David Miric-Smojver – MCC på SPU

MCC-kursen (Multi Crew Cooperation) är en viktig del av den grundläggande pilotutbildningen där fokus sätts på att lära studenterna grunderna om hur besättningen arbetar som ett lag i en multi-crew miljö, inte bara som en samling av tekniskt kompetenta individer. Kursen skall ge studenterna möjligheten att träna på de färdigheter som är nödvändiga för att vara effektiva gruppledare. Detta kräver övningar, som omfattar studenter i träning av PF (Pilot Flying) och PNF (Pilot Not Flying). David Miric Smojver är en av studenterna som precis blivit klar med denna kursen och nu påbörjat sista delen av utbildningen, CPL (Commercial Pilot License).

Berätta lite om dig själv David.

Jag är 21 år och kommer från Göteborg. Jag gick natur på Hvidtfeldska gymnasiet men visste inte vad jag ville bli. Jag började som ingenjör men det var inte min grej. Pilotyrket har alltid varit av intresse. Jag tänkte att jag gör ett försök annars ångrar jag mig säkert hela livet. Jag har inte ångrat mig hittills utan har snarare funnit mig själv.

Vad lockade dig till att vilja bli pilot?

Jag har jobbat på diverse olika jobb innan och där tyckte jag allt var lite kaos, alla skylde på alla om det hände något. I pilotyrket är allting ditt ansvar till 200%. Jag är ute efter det professionella i yrket, det strukturerade. Sen är det ju även trevligt att träffa folk och det är mångkulturellt. Det är så fridfullt där uppe – att se solen gå ner från ovan, då mår man bra.

Du har valt att gå hela vägen på SPU - vad har fått dig att stanna på skolan?

Det är två faktorer: Dels är det bekvämligheten att jag bor hemma och slipper laga mat och betala hyra. Sen är det dels för att jag är nöjd med skolan.Varför avbryta ett vinnande koncept? Det kommer hit folk från olika flygbolag och berättar om deras erfarenheter, sen får vi hjälp med CV-skrivning och får rekommendationsbrev. Skolan finns med och stöttar en även efter avslutad utbildning, så de tänker steget efter också. Jag tror inte det är en slump att så många får jobb efter utbildningen på SPU.

Du har precis börjat din CPL-skolning, men berätta lite om din precis avslutade MCC-kurs.

Ja, här fick man den första riktiga inblicken i hur det blir i framtiden. Det var första gången man satt i en stor kärra, och fick känna på hur styrman och kapten jobbar tillsammans. Det var mycket som skulle läras in så det var lite nervöst. Det var kul att sticka till Riga i 10 dagar. Flygmässigt fick man lära sig att rätta till fel som inte får hända i luften som tex att tappa kabintryck, få in rök, motorer som gick sönder och brann. Vi fick även öva på wind share alltså att vinden ändrar riktning och man förlorar kraften man har till vingarna och planet då tappar och då finns en procedur att få upp planet igen. Det hade man ju aldrig gjort innan. Man förstod hur viktigt det är med två piloter och hur viktigt det är att kommunikationen blir rätt.

Vad har varit roligast hittills i utbildningen?

Jag såg mest fram emot instrumentflygning (IR) för att kunna flyga i moln och dåligt väder. Så blir det ju sedan när man jobbar. Det är roligt att sitta och skruva lite på olika knappar och ändå lyckas ta sig från A-B utan någon sikt.

Hur ser du på arbetsmarknaden för piloter?

Det känns som om det går åt rätt håll. Det finns många bolag som expanderar och folk rör på sig från det ena till det andra jobbet och i ett sånt glapp någonstans borde det ju då komma en öppning för mig.

Har du tänkt ut någon jobbsökartaktik?

Jag är klar om ungefär en månad. Jag har börjat skriva på mitt CV och gjort specifika delar för fraktflyg och andra delar till kommersiellt flyg. Jag tänker bara skicka ut mitt CV till så många bolag som möjligt. Jag börjar väl med de bolag som jag helst vill få jobb hos, och sedan om det inte går hos dem, bredda mig hos alla andra.

Vad är drömjobbet i framtiden?

Kanske EFS (European Flight Services). Jag kommer att sträva efter att bli kapten till slut, men var det blir har mindre betydelse. Och nu i början kommer jag ta det jobbet som jag får. Får jag välja var jag ska jobba blir det helst med Sverige som bas då jag är rätt hemkär.

Tack David och stort lycka till med sista biten av din Trafikflygautbildning på Svensk Pilotutbildning. Vi ser dig säkert jobba uppe bland molnen inom kort.

 Feb 2014: Grattis David till jobbet som styrman på Ryanair!

Text: Linda Karlsson
Foto: Davids privata

Våra filmer
Intervju
Blogg

Vill du veta mer om våra pilotutbildningar?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Flygplansutbildning
Helikopterutbildning