Johan Forsman – Kapten Bristow Norway

Bristow Norway, www.bristowgroup.com, är den ledande leverantören av helikoptertjänster till den globala offshore energiindustrin baserat på antalet luftfartyg, och en av två leverantörer av helikoptertjänster till offshore energiindustrin med global verksamhet. I detta spännande företaget jobbar Svensk Pilotutbildnings teoriinstruktör Johan Forsman som Kapten sedan 2006, först som styrman men nu som kapten sedan ett år tillbaks.

Hej Johan, berätta lite om din bakgrund.

Johan_Forsman_i_helikopter_photoshop_hemsidaJag började min karriär som polis. Jag sökte till polisflyget 98-99 och jobbade först i Boden, men blev sedan Göteborgs-baserad fram till våren 2006 då jag kom in på Bristow Norway och har varit där sedan dess.

Beskriv jobbet som du har nu.

Nu är jag kapten i tvåpilotsystem på Bristow Norway sedan drygt ett år. Det är samma koncept som en fixed wing kapten – man flyger mellan punkt a och b. Bristow är inriktad på helikopterverksamhet och finns i bland annat, Europa, USA, Australien och Västafrika. Jag transporterar personal till och från oljeriggar. Detta görs året om, oavsett väder. Helikoptertypen vi flyger i är en S-92 (Sikorsky). Helikoptern tar upp till 19 passagerare och två piloter. I snitt går en tur på tre timmar, beroende på om det är med eller motvind. Vi kör med intstrumentflygning och kan landa även i dåligt väder med hjälp av väderradar.

Finns det någon lätt väg att nå dit du är idag?

Nje, inte riktigt. Det är krav på att du ska vara styrman med ett CPL (H) + IR-bevis (Instrument Rating) + ett visst antal timmar i mörker och total flygtid på minst 1000 timmar. Sen hur man får denna erfarenhet finns det ju olika varianter på.

Vad är den största utmaningen som helikopterpilot tycker du?

Johan_Forsman_framför_heli_hemsidaVädret. I och med att vi flyger både i mörker, vintertid och i dålig sikt. Det är speciellt utmanande att flyga i isbildning och dålig sikt. Vädret på Nordsjön är hårt, det kan bli upp till 50 knop – inte byvind utan “mean wind”.

Var pilotyrket som du tänkt dig när du gav dig in i det?

Jag började ju lite i en annan ände – polisen var kanske inte som jag tänkt. Där jobbade jag i en patrullbil och uppdraget var fokus. Nu är det flygningen som står i fokus. Jag hade nog förväntat mig ännu värre väder och vind, det kan ju trots allt vara riktigt fint på Nordsjön också.

Har man förebilder inom pilotyrket?

Jo det har man väl – både stort och smått. För min del blev jag mest inspirerad av kända piloter när jag var ung men idag hittar man många andra som är duktiga. Man samlar på sig godbitar från olika håll, så visst finns det förebilder.

Varför har du valt att även bli lärare på Svensk Pilotutbildning?

Jag utbildade mig statligt och har inte varit med på den civila vägen så jag var nyfiken på hur det fungerar samt att jag håller mig uppdaterad med det jag jobbar i varje dag. Efter all erfarenhet jag samlat på mig känner jag att jag vill betala tillbaka och hjälpa blivande ambitiösa kollegor. Jag undervisar i Human Performance, JAR OPS (Operations and Procedures) och Air Law.

Vad tycker du om våra studenter på Svensk Pilotutbildning?

Jag tycker dom är ambitösa, intresserade och målmedvetna och vet vad de vill. Jag började som lärare för 3-4 år sedan och har aldrig känt att en klass inte mått bra. Man hittar snabbt en god stämning här och alla har ett gott humör.

Har du några tips till våra studenter?

Häng med på alla studiebesök och föredrag som hålls på skolan. Prata med alla helikopterpiloter ni träffar och fråga vad ni har att förvänta er. Ge inte upp för tidigt, även om det är en tuff marknad. Var förberedd på att man kanske måste flytta. Gör man detta klarar man sig.

Är ett kontaktnät viktigt även för helikopterpiloter?

Det är superviktigt! Det upptäckte jag redan innan Linkedin och Facebook fanns. Till Bristow Norway tex var vi 25 stycken som var kallade till intervju och ALLA kände till varandra – man hade gått i samma klass, hade haft samma lärare osv. När såna här jobb kommer så ringer man varandra eller berättar på olika sociala forum och tipsar. Så det är superviktigt att knyta kontakter. Jag vill påstå att det är lika viktigt att socialisera som att läsa utbildningen. Bänkkamraten kan vara flygchef om 7-8 år…

Har du något roligt minne att dela med dig av?

Ja, från när jag gjorde mitt PPL en gång i tiden. Då får man inte flyga i mörker. Vi var tvugna att flyga tillbaka innan mörkret kom och jag tyckte det blev mörkt så tidigt och vågade inte fortsätta med mina sista brytpunkter. Jag kom tillbaka bara för att upptäcka att jag fortfarande hade solglasögon på…och hade på så sätt blivit snuvad på en halvtimmes flygning…!

Tack Johan!

Text: Linda Karlsson
Foto: Johans privata

Våra filmer
Intervju
Blogg

Vill du veta mer om våra pilotutbildningar?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Flygplansutbildning
Helikopterutbildning