Carl Wrennmark – Ryanair

SPU-alumnerna blir fler och fler. En alumn (före detta student) blir man om man gått hela vägen på Svensk Pilotutbildning. Efter pilotutbildningens slut sprids de ut i världen varav många har hamnat på tex Ryanair. Carl Wrennmark är en av dessa alumner på Ryanair som nu är stationerad i Leeds i England. I månadens intervju berättar han om sin spännande karriär med bas utomlands.

Carl, berätta lite om dig och din bakgrund.

Presentationsbild 1Jag är 23 år och kommer från Göteborg. Bor nu med min flickvän i Leeds. I mina tonår spelade jag fotboll i GAIS och gick elitidrottsprogrammet på Katrinelundsgymnasiet. Efter gymnasiet så jobbade jag som snickare i några månader innan jag slutligen bestämde mig för att ta tag i drömmen om att bli pilot och började på Svensk Pilotutbildning i maj 2012 efter att ha läst till Fysik på Komvux. Jag gick modulutbildningen och åkte sedan till USA för min time-building och blev klar med utbildningen i mars 2014. Efter utbildningen så återgick jag till jobbet som snickare I ett par månader till innan jag hade turen att komma in på Ryanair. Därefter blev det flytt till Amsterdam för Type Ratingen hos CAE, började i september och blev klar i november förra året. Min första dag på linjen gjorde jag från East Midlands i december. Sedan bar det av till Bergamo i Italien för Line Training. Line trainingen drog ut lite på tiden eftersom Bergamo är en stor bas för nya kaptener som ska tränas så vi kadetter hamnade lite åt sidan. Fick åka till Bremen en vecka (där jag fick flyga till Göteborg och landa på Landvetter för första gången) för att skynda på processen lite. Allt som allt tog det cirka tre månader till Line check, trots att jag gjorde min Line check på minimum antal sektorer (68). Efter Line trainingen så hoppade jag runt på Sicilien i ett par veckor; Palermo, Catania och Trapani för att sedan hamna i Bergamo igen. Sedan maj är jag baserad i Leeds och stortrivs.Här har jag träffat många nya vänner och vi är ett par styrmän som umgås en hel del på fritiden.

Du gick på Svensk Pilotutbildning, hur minns du tiden hos oss?

Jag minns tiden på Svensk Pilotutbildning som krävande, i synnerhet ATPL-teorin, men väldigt rolig, givande och tillfredsställande. Jag uppskattade att man kom igång med flygningen så snabbt, det gav energi till att plugga inför proven. Kvalitén på både teori och flygning tyckte jag var mycket hög och alla lärare fanns där för att hjälpa till. Jag tyckte också väldigt mycket om min klass, vi var nästan alla i USA samtidigt för Time-building och hade väldigt roligt. Man får en skön gemenskap när man går igenom något som en flygutbildning ihop då det krävs mycket tid och uppoffringar. Jag är väldigt glad att jag hamnade på Svensk Pilotutbildning och vill passa på att skicka ett extra tack till alla mina lärare som hjälpt mig på vägen.

Nu jobbar du på Ryanair, hur bar du dig åt för att få jobbet där?

Jag sökte till Ryanair direkt efter utbildningen, det tog några månader innan jag hörde något men i slutet av juni så fick jag en kort telefonintervju. Därefter blev jag kallad till intervju i Stansted. Blev intervjuad av en man från HR-avdelningen och en pilot. De turades om att fråga frågor om mig själv och min bakgrund, tekniska frågor om både DA42 och 737, Ryanair som företag och lite ATPL (meteorologi, AGK mm). Därefter flög jag simulator med en kille från England som jag senare gick Type ratingen med. Hela dagen var väldigt avslappnad med personer som försöker få dig att känna dig bekväm. Efter en vecka så fick jag det glada beskedet att jag blivit erbjuden en plats som kadett och sedan satte det igång som jag nämnde här ovan. Type ratingen var nog det mest krävande jag gett mig in på hittills, eftersom SOP utgör stommen i hela Ryanair så är det mycket att lära sig utöver att bara flyga flygplanet. Ett rykte som man själv blev itutad under utbildningen var hur stor vikt alla bolag lägger vid ATPL-proven, att man måste klara alla på första försöket. Detta stämmer inte då jag hade flera kurskollegor på Ryanair med både ett och två omprov så om man skulle bomma något så är det inget att deppa ihop över.

Berätta om en dag på jobbet på Ryanair.

Dagen börjar senast 45 minuter innan avgång (ofta lite tidigare för styrman, då det är lite av en oskriven regel att man ansvarar för pappersarbetet, skriva ut flightplans att gå igenom m.m). I Leeds blir det nästan som att jobba på ett charterbolag då vi flyger mycket till södra Spanien och Kanarieöarna men man får lite variation med en del Östeuropeiska flygningar också. Från bas till bas så kan det skilja väldigt mycket i hur man jobbar. Det krävs mycket av alla inblandade för att lyckas med en turnaround på 25 minuter men det är något man snabbt kommer in i och inte alls upplever så stressande som det låter, för oss i flight deck är det faktiskt väldigt gott om tid med 25 minuter. Det är mer boarding, loading eller trafik det kan hänga sig lite på ibland. Vi gör antingen två eller fyra sektorer men varierande flygtider allt från 30 minuter till upp mot fem timmar. Det jag tycker är bland det bästa med just Ryanair är vårt schema, vi jobbar 5-4, dvs fem dagar sena skift, t ex 16:00 departure och hemma igen runt 23:00, sedan är vi lediga fyra dagar och sedan följer fem dagar tidiga skift, t ex 07:00 departure och hemma runt 15:00, och så går det runt. Att sova hemma varje natt är också skönt. Samtidigt som man får mycket flygtimmar så har man också väldigt mycket ledigt. Tiderna varierar självklart mycket där man kan ha allt från en dag på två timmar till närmare 12 timmar. Det är en ganska liten bas med tre flygplan så man lär känna de man flyger med väldigt bra. Det är trevliga och avslappnade kollegor och för tillfället är jag den enda av piloterna som inte är från Storbritannien.

Du bor nu i Leeds i England, hur är det att vara stationerad utomlands?

Leeds som stad är helt fantastisk. När jag fick reda på att detta blev min bas så blev jag först chockad och lite besviken, trots att jag egentligen inte visste något alls om staden. Men direkt när jag kom hit så kände jag att här kommer jag trivas. Det är en studentstad så det är alltid livligt och det finns alltid något att göra och människorna här har en väldigt varm och öppen mentalitet. Staden i sig tycker jag påminner mycket om Göteborg så på väldigt kort tid kände jag mig riktigt hemma här och kan tänka mig att stanna en lång, lång tid framöver. Självklart har det underlättat enormt att min flickvän kunde följa med så vi kunde starta ett nytt kapitel tillsammans istället för att pendla fram och tillbaka. Framförallt är det skönt att alla pratar engelska (vilket inte var fallet i Italien), och allting fungerar som hemma i princip så det var ingen omställning alls. Flygplatsen är en annan femma dock, väldigt utmanande med extremt blåsiga dagar, med varierande vindbyar upp mot 40-50 knop ofta rakt i sidan. Det finns en del roliga klipp på YouTube från Leeds Bradford Airport. Banan är ungefär lika lång som Säve var, fast den ligger på en kulle och har en lång backe i sig. Det är en av få flygplaster där man har CATIII väder med dimma och max sidvind samtidigt. Dock så gör allt detta att man får väldigt bra träning vilket jag uppskattar enormt. Man säger på skämt här att kan man flyga i Leeds på vintern så kan man flyga överallt så vi får hoppas att jag klarar mig bra min första vinter här nu. Det är en brant inlärningskurva. Korfu flygplats 1

DCIM100GOPROGOPR0068.

Vad är det bästa med att vara pilot?

Att flyga! Sanningen är att man snabbt vänjer sig vid att flyga varje dag och inte alls reflekterar över vad man faktiskt jobbar med. Då och då kommer jag på mig själv med att se det ”som en vanlig dag”, fast det kanske inte är så vanligt att flyga en fullastad Boeing 737 ner till Kanarieöarna, se en vacker soluppgång (eller nedgång), sitta och prata med en trevlig kapten och dricka kaffe och bara njuta. Jag gillar också att tiderna varierar,och att inte att ha samma rutiner vecka in och vecka ut. Jag har ingenting emot att jobba en helg ibland för att sedan vara ledig på vardagar när alla andra jobbar så man kan få mer saker gjort helt enkelt, och det är lite mer lugn och ro. Jag uppskattar också när barn vill komma in i flightdeck och titta, att se deras reaktioner och minnas när jag själv var fem år gammal och fick se alla lampor, knappar och switchar och drömde om att en dag sitta där själv.

Enroute 1

Finns det något dåligt?

Är ingen morgonmänniska alls, så att ställa klockan på 03:45 för att gå upp kommer jag nog aldrig vänja mig vid!

Var yrket som du tänkt dig?

Både ja och nej. Det är svårt att föreställa tror jag, hur det är att jobba som pilot. Man hör så mycket och vet så lite egentligen, man baserar sin uppfattning kring andras berättelser, fast två personer i samma bolag kan ha helt olika uppfattningar. En bra dag med en trevlig kapten, bra väder och inga problem så är det verkligen det enklaste jobbet i världen. Men nästa dag kan det vara tvärtom och det är då man tjänar sin lön. Ingen dag är den andra lik och man vet aldrig vad riktigt vad som kommer inträffa under dagen. Det kan vara superenkelt, eller väldigt utmanade.

Har du någon favoritdestination att flyga till?

Jag tycker om att flyga till Korfu (om vädret är bra, haha). Att komma in från havet i höjd med, och till och med lägre än hus och restauranger på klipporna som ligger väldigt nära är alltid en speciell känsla tycker jag.

Har du något mål kring din karriär?

Mitt närmsta mål är att bli kapten, förhoppningsvis kan jag påbörja den fasen om ungefär två år. I Ryanair finns stora möjligheter att ta några kliv längre än så, t ex att bli instruktör, Line Trainer, baskapten m.m. Just flygplanstyp spelar inte så stor roll för min del. Det klart att man hade velat flyga 747 eller 777 någon gång i livet men för mig är det viktigare VAR jag flyger än VAD, att man trivs på sitt bolag med sina kollegor och där man bor. Som en kapten sa till mig när vi diskuterade ämnet; “Dra bak kontrollerna så blir husen på marken mindre, tryck fram så blir dom större, jag vet inte om det sitter 100 pax eller 500 pax bakom min låsta dörr”. Sedan vill jag dock hinna med att testa på både long haul-cargo och corporate innan karriären är över.

DCIM100GOPROGOPR0029.
DCIM100GOPROGOPR0029.

Har du varit med om någon rolig händelse du kan berätta om?

I USA var man med om en hel del. Som att flyga 11 500 fot över LAX luftrum och höra en 747 från Virgin vara tvungen och sluta stiga i sin climb out för vi kom i vår DA40 för att två minuter senare dunka huvudet i taket när man hamnade i wake turbulensen från en 777. Att landa på Catalina utanför LA var också en speciell upplevelse. Rekommenderar verkligen alla som behöver bygga timmar att åka över till USA, det är en helt annan värld för GA flygare där.

Många är flygrädda, hur rädd behöver man vara för att flyga, om alls?

Inte alls vill jag påstå. Det finns ju hur mycket statistik som helst som påtalar hur låga oddsen är för att råka ut för något. Det går inte att tala emot för att flyga faktiskt är det säkraste transportmedlet. Det hjälper kanske föga mot en äkta fobi för att flyga men det bästa botemedlet tror jag är att åka upp en sväng med en litet flygplan, sitta där fram och se hur allt går till och känna att man har lite kontroll själv. Själv var jag absolut livrädd för att flyga när jag var yngre och min pappa är också en nervös flygare minst sagt. Jag har inte lyckats få ombord honom på någon av mina flighter ännu men snart så.

Tre snabba frågor: Roligaste flygmanouvren?

En manuell inflygning och landning

Favorit-term/uttryck?

Cleared for take-off

Drömflygplats att landa på?

Princess Juliana International Airport, St Marteen (TNCM)

Text: Linda Karlsson
Bilder: Carl Wrennmarks egna

Bilder
Carl Wrennmark – nu first officer på Ryanair
En vanlig dag på jobbet, med utsikt över alperna
På väg till Madrid
Korfu flygplats
Enroute till Teneriffa
Palermo

Våra filmer
Intervju
Blogg

Vill du veta mer om våra pilotutbildningar?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Flygplansutbildning
Helikopterutbildning