Henrik Halvarsson – Flyginstruktör SPU

Henrik Halvarsson är en av de flyginstruktörer som man ser mest av på Svensk Pilotutbildning då han både undervisar i teori samt skolar flygning på både PPL och CPL-nivå. Henrik har stor erfarenhet bakom sig och är en mycket uppskattad lärare och kollega. Till skillnad från många andra instruktörer ser Henrik inte flyginstruktörsjobbet (FI) som ett mellansteg till ett flygbolagsjobb utan visar att det går att ha en karriär som pilot på hemmaplan och jobba mellan 8-5. Här hör vi hans historia.

Henrik, berätta lite om din bakgrund.

HEHA_photoshopJag är 35 år och kommer från Tjörn. Jag gick hantverksinriktning på gymnasiet som VVS-montör och jobbade med det i 8 år tills jag var 24 år. Då flyttade jag utomlands, till Spanien, och drev ett företag inom fastighetsmäkleri. Sen blev det en vändning i branschen och jag flyttade hem och började läsa till pilot. Egentligen hade jag bara tänkt ta ett PPL. Flyg har alltid varit ett intresse, en kompis som hade certifikat inspirerade mig och min pappa var flygare när han var ung. Men när jag väl börjat med mitt PPL fastnade jag stenhårt och fick rekommendationer att börja på Svensk Pilotutbildning så jag testade även ATPL och upp till CPL där. Jag gillade att man kunde läsa steg för steg och fortsatte bit för bit.

Du har ju inga planer på att söka dig vidare utan trivs bra där du är som flyginstruktör på hemmaplan i Göteborg. Man kan säga att du både har kakan och äter den!

Ja, det passar inte mig att flytta iväg, jag trivs bra hemma och har redan bott utomlands. Jag trivs med att jobba med flyg på hemmaplan men dörren är inte helt stängd att jobba utåt någon gång. Men isåfall är det mest lockande att kunna kombinera instruktörsjobbet med något flygbolag med bas i Göteborg, som tex Ambulansflyg eller eventuellt något linjeflyg som Malmö Aviation. Min familjebild har förändrats på senaste tiden och just nu passar det väldigt bra det upplägget jag har nu.

Du har nyligen blivit pappa - hur går det att kombinera familjeliv och pilotyrket?

Jag tror det är väldigt individuellt, både hur det fungerar i förhållandet och i yrket, det beror ju på hur man väljer att leva. Det behöver inte vara större problem än i andra yrken där folk reser. Men jag är 35 och inte 25 och är inte jättesugen på att jobba hemifrån alltför mycket men kombinationen barn och pilot behöver inte vara något problem.

Du träffar så mycket studenter, vilka karaktärsdrag tycker du är viktigast hos en pilotstudent?

De personer som självklart lämpar sig i branschen har ett samlat intryck: en kontrollerad och sansad personlighet samt har ett ansvarstagande och befälhavarskap. Ansvarstagande är ett viktigt karaktärsdrag.

Vad är det svåraste teoriämnet i Trafikflygarutbildningen respektive svåraste manouvren?

DA42Modern Instrumentation har mycket elektronik och avancerad teknologi och är ett ganska tufft ämne. Inom flygningen tror jag det svåraste är att börja flyga med instrument. Det tycker inte alla men det är en helt ny värld att gå från visuell flygning (VFR) till instrument (IR).

Vad tyckte du var den roligaste delen från din egen utbildning på Svensk Pilotutbildning?

Bästa delen var Flight Instructor-kursen. Det var den tiden som var mest utvecklande och lärande och flygningen var väldigt rolig.

Och vad är det roligaste med att vara instruktör?

Det är roligt att få utbilda studenter från grunden och se dem utvecklas från sin PPL-tid och sedan följa dem tills de får jobb.

Hur ser arbetsmarknaden ut för nyutexaminerade piloter?

Jämfört med hur det var för 5 år sedan ser marknaden riktigt bra ut nu, det händer mycket och många har fått jobb på sista tiden. Bara sedan februari har 9 studenter som gått hela vägen på SPU fått jobb, både på flygplans- och helikoptersidan.

Till slut, vad är det bästa med att vara pilot?

Att få flyga förstås. Jag älskar att flyga helt enkelt. Som helhet som lärare har jag en väldigt varierande uppgift på Svensk Pilotutbildning. Många ser som sagt FI-delen som ett mellansteg innan man börjar på ett flygbolag men man kan kombinera på många sätt. Själv var jag i Kalmar 2 år och drev en del av Svensk Pilotutbildning därifrån men nu blandas min dag av teoriundervisning, flygning och administration. Variationen är det bästa i bilden, och att spaka flygplan.

Tack Henrik

Text: Linda Karlsson
Foto: Svensk Pilotutbildning

Våra filmer
Intervju
Blogg

Vill du veta mer om våra pilotutbildningar?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Flygplansutbildning
Helikopterutbildning