Josefine Grandin – flyginstruktör

I april månadsintervju får vi träffa en person som tog vägen via Arvidsjaur och läste till pilot redan på gymnasiet. Väl klar i norr valde hon att flytta till Göteborg för att läsa vidare till kommersiell pilot. Idag är Josefine Grandin mitt i utbildningen till Flyginstruktör på Svensk Pilotutbildning.

Hej Josefine, tack för att du tagit dig tid mitt i pilotstudierna. När började du fundera på att läsa just till flygplanspilot?

Josefin_i_flygplanJag har inga släktingar eller vänner inom flygbranschen utan det var semesterresorna när jag var liten som väckte mitt intresse. Vi reste alltid med Fritidsresors blå flygplan ner till varmare ställen och jag längtade och räknade ner i flera månader innan. Inte för själva semestern, utan för flygturen! Det är alltid en speciell känsla när man kommer ut till en flygplats, det finns en puls och så mycket som händer. Hade någon frågat mig när jag var till exempel 12 år hade jag aldrig vågat tro att jag skulle bli pilot. När det blev dags för gymnasievalet satsade jag ändå, sökte, hoppades och lyckades ta mig in på flyggymnasiet i Arvidsjaur.

Du läste till pilot i Arvidsjaur redan på gymnasiet, hur var det?

Roligt men tufft. Man utvecklades fort och var tvungen att ta ansvar vid tidig ålder. Skolan hade cirka 80 elever och vi hade många flygplan, totalt en 13-14 Cessnor på skolan. Flygutbildningen var också lite speciellt med tanke på geografin. Eftersom att skolan ligger i fjällområde hade vi bland annat vinterövningar där vi fick lära oss att elda granris, bygga snöskydd och öva med Major Gustafsson från Försvaret. Vi flög alltid med nödpaket med snöskor och varseljackor vilket inte tillhör standardpackning i flygplan mer söderut. Idag har skolan i Arvidsjaur inte kvar inriktningen mot flygplanspilot tyvärr, utbildningen var så himla intressant och rolig rakt igenom.

Vad hände efter flyggymnasiet?

DA42Jag flög upp till mitt Commercial Pilot License (CPL) i slutet av utbildningen och tog studenten, sen tog jag en paus. Men redan ett år efter gymnasiet började mina klasskamrater som läst klart sina kommersiella certifikat få jobb på bolag som Ryanair, och då kände jag att det var dags för mig att fortsätta och vidareutvecklas. Efter att ha kollat runt bland de större flygskolorna fastnade jag för Svensk Pilotutbildning, och jag hade klasskamrater från flyggymnasiet som också läst på skolan. Jag besökte en Recruitment Day, gjorde antagningstester och de gick bra. Därefter började jag den avancerade teoriutbildningen, ATPL-klassen, genomförde IR/ME och även MCC-kursen. MCC-kursen genomförs på en 737-simulator. Det som var mer utmanande under denna del av pilotutbildningen var början av IR-kursen som sker i simulatorn, innan man fick grepp om hur man ska tänka. Den kursen blev riktigt kul sen när jag fått grepp om simulatorn och jag märkte utvecklingen. Men absolut roligast under denna period var det att flyga DA42:an, då går det undan! Den har infällbara landningsställ, två motorer och kan flyga i fler olika typer av väderförhållanden, och man får flyga på instrument. DA42:an har även ett av-isningssystem som sätter igång om man skulle få is på vingarna och propellerna. Det är en häftig känsla och att vara i luften, särskilt när det börjar likna de större flygplanen.

Vad gör du idag?

Josefin_student_bredvid_flygplan_framifrånNär jag var klar med kurserna och tagit mina certifikat började jag söka jobb i branschen, och så reste jag tillsammans med flera kursare från Svensk Pilotutbildning till USA för att flyga ännu mer. Jag hade hört så mycket om hur bra och vilken erfarenhet det är att flyga där. Vi flög från Los Angeles till Seattle och tillbaks, det var som att backpacka längs med hela västkusten, fast med flygplan! Det är något som jag verkligen rekommenderar. I samband med att jag var tillbaks på Svensk Pilotutbildning under hösten 2014 och gjorde en Progress Check frågade jag skolchefen om kommande flyglärarutbildningar. Det samtalet slutade med att jag idag är tillbaka här på Svensk Pilotutbildning och läser till flyginstruktör (FI). Jag är jätteglad över att vara tillbaks här på skolan och hoppas på att kunna vara kvar här efter utbildningen. Utbildningen tar mellan några månader till ett år, bland annat beroende på vädret. De första månaderna har vi läst teori som innehåller pedagogik och fördjupning av den kunskap man får som pilotstudent. Det är en helt annan form av ansvar, en flyginstruktör måste vara pedagogisk, öppensinnad och väldigt lugn. Sedan gör man flygning där man agerar flyginstruktör, man får verkligen tänka om och det är superintressant att få lära ut. Resten av flyginstruktörsutbildningen är praktik, att använda de pedagogiska verktygen på riktigt här på skolan. Det häftigaste kommer att bli att få se sina elever utvecklas och ta ansvar.

Vad händer i framtiden för dig när du är färdig flyginstruktör?

Jag hade gärna jobbat kvar här på Svensk Pilotutbildning i framtiden – det är en trygghet att jobba på en stor pilotskola med den struktur och de rutiner som finns. Sen skulle jag såklart gärna jobba utomlands ett par år. Drömbolaget är TUI Fly, det är ju där allting började när vi reste charter med de blå flygplanen när jag var liten.

Vad tycker du krävs för att bli en bra flygplanspilot?

Ödmjukhet är A och O faktiskt. Oavsett hur bra du är. Du kommer ingenstans om du inte har en bra approach till andra människor. Ödmjukhet, och att vara lyhörd med ett driv. Du måste hela tiden vilja förbättra din insats. Att utvecklas och vilja bli bättre på något varje dag, och göra det med en positiv attityd. Vem som helst som har de fysiska förutsättningarna kan nog bli pilot om personen är tillräckligt motiverad.

Text: Jennie Olsson
Bilder: Josefine Grandins egna samt Sefast Rejving

Våra filmer
Intervju
Blogg

Vill du veta mer om våra pilotutbildningar?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Flygplansutbildning
Helikopterutbildning