Emil Wallin – styrman Hummingbird Aviation

Cannes, Barcelona eller Umeå? Samtliga destinationer är lika roliga att flyga till enlig Emil Wallin – bara filtarna är rätt vikta, planet är rent och snyggt och passagerarna är säkra ombord. Här delar Emil med sig om sin nya arbetsplats, hur han gick tillväga för att få första pilotjobbet samt tips till elever på Svensk Pilotutbildning.

Hej Emil, berätta lite om dig och din bakgrund.

Hej, Emil Wallin heter jag, är ifrån Stockholm och nyss fyllda 23 år. Jag flyttade ner till Göteborg i februari 2014 för att påbörja den integrerade trafikflygarutbildningen hos Svensk Pilotutbildning. Efter knappt två spännande och händelserika år hos Svensk Pilotutbildning var min utbildning i Göteborg färdig och jag flyttade hem till Stockholm under 2015 års sista månad. 6 månaders jobbsökande senare hamnade jag på en lyckosam intervju som resulterade i ett flygjobb hos Waltair Europe som idag är Hummingbird Aviation Services där jag flyger ett litet flygplan som heter Cessna Citation Jet.

Emil Wallin vid Hummingbirds CJ2a på Splits flygplats i Kroatien

 

Hur kommer det sig att du ville bli pilot?

Som för många andra så började det när jag var liten. Jag var kanske 6 år gammal då pappa tog med mig till en flyguppvisning i Uppsala på dåvarande Upplands flygfottilj där jag fick provsitta den s.k. “Tunnan” och pilla runt på alla knappar och spakar. Det är lätt att säga att det var där jag blev fast men jag tror iallafall att det var där någonstans intresset började för att sedan med åren växa långsamt och stadigt. Ett antal flyguppvisningar och simulator-spel senare fyllde jag 15 och fick till present en provlektion i en PA28 på ett litet flygfält i Tierp. Där och då kan jag iallafall säga att jag blev fast i flygandet och efter den provlektionen bestämde jag mig för att jag skulle pröva och se ifall jag kunde bli pilot.

CJ3a parkerad på Buochs flygplats i Schweiz med bergen i bakgrunden.
På denna flygplats har flygplanstillverkaren Pilatus sin fabrik.

Blev det som du tänkt dig?

Nej, inte alls faktiskt. Jag hade väl tänkt mig att jag skulle börja jobba på ett bolag som flyger större flygplan så som Ryanair som anställer nyutexaminerade piloter. Hade väl också någonstans trott att jag skulle bo ute i Europe någonstans, nu bor jag kvar med min fästmö i vår lägenhet i Stockholm så det blev inte alls som jag tänkt mig, men det hade blivit väldigt tråkigt om det alltid blev som man tänkt sig så jag är nöjd.

Hur gick du till väga när du var färdigutbildad för att få jobb som pilot?

Då det kan ta tid att få sitt första flygjobb tänkte jag att jag trots allt ville jobba inom flygbranschen så det blev till att söka jobb på Arlanda och där hamnade jag hos NextJets dåvarande handlingbolag Sweport. Under tiden jag arbetade för Sweport sökte jag så många jobb det bara gick samtidigt som jag försökte hålla teorin fräsch genom att läsa igenom litteraturen som vi haft i skolan.

Jag hade ett CV som jag skickade tillsammans med olika personliga brev som varierade utefter vad för typ av flygbolag jag skickade till. Jag ringde runt till olika taxiflygbolag i Sverige för att erbjuda att hjälpa till i utbyte mot branscherfarenhet. Detta slutade med att jag sökte ett OP-jobb hos ett svenskt taxiflygbolag som jag efter en utdragen historia tyvärr inte fick. Men som tur i oturen, ringde min nuvarande kollega in mig till en intervju dagen efter jag fått nej från det andra bolaget. Kuriosa varför jag fick mitt nuvarande jobb är för att en tidigare SPU-elev, Gustav Berglund, som blev erbjuden jobbet först tog ett annat jobb på ett annat flygbolag vilket gjorde att jag fick chansen, så stort tack till Gustav!

Berätta om Hummingbird Aviation.

Hummingbird Aviation Services är ett taxiflygföretag som har sitt huvudkontor i Stockholm men med flygbaser i Norrköping, Paris och Rotterdam samt hemma (för mig) på Bromma. Idag har vi ett ihopkok av olika flygtyper vilket utgör ett bra utbud för den gästen som väljer att flyga med oss. Idag består vår flotta utav två Beechcraft King Air där den ena har blivit utrustad med bårar och sjukvårdsutrustning för att kunna ta hand om två liggande patienter. Vi har även tre Citation Jet och två Citation Excel samt en Learjet 45a. Utöver detta har vi en Helikopterverksamhet på Bromma som erbjuder både sightseeing-turer och taxiflyg med våra tre EC120or och fem R44or samt en R22a.
Vi är ett litet och familjärt bolag där alla känner alla och där man får känna sig som en del utav företaget. Eftersom vi jobbar med att skräddarsy flygningarna utefter gästens önskemål flyger vi till varierande destinationer, vilket ställer stora krav på oss i bolaget. Det är intressant att få vara en del i kugghjulet och få se hur alla pusselbitar som krävs för att få igenom en flygning faller på rätt plats. Det börjar på försäljningsavdelningen som tar emot en bokning. Sedan ska Operational Control Centre säkerställa att flygplanen och flygplansbesättningen är godkända att landa på önskad flygplats och se till att all logistik kring flygningen är i sin ordning (bland annat handling, bränsle, hotell, transporter och catering). Till slut ska den flygande personalen se till att flygplanet och gästen tar sig säkert från punkt A till punkt B.

Interiören i CJ2

Hur ser ditt schema ut? Och berätta om platser du flugit till.

Schemamässigt på våra Stockholmsbaserade Citation Jet flyger vi 5 dagar och sedan 3 dagar ledigt men jag skulle säga att vi flyger när kunden vill flyga oavsett om det är en “flygdag” eller “ledig dag”. Om man verkligen vill vara ledig så har man snälla kollegor som oftast kan täcka upp.
Det är som sagt en del variation på platser vi flyger till, på sommaren är det mycket medelhavet så som Korfu, Athen, Split, Olbia, Palma, Barcelona, Cannes. Medans resten av året är det oftast till högre breddgrader så som London, Berlin, Stavanger, Köpenhamn, Tallinn men även en del inom Sverige så som Malmö, Östersund och Umeå.

Hur ser en vanlig dag på jobbet ut som pilot?

Jag skulle nog säga att det är få dagar som är vanliga hos oss men inför en flygning brukar vi vara på plats minst två timmar innan den beräknade avgångstiden för att se till att vara redo ifall gästen vill åka tidigare. Det brukar vara ett bra tankesätt; att allt som kan ändras är mycket möjligt att det kommer att ändras. Det blir sällan exakt som man tänkt sig så som ändrade avgångstider, destinationer, antal pax, för mycket bagage osv och då hjälper det att man är beredd på detta.
Men det vi alltid gör inför en flygning är bland annat att skriva ut driftfärdplan, aktuellt väder och väderprognoser samt SIGMET(signifikant väderprognos) och NOTAM(Info gällande villkor och förändringar av vikt för flygsäkerheten på flygplatser och i luftrum). Vi uppdaterar flygplanets Ipads som vi kallar för EFB (Electronic Flight Bag) där vi har flygplatskartor, prestandaberäkning och manualer för att se till att vi har de senaste uppdateringarna osv. Vi gör en preflight av flygplanet där man går igenom och testar flygplanets olika system samt ser till att vi har flygplanets dokument ombord dvs bland annat flygplanets luftvärdighetsbevis och försäkringsintyg. Efter detta ser vi till att vi har all dryck, snacks och catering ombord och att kabinen är kliniskt ren och att filtarna är vikta på rätt sätt (mycket viktigt!). Sedan är vi redo att välkomna våra gäster ombord. Egentligen är det inte konstigare än att bjuda med sina nära och kära ut på en flygtur i en DA40. Vi vill se till att först och främst utföra flygningen på ett så säkert sätt som det är möjligt för att sedan se till att den är så bekväm som möjligt.

Kan du berätta om en minnesvärd händelse du haft som pilot?

Ja, jag kommer ihåg med skräckblandad förtjusning när vi flög till Teteboro Airport i New Jersey för ett år sedan. Det var så otroligt mycket trafik i New Yorks luftrum och på radiofrekvensen var det inte tyst en sekund så jag som skötte radiokommunikationen satt på helspänn hela inflygningen och var så koncentrerad på själva flygningen så att jag inte hann njuta utav den fina utsikten över Manhattan och alla häftiga skyskrapor. Men det var en väldigt bra erfarenhet och jag blir så fascinerad utav flygledarna, dels att de håller koll på så många flygplan och dels att de har en förmåga att säga i princip hundra ord i sekunden.

Hangaren på Bromma

Så här i efterhand, hur ser du på tiden och kvalitén på utbildningen du fick på Svensk Pilotutbildning?

Jag hade en jättebra tid under min utbildning hos Svensk Pilotutbildning, det var väldigt mycket spännande som hände på en relativt kort tvåårsperiod. Intro-dagen då man fick träffa likasinnade flygentusiaster som man delade drömmar med, första flyglektionen, första solo-flygningen, en hel sommar utav navigeringsflygning i solnedgång (nu blev jag nostalgisk), ATPL-teori (här blev jag mindre nostalgisk), instrumentflygning, MCC och den nervösa uppflygningen. Det var en mycket bra tid utav mitt liv.

Skulle du rekommendera Svensk Pilotutbildning till andra som vill bli pilot?

Absolut, Svensk Pilotutbildning ger alla de förutsättningarna och stödet som du behöver för att klara dig igenom en flygutbildning. I slutändan är det upp till en själv och hur mycket man är villig att lägga ner för att nå sitt mål.

Har du någon favoritstad, land, område att flyga över?

Tråkigt nog nej, jag har inte flugit runt så länge så eftersom variationen på destinationer är så pass stor så har jag inte ännu hittat mitt favoritställe. Men jag som älskar skidåkning tycker det är fantastiskt att flyga till bergiga destinationer i alperna och även Norge som är otroligt vackert. Om man har lite tur så kan man ju få vara kvar ett par dagar och åka lite utförsåkning.

Inflygning till Akureyri på Island därifrån vi flög ett läkarteam med ett hjärta till Oslo.

Vad är det bästa med att vara pilot?

Som jag nämnde ovan har jag inte varit i branschen länge så mycket är fortfarande nytt och spännande vilket verkligen är givande. Just nu tycker jag bland det bästa är att få koppla ur autopiloten efter att få klart att göra en visuell inflygning.
Vi är som sagt ett litet företag och har på så sätt en familjär känsla där alla vill varandra väl och där alla får vara en del i att utveckla den tjänsten vi utför vilket jag också tycker gör jobbet väldigt kul.

Har du något mål med din karriär?

Kort och koncist så är målet att ha så kul så mycket som möjligt. Efter en förhoppningsvis lång karriär vill jag se tillbaka på roliga stunder och platser upplevda med roliga personer.

Dina bästa råd till de som går på Svensk Pilotutbildning idag?

Jag skulle nog vilja säga att det är en fördel att vara disciplinerad under utbildningen. Det är viktigt att man är förbered inför teoriprov och flyglektioner för att se till att man hela tiden har en positiv utvecklingskurva och minimalt med missade teoriprov. Jag kommer ihåg att för mig krävdes det en hel del läsning för att klara av ett så kallat “progression test”, vilket är ett prov vi hade varje vecka för att se till att vi hängde med i kursen. Så de gånger jag missade sådana prov blev det två prov jag fick läsa på inför den nästkommande veckan, vilket blev ett onödigt stresspåslag och satte mig i en dålig sits. Samtidigt som man ska hänga med i kurserna och vara disciplinerad inför utbildningen måste man ha kul också, allt är inte så livsallvarligt som man först tror.

Text: Linda Karlsson, Marketing Manager Svensk Pilotutbildning
Bilder: Emil Wallins egna

Våra filmer
Intervju
Blogg

Vill du veta mer om våra pilotutbildningar?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Flygplansutbildning
Helikopterutbildning