Mattias Axelsson – helikopterpilot

För Svensk Pilotutbildnings (SPU) Mattias Axelsson har karriären som helikopterpilot tagit honom till många olika och spännande platser. Han påbörjade sin utbildning hos Svensk Pilotutbildning för att sedan köra fotoflyg åt ett finskt företag, bruksflyg i Sverige, bruksflyg på Grönland och nu tillbaka på SPU fast denna gång som Flight Instructor.

 

Mattias, berätta lite om dig och din karriär

MattiasJag är 27 år och bor i Göteborg med min sambo. Jag började på
Svensk Pilotutbildning 2008 och blev klar med mitt CPL(H) 2009.
 Cirka ett år efter uppflygning fick jag jobb på ett finskt företag som 
hette Aerokuva som till största delen sysslade med fotoflygningar i Sverige och Finland med S300 (Schweizer 300/Hughes 300). Jag 
fick åka till England för att ta en Type Rating på S300 för att kunna 
få anställningen. På bara en sommar fick jag över 350 flygtimmar så
det var en riktigt bra start. Jobbet på Aerokuva var säsongsbaserat så efter det sökte jag jobb på HeliAir Sweden med bas i Västerås, fick
 det och blev kvar där i 3,5 år. Uppgifterna varierade väldigt mycket, 
bland annat kraftledningsbesiktning, taxiflygning, hängande last och brandbekämpning. Totalt var vi ca 10 piloter på HeliAir och jag lärde mig väldigt mycket under denna tid. Jag flög MD500, Bell 206 Jet Ranger och Eurocopter AS350 (Ekorren) över hela Sverige, samtliga i enpilotsystem.

2014 hamnade jag på Grönland på Air Greenland. Där flög jag mycket geologer, hängande last och taxi. Grönland har en väldigt speciell och varierande miljö och också väldigt speciellt väder. Antingen var det riktigt bra eller riktigt dåligt, och det kunde ändra sig snabbt. Radiofraselogin var dessutom lite annorlunda gentemot Sverige för man är tvungen att göra positionsrapporteringar var trettionde minut då flygledningen saknade radarutrustning samt att hela Grönland anses vara s k ”Hostile Environment”. Dessutom finns där isbjörnar, så vi flög alltid runt med vapen.
Det var en spännande upplevelse att ha jobbat på Grönland som frilansare. Jag växte mycket som person under min tid på Grönland. Som standard jobbade jag tre till fem veckor på för att sedan ha två 
till fyra veckor av. Villkoren var bra, vi hade kollektivavtal och lön efter hur många timmar man hade i bagaget så lönen hamnade någonstans mellan 30 000 och 50 000 kr i månaden. Jag utökade mitt nätverk ännu mer då man träffade piloter från hela Europa.

Landing_på_östgrönland._Många_olika_bergarter_som_intresserar_geologerna

Berätta lite mer om din tid på Grönland

Grönland har ca 56 000 invånare. Nuuk, som är den största staden 
har cirka 16 000 invånare. Klimatet varierar ganska mycket från -30°C
på vintern till +15°C på sommaren. Största delen av Grönland är 
täckt av is, det finns enbart vägar i varje by d.v.s. inga byar/städer är sammankopplade varför flyget är en enormt viktigt del i infrastrukturen på Grönland.

Air Greenland flyger med AS350, Bell 212 och Sikorsky S-61. Jag arbetade enbart på AS350, som används för charterverksamhet medan Bell 212 används för planerad linjetrafik mellan de små byarna. S-61:an används för Search and Rescue.

Grundkravet för att få jobbet var 1000h och gärna erfarenhet från Aerial
Work (bruksflyg) t.ex hängande last, men det viktigaste är att man har rätt attityd, det väger mest. Jobbet på Grönland är väldigt varierande. Från att vara väldigt enkelt ena dagen till att vara väldigt krävande nästa. Det som är extra viktigt är att ta rätt beslut då Grönland är väldigt oförlåtande om något går fel, det tar lång tid innan någon kommer och hjälper dig, det är inte bara att landa bredvid en väg.

Isborrning_på_7000_fot_på_Grönland_2

Hur skulle en vanlig dag på jobbet se ut som helikopterpilot?

Mattias_flyger_hängade_last_med_en_AS350_på_Östgrönland_2014_2Jag kan ju bara svara för bruksflygssidan, men den är väldigt varierande. Det som inte många tänker på är att det krävs mycket arbete runt omkring innan man kommer iväg och även mycket arbete efter flygning. Man ska ta hand om helikoptern (kapell, värmare, städa osv) och ta hand om sina kunder. Ibland är det slitsamt och ibland är det enkelt.
Man kanske måste borsta bort snö och is i en timma, ta bort kapell, försöka starta en kall helikopter, flyga 30 minuter och för att sedan sätta på alla kapell och värmare igen. Det är mycket arbete ibland för lite flygning. Arbetsdagarna kan vara allt från 30 minuter till så långa dagar att man till och med måste frångå reglerna, vid t.ex en skogsbrand, tills problemet är löst.
Mattias_flyger_rundflyg_med_en_MD500_i_Gävle_2Jobbet består av ensamt beslutsfattande och är något man växer in i. Det är en konst att kunna ta beslut och sedan stå för det. Vad som är rätt för någon annan kanske inte är rätt för dig. Ena dagen är man en lyftkran och en annan en taxibil
– det gäller att kunna anpassa sig.

Några speciella personlighetsdrag som är bra att ha som pilot?

Mattias_framför_Schweizer_300Cbi_-_första_flygjobbetMan ska vara social och våga ta beslut. Man ska vara lyhörd och lyssna
 på vad andra säger och inte ha attityden att mitt sätt är det enda rätta. Samtidigt som man ska tro på sig själv gäller det att ibland att ta ett steg tillbaka för när man tror att man är fullärd, det är då går det dåligt.

Hur tycker du allmänt det ser ut i branschen nu?

Mattias_fyller_brandbyttan_med_vatten_vid_en_skogsbrand_i_Sverige_2Jag pratar mycket med de flesta och nätverkar. Det är något som är väldigt gött i helikoptersvängen, piloter är alltid kompisar, oavsett vilken keps de bär. Man hjälper varandra, tipsar och tar reda på allt från nya regler till var jobben finns. Jag driver även www.nordicrotors.com.

Hur får man då jobbet efter avslutad utbildning?

Mattias_flyger_kraftledningsinspektion_med_en_Bell_206_Jet_RangerFöretaget måste se en vinning varför de ska anställa just dig. Kanske behöver de inte bara en pilot utan någon som även kan hjälpa till med något administrativt. Det finns jobb för de med rätt inställning, så är det i alla branscher. Jag tycker inte man ska mängdsöka olika jobb utan hitta ett önskat bolag och få det företaget att anställa dig. Tänk på att det kan ta lite tid också att få första jobbet, men att inte ge upp. För mig tog det tex ett år innan jag fick mitt första jobb.

Landning_på_östgrönland_väntar_på_att_geologerna_ska_ha_gjort_sitt_2Många frågar mig om man ska ta någon type rating för att öka sina chanser att få jobb, men jag kan inte säga det utan man får bara vara målinriktad och se om det verkligen behövs för att nå dit man vill. Sedan är det viktigt att hålla igång flygningen, flygtrim är en färskvara. Kontakter är väldigt viktigt, det börjar redan i flygskolan, och det är det inte många som tänker på. Det gäller att sköta sig, branschen är som sagt liten och man är ständigt under uppsikt – både av lärare och klasskamrater.

Nu är du Flight Instructor på Svensk Pilotutbildning, trivs du?

Mattias_väntar_på_geologer_2Jag har alltid velat bli flyginstruktör och nu när jag har fått lite erfarenhet så är det ännu roligare för jag vill att andra ska få lära sig av mina misstag, och förhoppningsvis gör de inte samma misstag. Jag trivs jättebra. Jag har varit här sedan hösten 2014 och känner att jag utvecklas hela tiden och det är grymt bra sammanhållning mellan oss instruktörer.

Har du några framtidsdrömmar?

Just nu är jag väldigt nöjd, men jag vill alltid utvecklas så kanske tar jag ett IR i framtiden för att få mer kompetens.

Norra_Grönland_bilden_är_tagen_när_jag_var_baserad_ute_i_camp_ute_i_vildmarken_2

Har du några förebilder i yrkesrollen?

Ja flera, men en av mina största förebilder är min kompis Rickard Gillberg (som jag driver www.nordicrotors.com tillsammans med). Skicklig ut i fingerspetsarna, säkerhetsmedveten och har helt rätt inställning.len.

Någon rolig andekdot från dina jobb som helikopterpilot?

Många… Minns t.ex väldigt väl när jag flög brandbekämpning i Mönsterås. Det var pappersbruket som brann och hela HeliAir var på plats för att släcka elden. Alla gjorde verkligen sitt yttersta.

Slutligen, några tips till blivande helikopterpiloter?

Var målinriktad. Hitta ditt sätt och din väg. Alla behöver inte flyga ambulanshelikopter utan hitta en rolig balans som funkar för dig. Fråga dig själv var du kommer trivas. Flygtimmar är inte allt när man söker jobb heller. Rätt attityd är så mycket bättre. Först attityd, sedan kunskap och sist färdigheter.

Text: Linda Karlsson
Bilder: Mattias Axelssons egna

Bilder
Mattias Axelsson – flyginstruktör på Svensk Pilotutbildning med spännande bakgrund
Landing på östgrönland. Många olika bergarter som intresserar geologerna.
Isborrning på 7000 fot på Grönland
Mattias flyger hängade last med en AS350 på Östgrönland 2014
Mattias flyger rundflyg med en MD500 i Gävle
Mattias framför Schweizer 300Cbi – första flygjobbet
Mattias fyller brandbyttan med vatten vid en skogsbrand i Sverige
Mattias flyger kraftledningsinspektion med en Bell 206 Jet Ranger
Landning på östgrönland, väntar på att geologerna ska ha gjort sitt
Mattias väntar på geologer
rra Grönland, bilden är tagen när Mattias var baserad ute i camp i vildmarken

Våra filmer
Intervju
Blogg

Vill du veta mer om våra pilotutbildningar?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Flygplansutbildning
Helikopterutbildning