Martin Antvik – flygplansinstruktör

Svensk Pilotutbildning är kända för sina riktigt duktiga teori- och flyglärare. Alla har de olika bakgrunder men tillsammans bildar de ett stabilt arbetslag som ger eleven de bästa möjliga förutsättningar att klara sin utbildning. Denna månaden träffar vi en i laget, Martin Antvik som tidigare jobbat med tex linjeflyg i Tyskland. Här berättar han om sin karriär och om flygläraryrket på Svensk Pilotutbildning.

Hej Martin, berätta lite om dig själv.

Martin Antvik selfieJag heter Martin Antvik, är 37 år och kommer från Stockholm. Jag har just flyttat till Göteborg och håller på att flytta in i nytt hus med min fru. Jag har jobbat inom flygbranschen större delen av min karriär både som flyginstruktör och pilot. På fritiden gillar jag att vara utomhus och att åka till sommarstugan och spelar även gärna piano på lediga stunder.

Varför ville du bli pilot?

Jag har alltid varit intresserad av tekniska apparater helt enkelt. Och flygplan verkade så roligt – och det var det också! Det ger en känsla av frihet att flyga. Det är nu exakt 20 år sedan jag tog min första flyglektion och fortfarande är varje flygning en kul upplevelse.

Berätta lite om din flygkarriär.

Boarding i DresdenEfter att jag var klar med min flygutbildning började jag bogsera segelflygplan. Sedan gick jag en flyginstruktörsutbildning och började jobba på SAS flygklubb och andra skolor, både som teori- och flyginstruktör. Det gjorde jag i ca 6 år och under tiden vidareutbildade jag mig till tvåmotor- och instrumentinstruktör, och kontrollant.

I mitt tidigare arbete tog vi även fram en plattform för teoriutbildning på distans, något som var banbrytande då. Sen fick jag jobb i Tyskland 2007 och började flyga linjetrafik för Cirrus Airlines. Vi var totalt ca 300 personer i firman. Mitt under finanskrisen flög jag men sen gick de i konkurs 2012 och då flyttade jag tillbaka till Sverige igen och gick tillbaka till mitt jobb som flyglärare. Jag jobbade fram till förra året på SAAB i Linköping med dokumentation till SAAB 340 och 2000. Teamet jag arbetade i tog tillsammans med ingenjörer och provflygare fram procedurer, info och checklistor till piloter. Sedan hösten 2014 jobbar jag heltid på Svensk Pilotutbildning.

Hur är jobbet som FI (flight instructor/flyglärare) på Svensk Pilotutbildning?

Det är roligt och varierande med trevliga kollegor och elever. Bra stämning! Jag har förmånen att jobba med allt från grundutbildning till utbildning av nya instruktörer. Det blir en väldig bredd på jobbet.

Vad är det som är roligast med ditt jobb?

SPU vingeAtt få se eleverna utvecklas både till piloter och på det personliga planet. Sen är det väldigt roligt att se eleverna själva upptäcka och lära sig nya saker. Ett plus är att jag själv lär mig nya saker varje dag.

Vad är viktigast att tänka på som elev tycker du?

Jag brukar säga att skolan är som ett smörgåsbord med mycket att hämta. Läraren hjälper till på vägen. Jag vill uppmuntra eleverna till att ha roligt, prioritera flygutbildningen men att samtidigt få tid till annat.

Vad har de flesta eleverna svårt med?

Det beror lite på var i utbildningen man är. I början är den största utmaningen att lära sig mycket nytt och att använda sig av all den kunskapen rent praktiskt. Senare blir det att göra rätt prioriteringar och beslutsfattande. I slutskedet av utbildningen kan eleven redan flyga och ska då göra det i en komplicerad miljö och då krävs framförhållning.

Kan du nämna en händelse i din karriär som du minns speciellt?

Ska jag endast välja en? Ok men första ensamflygningen (vilket alla säger, men det var faktiskt något speciellt). En annan minnesvärd flygning var när jag och ett par kompisar flög till Cambridge utanför London för en helg!

Vilket moment som pilot tycker du bäst om?

En morgonflygning i lugnt luftrum och när solen går upp. Då är flygningen som allra bäst. Eller en stjärnklar natt när man ser norrskenet vandra över himlen.

Slutligen, finns det något i ditt jobb som du vill lyfta fram lite extra?

Det är ett fantastiskt jobb. Det är ett kul jobb där man får kombinera att använda modern teknik på ett säkert sätt och samtidigt arbeta med människor. Alla har varit med om så många olika saker när man börjar skrapa på ytan – någon har varit musiker, någon mekaniker, och sen har de någonstans bestämt sig för att bli pilot.

Text: Linda Karlsson
Bilder: Martin Antviks egna 

flyger ovan molnen och över alperna Martin Antvik vid slott

Bilder
Martin firar i år 20 år som pilot
Tankning i Dresden, Tyskland. Cirrus Airlines
Ingenting slår en vacker flygning tycker Martin
Flygning över alperna
Saltzburg innan ett arbetspass
Bild: Nikolas Pavlides

Våra filmer
Intervju
Blogg

Vill du veta mer om våra pilotutbildningar?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Flygplansutbildning
Helikopterutbildning