Fredric Jivegård – pilot Jivair

Det finns många olika typer av yrken för den som är färdigutbildad pilot och i denna Månadens intervju pratar vi med Fredric Jivegård. Fredric är en SPU-alumn som idag kombinerar jobbet som Flight Instructor här på Svensk Pilotutbildning med arbete som styrman på taxiflygbolaget Jivair.

Hej Fredric, du är ett bekant ansikte här på Svensk Pilotutbildning!

Ja, jag började som pilotstudent här på Svensk Pilotutbildning direkt efter gymnasiet sommaren 2010. Jag hade läst Naturvetenskaplig linje på gymnasiet men visste redan att det var pilot jag skulle bli. Flyg har alltid funnits nära hjärtat och då det finns piloter i familjen har jag fått sitta med i cockpit sedan tidig ålder. Det har alltid varit roligt och fascinerande för mig. Att jag sedan hamnade på Svensk Pilotutbildning beror på att vi här hittar hela utbildningen på samma ställe, och skolan ligger ju här i Göteborg vilket är nära hem.

Ja, det låter ju som att det var ett solklart val för dig att bli pilot. Hur var tiden här på skolan, blev det som du hoppats?

Jag visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig när jag började utbildningen, men det blev på så vis en positiv överraskning. Engagerade instruktörer och motiverade klasskompisar i kombinationen med flygteori i skolbänken och praktisk utbildning i flygplan är oslagbar.

Vad hände sen när du var färdigutbildad?

Helt klar var jag redan vintern 2011/2012 och då åkte jag direkt till Dallas och gjorde en tre veckors typutbildning på Citation. Det är kanske inte rätt för alla, men då jag har flyg i familjen så visste jag att det skulle ge mig jobb och idag är jag styrman på Jivair och flyger en Cessna Citation I. Vi kör taxiflygningar, både Charter av Affärsjet och Ambulansflyg. Det innebär att en vecka kan innehålla en blandning av VIP-, affärs-, donator- och fraktflygningar.  

Men oj vad spännande, berätta mer!

Ja att arbeta på ett taxiflygbolag innebär mycket jourarbete, eller väntan, där en flygning kan komma in med väldigt kort varsel. Under jourtid befinner jag mig nära flygplatsen, och då kan jag vara både hemma eller ute, men jag har alltid väskan packad och är redo att åka. Ibland har vi bara en timma på oss innan vi ska vara i luften. Sedan beror själva flygningen och jobbet väldigt mycket på vilken typ av flygning det är. En ambulansflygtransport ställer extra höga krav på koordinering mellan sjukvårdspersonal, sjukhus och flygplatser, medans fokus på en affärsjetsresa är hög servicenivå och att vara flexibla, flyttas flygtiden till exempel så anpassar vi oss.

På vilka mer sätt utmärker sig ambulansflygningarna?

Ambulansflygningarna skiljer sig såklart väldigt mycket åt. 1-5 gånger i månaden genomför jag flygningar där en patient ska flygas till Göteborg för transplantation från mellersta eller norra Sverige, det är de stora avstånden som gör annan transport olämplig. En 5-10 gånger i månaden flyger jag hela läkarlag som ska till något sjukhus i Sverige, Norden eller Europa för att hämta organ. Under dessa flygningar är det verkligen tiden som räknas. En väldigt viktig roll har koordinatorn, det är ofta en sjuksköterska vars uppgift är att se till att alla vet var de ska vara, vad de ska göra och när. Som pilot är det vårt uppdrag att underlätta och påskynda olika processer på bland annat flygplatser, vilket vi har lång erfarenhet av på Jivair. Det är såklart ett arbete som känns extra meningsfullt, där känslan av att, som pilot, hjälpa andra människor till ett längre liv med bättre livskvalité är fantastisk.

Låter som ett väldigt intressant och viktigt uppdrag, hur fungerar det med taxiflygningar då?

Taxiflygningarna är oftast inbokade i förväg, men som sagt, flexibilitet och serviceskap är väldigt viktigt här så vi är alltid redo 1-2 timmar före den utsatta tiden, och vill kunden byta tid så löser vi det. Vi tycker att det är viktigt att kunden får en bra upplevelse så här får även vi piloter se till att allt fungerar. Att vi har god mat med, det beställer vi från en bra cateringfirma och att kunderna får ett personligt mottagande. Det är upp till 40 % av våra flygningar som är taxiflyg och vi tar med upp till sju passagerare. Det är dessa flygningar som tar mig som pilot ut i Europa och är det långa sträckor kan det till och med krävas en mellanlandning för att komma till målet. Men man får uppleva mycket, en resa som jag kommer ihåg extra mycket är när vi fick en flygning till Shetlandsöarna. Vid inflygningen  så hade vi 50 knop i motvind -det är väldigt mycket vind! Tyvärr hann vi inte se mer än flygplatsen där, vi åt och sen var det dags att lyfta igen. Men det är sådana flygningar man minns. Jobbet som pilot på ett bolag som Jivair är verkligen varierande och man får uppleva hela spektrat av flygplatser och destinationer, från vintern uppe i Umeå till flygningar till Rivieran. Och där nere är jag glad om jag får stanna en två, tre dagar. Flygplatsen vid Le Castellet i södra Frankrike är en favorit, där ligger landningsbanan vägg i vägg med en racingbana -kolla på Google Maps Street View!

På vilket sätt tycker du att utbildningen här på pilotskolan förberedde dig på jobbet som flygtaxipilot?

Skolan lade en bra grund för ett sunt ”tänk” som pilot med fokus på flygsäkerhet och disciplin. Det tror jag alla har nytta av i branschen oavsett typ av pilotjobb.

Tack för en massa rolig information Fredric, man blir ju sugen på att ta en flyglicens direkt. Avslutningsvis, du är ju Flight Instructor här skolan, vad tycker du utmärker en bra pilot?

När du är student så tycker jag du ska lyssna på instruktören och vara engagerad och påläst inför flygningarna. Som pilot ska du ta det säkra före det osäkra, du ska vara disciplinerad och noggrann och inte vara rädd för att lära av dina egna eller andras misstag. Det är ett ansvarsfullt jobb.

Stort tack Fredric, vi ses nere i hangaren då!

Bilder: Fredic Jivegård framför Jivairs Cessna Citation 1.

Text: Jennie Olsson

Våra filmer
Intervju
Blogg

Vill du veta mer om våra pilotutbildningar?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Flygplansutbildning
Helikopterutbildning