Edis Altun – helikopterelev

“Det är som att vinna på Lotto!” Edis Altun drömde om att bli pilot ungefär fram tills dess det var dags att söka till gymnasiet. Då bestämde han sig: drömmen ska bli av. Idag är han en av de 20 skarpt utvalda studenter som lyckats ta sig in på Helikopterpilotutbildningen YH som startade hösten 2014. Vi tog därför ett snack med Edis för att ta reda på hur han gått tillväga för att komma närmare sitt mål till att bli helikopterpilot.

Hej Edis, Vad roligt att du tar en paus från flygning och böcker! Men vi undrar, hur såg din väg in på denna eftersökta utbildning ut?

EdisWebProfilRoligt att vara här! Uppvuxen en bit utanför Göteborg fanns drömmen om att bli pilot redan som liten. När högstadietiden började närma sig sitt slut var det dags att bli mer målfokuserad och jag sökte in till Flygtekniskt gymnasium. Efter de tre åren läste jag ett påbyggnadsår till flygtekniker. Sen provade jag ett år till Flygingenjör på högkolan men hoppade av och började istället jobba som flygmekaniker på Landvetters flygplats i Göteborg. Därifrån vidareutvecklades jag till flygtekniker. Efter att ha jobbat i några år med att underhålla flygplan tänkte jag att nu är det dags att bli pilot – så i december 2013 tog jag en provlektion på helikopter. Så fort jag fick hålla i spakarna själv bestämde jag mig: jag ska börja nu! Jag påbörjade förberedelserna inför den Integrerade Helikopterutbildningen på Svensk Pilotutbildning direkt och ordnade ett Medical Class 1, samtidigt hörde jag ryktet att en Yrkeshögskolefinansierad utbildning var på gång…

Vad hände när du sökte till Helikopterpilotutbildningen YH?

Ansökningsperioden kom med väldigt kort varsel och tack vare att jag redan hade ordnat med de dokument som krävs hann jag få in en komplett ansökan. Genom mina gymnasiebetyg gick jag vidare till Steg 2 i urvalsprocessen och genomförde ett Kompassen-test och en intervju. Efteråt blev det nervöst på riktigt, under väntetiden var det väldigt svårt att tänka på något annat. Och sen fick jag det helt plötsligt – beskedet om att jag klarat mig och blev erbjuden en plats på utbildningen. Jag blev hur glad som helst!

Sedan började ni på pilotutbildningen den 1 september… hur var ditt första intryck?

Det var en blandning av att försöka lära känna och få ett grepp om alla nya klasskamrater, och samtidigt få ordning på hur det skulle fungera med teori och flygning. Jag hade träffat några av de andra i klassen tidigare genom vänner och hade ju sedan tidigare koppling till flygbranschen. Det var en hel del i klassen som hade tidigare flygbranscherfarenheter. Det är verkligen en bra känsla i klassen. Att vara i samma klass hela tiden under utbildningen gör det lättare när man ska plugga, då har man hela gruppen att fråga och man kan ta hjälp av varandra när man ska tolka kurslitteraturen och vad läraren sagt, man hjälps åt helt enkelt.

Har någonting förvånat dig?

Edis_Altun_HelikopterpanelWEBJag hade inte så många förväntningar innan utan tänkte att jag tar det som det kommer, så länge man gör sitt bästa. I teorin har jag haft lite av en fördel på grund utav att jag läst flygteknik innan. Men jag blev imponerad av skolan och upplägget, hur allting hänger ihop. Powerpoints, läroböckerna och hur de kopplas till vad föreläsaren går igenom, allt har en röd tråd och jag är positivt överraskad. Men sen är det aldrig lätt att flyga helikopter i början. Eller ja, det är till och med ganska svårt att flyga en helikopter, haha. Redan andra veckan på helikopterpilotutbildningen var jag uppe i luften och flög med instruktör. Under de första flygningarna följer man mest med och känner på maskinen och det är först senare som man börjar lära sig någonting.

Hur var din första soloflygning?

Den skedde i november, redan två månader in i pilotutbildningen. De flesta säger att första eko-flygningen är deras starkaste flygminne, men för mig så var det inte så. Jag var alldeles för fokuserad på att göra allting rätt efter alla värden och så vidare. Den bästa känslan jag haft var nog istället efter den allra första flyglektionen där i september när jag flög med instruktör – då hade jag verkligen ett stort leende när jag kom tillbaks in i hangaren. Den första flygningen var bara en känna-på-lektion där jag fick testa kontrollerna och under min första flygning hade vi några moln – vilket ger en riktigt grym känsla när man sitter i en helikopter. Instruktören startade maskinen och så åkte vi mot Marstrand och fick sick-sacka mellan molnen i höger- och vänstersvängar. Att känna på kontrollerna för cyclic och pedaler är väldigt speciellt. Vi hovrade även lite och körde en spotturn, där man snurrar ett varv hovrandes över samma punkt. Detta är egentligen väldigt grundläggande manövrar men det gav mig ett riktigt ful-leende efteråt och har blivit mitt starkaste minne än så länge. Jag visste då att jag verkligen valt rätt utbildning.

Hur ser en vanlig skolvecka ut?

Vi som läser Yrkeshögskoleutbildningen är uppdelade i två klasser där vi har teori i klassrummet den ena halvan av dagen och sedan inbokade flygningar den andra delen av dagen, fast det blir lite olika beroende på väder och vilket typ av pass man ska flyga. När man inte flyger så läser man teori eller tar in det som man lärt sig på flyglektionen. Har man tid över läser man in sig på vad nästa dag ska innehålla. Då det är mycket teori kan det kännas lite tungt i början särskilt för de som inte har så god koll på flygbranschen och saker som aerodynamik till exempel. Just nu läser vi CPL-teori och det är mycket som ska gås igenom, man får lägga några timmar per dag i genomsnitt. Sen är man i luften åtminstone några timmar en vanlig vecka, helt ok studentliv.

Vad ser du fram emot framöver här?

Edis_Altun_HelikopterSkogAtt skola in mig på EC120. Det är omöjligt att gå in i hangaren och inte längta. Turbinkärra, med en annan typ av rotorsystem och fler säten – det kommer att bli riktigt kul att köra! Vår skolning på den är planerad till hösten här.

Vad har du för mål efter utbildningen?

Slutmålet är Search and Rescue (SAR) eller ambulanshelikopter. Det är vad nästan alla vill. Vägen dit leder via vadsom egentligen för mig, det viktiga är att jag blir riktigt bra på de saker jag gör innan jag går vidare till nästa steg. Sen hade det varit riktigt roligt att flyga aerobatics när jag blir gammal.

Vad säger folk när du nämner att du läser till helikopterpilot?

Haha, det är nästan så man inte säger det, jag brukar säga att jag pluggar. Det är en overklig sits man sitter i. När man får en sådan här chans gäller det att ta tillvara på den. Det är som att vinna på Lotto. Därför skulle jag rekommendera alla som ska påbörja en sådan här utbildning att verkligen gå in för det helhjärtat. Ligg steget före och läs in det som kommer i nästa moment. Fortsätt hålla uppe intresset – då kommer det att lösa sig.

Text: Jennie Olsson
Bilder: Edis Altuns egna

Våra filmer
Intervju
Blogg

Vill du veta mer om våra pilotutbildningar?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Flygplansutbildning
Helikopterutbildning