David Bjurvald Gistedt Helikopter PPL

I månadens intervju oktober 2013 träffar vi en helikopterstudent, David Bjurvald Gistedt, som i veckorna avslutat sitt PPL och nu är inne på sin APTL-teori. David har en spännande bakgrund i det militära bakom sig men har valt att gå den kommersiella vägen för att bli helikopterpilot.

David, berätta lite om dig själv.

David_hemsidan_photoshopJag heter David Bjurvald Gistedt, är 26 år och kommer från bushen utanför Norrköping. Jag är uppväxt på en häst- och djurgård. Mina intressen är att träna, köra motorcykel och numera att flyga helikopter förstås. Jag har tidigare jobbat 3 år i försvaret varav 8 månader utomlands i Afghanistan. Det var en spännande period där man kunde göra skillnad och även träffa lokalbefolkningen.

När kom du på att du ville bli helikopterpilot?

Det har jag vetat egentligen hela mitt liv. En barndomsdröm om att antingen flyga polis- eller ambulanshelikopter. Jag vill se mycket, göra roliga saker. Det är bredare att flyga civilt än militärt och det finns en uppsjö av jobb man kan göra.

Varför valde du Svensk Pilotutbildning?

För det ekonomiska och att utbildningen på skolan är CSN-berättigad. Sen kändes den väldigt seriös. Gamla studenter som jag pratat med är nöjda och jag fick ett bra första intryck. På Recruitment Day fick man träffa likasinnade och det var värt väldigt mycket att höra hur andra tänker. Dessutom är det väldigt bra och erfarna instruktörer på skolan och man får rekommendationsbrev när man gått klart hela utbildningen bland annat.

Du har just avslutat ditt PPL, berätta lite vad det innebär.

Ett PPL står för Private Pilot License och betyder att man får flyga för eget rekreationssyfte som en hobby. Jag började i maj med teori varvat med praktik. Man läser relevanta ämnen samtidigt som man känner på det praktiska biten med instruktörerna.

Vad var roligast under PPL-tiden?

Flygningen är nummer ett men sen är gemenskapen i klassen en stark tvåa. Allt blir så mycket roligare och lättare med bra folk runt omkring sig.

Hur kändes första EK (Enkelkommando)?

Helt overkligt! Man tänkte; borde jag få göra det här? Instruktören gick ut och sa “nu får du flyga själv”. När man lyfte från marken så var leendet brett mellan öronen. En helt obeskrivlig känsla. Där kände man att man var på rätt väg.

Ni är många i klassen, hur är sammanhållningen?

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Den är klockren! Det gick jättesnabbt att komma in i klassen. Det hjälpte att jag bodde på skolan i början. Alla är sociala, utåtriktade och hjälpsamma. Det finns alltid hjälp att få och alla är supermotiverade. Man förstår ju bättre själv om man hjälper andra. Jag var van vid extrem sammanhållning från försvaret men det här är nästan på samma nivå faktiskt.

Så du bodde på skolan ett tag, hur var det?

Nu bor jag i Västra Frölunda med en klasskamrat så vi samåker till skolan. Det är ändå lite skönt att varva ner ibland efter all teori. Det är högt tryck på skolan så det är skönt att tagga ner när man kommer hem. Men det var väldigt bra att bo på skolan ur ett pluggperspektiv. Man får hjälp av andra och kan hjälpa själv. Jag rekommenderar att bo på skolan först för att få igång plugghjärnan.

Är helikopterflygning vad du trodde att det skulle vara?

Det är mycket svårare än jag trodde! Jag trodde bara helikoptern stack iväg rakt upp men det är så mycket detaljer att hålla koll på som tre styrorgan, en massa instrument, navigation, radiokommunikation, väder och att hålla koll utåt. Man måste vara på tårna hela tiden. Man blir helnöjd när något går riktigt bra! Bara att lära sig hovra tar ganska många timmar – men nu sitter det i ryggmärgen och det är så häftigt!

Vad är drömbolaget att jobba för i framtiden?

Det är svårt att svara på. Det finns så mycket man vill göra. Till slut vill jag nog jobba i Sverige på tex ambulanshelikoptern där man fortfarande får flyga mycket och det är utmanande. Men till dess vill jag se världen och utvecklas som pilot i olika väderförhållanden, olika länder. Jag vill inte gå miste om någonting. I början får man ju ta det jobb man får, det kan inte bli så fel, man får ju får ju fortfarande flyga!

Tack David och lycka till med resten av din utbildning

Text: Linda Karlsson

Bilder
David Bjurvald Gistedt – SPU student sedan maj 2013
David framför en R22 på Göteborg City Airport
Delar av SPU-flottan med Robinson-helikoptrar, här 3 st R22

Våra filmer
Intervju
Blogg

Vill du veta mer om våra pilotutbildningar?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Flygplansutbildning
Helikopterutbildning