalitet på den praktiska flygningen.

Några tips till blivande studenter?

Kör på! Just med teorin är tipset att inte spara något av dina prov utan att få dem gjorda på en gång (förutsatt att du känner dig säker). Annars halkar man efter. I den praktiska flygningen ska man ta det lugnt och lära av sina misstag.

Stort tack Nicklas och lycka till med uppflygningen!

Text: Linda Karlsson

2015: Grattis Nicklas till jobbet på Jämtlandsflyg!

Bilder
– Nicklas gjorde Time Building i USA – här med nyservad R-44 som Polisen använder sig av i Los Angeles-området.
– Studiebesök på Landvetter med besök i tornet, på rampen och brandkåren bland annat.
– En fin dag vid Södra tanken.

Våra filmer
Intervju
Blogg

Vill du veta mer om våra pilotutbildningar?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Flygplansutbildning
Helikopterutbildning