Christian Gebauer styrman Primera Air

I månadens intervju februari 2014 träffar vi ett för skolan bekant ansikte från många år tillbaks. Christian Gebauer började på Svensk Pilotutbildning som student, läste vidare till flyginstruktör och har nu rollen som teorichef på halvtid, samtidigt som han flyger halvtid för charterflygbolaget Primera Air, www.primerair.com. Christian är en stor tillgång för SPU då han själv suttit i studenternas sits, har koll på verksamheten samt har erfarenheten, insynen och kontakterna till det alla studenterna är här för: jobbet ute i verkligheten som pilot.

Christian, berätta lite om dig själv

Christian_i_plan_photoshopJag är en inflyttad Göteborgare som växte upp i Blekinge, nära flygflottiljen F17. Jag kom till Göteborg för 14 år sedan och har jobbat inom hotell och restaurang innan jag började inskolningen till pilot 2004. Först fick jag läsa in ämnen jag inte hade med mig från gymnasiet som matematik 2b och fysik 1a. Sen började jag på Svensk Pilotutbildnings Trafikflygarutbildning 2006. Jag läste allt på SPU och det tog knappt 2 år, kanske 22 månader. När jag var klar läste jag direkt vidare till Flight Instructor (FI) och fick efter det stanna kvar som FI på SPU. Jag undervisade i både teori och flygning under 3 års tid. Vintern 2010 gick jag en typutbildning på Boeing 737 men det tog ett år innan jag fick jobb, men våren 2012 fick jag jobb som styrman på Primera Air.

Berätta lite om Primera Air och din roll där.

Primera Air är ett charterbolag som flyger för Solresor. Vi flyger från Sverige, Norge, Danmark, Finland och Island. Vi flyger alltid till värmen; Grekland, Spanien, Italien och Turkiet på sommaren och till Madeira, Kanarieöarna och Dubai på vintern. Passagerarna är en blandning från barnfamiljer till äldre. Det är väldigt tacksamma resenärer för alla är ju på väg till semester eller har varit på semester. Blir det krångel är dock informationen mellan oss i besättningen och passagerarna A och O. Jag är styrman och då lyder man under kapten. Vi gör samma saker men det är kapten som har det slutgiltiga ansvaret. Sen hjälper jag till om kapten har mycket att göra. Vi försöker få en jämn arbetsbelastning så ibland är det styrman som tex räknar massa och balans. Det tar ca 5 år att bli kapten på Primera Air och det är ett bolag som vill att man som styrman ska bli kapten i framtiden. Det är ett bra bolag att jobba för!

Varför ville du bli pilot?

Det har funnits med som ett frö från början. Militärflyget var stort där jag växte upp och dåvarande Linjeflyg fanns nära till hands så man hade bekanta som var piloter, både inom det militära och på tex SAS. Sen tänkte jag inte mer på det utan gjorde lite allt möjligt efter gymnasiet, men sen 2004 blommade fröet ut och jag ville testa att bli pilot. Men det var inget som var självklart, ingen barndomsdröm eller så.

Men blev det sen som du hade tänkt dig?

Både ja och nej. Det är ett inspirerande yrke. Det är varierande och väldigt socialt. Den glamoriserade bilden från förr finns dock inte riktigt idag. Inte här uppe i Europa iallafall. Det är ett hårt jobb med obekväma arbetstider. Det är mycket pendling om man inte vill flytta till sin flygbas. Så yrket är som jag tänkt mig, inspirerande, och det är fantastiskt att sitta ovanför jordens yta på arbetstid men glamouren är borta. Dock finns den kvar i delar av världen som tex Dubai där pilot fortfarande är ett högstatusyrke. Men de glamorösa villkoren håller inte i längden för flygbolagen.

Först var du SPU-student, sen FI och nu jobbar du 50% som CTKI på SPU, berätta vad du gör.

CTKI står för Chief Theoretical Knowledge Instructor och det betyder att jag ansvarar för att standardisera teoriutbildningen och att lärarna håller den kvalitét vi utlovar. Det är ett kontorsarbete från kl 8-5. Först så kollar jag hur det går för eleverna och kontaktar de som behöver extra hjälp. Jag schemalägger och planerar en hel del, alltså gör ett teoriskt schema för samtliga klasser. Jag granskar material, att vi utbildar efter de krav som finns. När jag är på plats är elevkontakten stor del av mitt jobb. Det kan vara frågor allt från teori till praktiska utbildningsfrågor. Den delen är stor och viktig. Sen undervisar jag en del själv emellanåt.

Och så jobbar du 50% på Primera Air, hur ser en vanlig dag ut på jobbet där?

Christian_framför_Primera_motor_photoOftast börjar jag väldigt tidigt. Man checkar in en timma innan avgång och då träffar man besättningen. På Primera Air är vi alltid 2 piloter och 4 kabinpersonal.Vi går igenom dagen; vart vi ska flyga, speciella passagerare, väder, bränsle eller annat man ska tänka på. Vi bestämmer vem som ska flyga först. Styrman och kapten delar på ansvaret så antingen flyger kapten ner till destinationen och styrman hem, eller tvärtom. Man lägger in rutten till destinationen, planerar starten och gör checklistor. Allt detta tar ca 20 min. Sen kommer passagerarna ombord, och sen flyger man. Nu på vintern flyger vi längre sträcker tex till Kanarieöarna och det tar ca 5,5 timma från Göteborg. Under flygningen så övervakar och monitorerar vi samt navigerar. Man får mat på väg ner. Kapten och styrman äter olika mat (ifall en blir sjuk) och oftast gör vi så att den som flyger får bestämma vad den vill äta! Det är väldigt socialt, man sitter och pratar så det är mest vid start och landning som det är stor arbetsbelastning, samt på marken. Vi stannar oftast bara en timma på destinationen innan vi lyfter tillbaka och då byter vi roller. Den som inte flyger gör en walk around och ser så allt ser bra ut samt sköter radion och följer upp att flygningen går som planerat. Vi pratar säkert med 15 olika flygledare ner till Kanarieöarna. De förväntar sig att vi hör av oss och gör vi inte det frågar de vad som står på. Av flygledarna får vi även information om eventuell turbulens och väder.

Vad är roligast med att vara pilot?

Att flyga är roligast, start och landning. Det är en utmaning. Sen är gemenskapen en viktig del också – man blir som en liten grupp på företaget där man kommer varandra nära. Man har kul ihop och känner varandra. Det sociala är viktigt. Det är bra folk rakt igenom och de flesta är lika i sättet. Men spakandet är roligast.

Vad är största utmaningen?

Finns så mycket. Med långa dagar så är det hålla en hög nivå av professionalitet och koncentration under en lång tid. Att kunna snäppa upp en nivå när man jobbat 13 timmar och ska landa i yrande snö till exempel.

Vad är det roligaste momentet?

Det är landningen. Det är olika varje gång och beroende på vilken flygplats det är. Det är inget man gör per automatik. Varje dag är en ny landning och man är aldrig bättre än sin senaste.

Vad minns du bäst från din utbildning från Svensk Pilotutbildning?

Den tiden som hade med instrument att göra – tvåmotor och instrument och såklart MCC kursen. Då börjar det bli verkligt. Då skolar man in sig som man ska ha det som kapten och styrman i verkliga scenarion. Här kopplar man ihop allt man lärt sig. Sen minns jag gemenskapen vi hade i ATPL-klassen, den biten var bäst för klasskänslan. Vi blev ett gott gäng som även umgicks utanför skolan.

Är nätverket så viktigt för jobb som pilot, och isåfall hur håller du kontakten?

Nätverket är A+O. Man får alltid tips och kan få rekommendationer. I mitt fall hade jag en bra rekommendation från skolan som gav mig jobbet på Primera Air. Det handlar att komma till intervjun, och då behöver man en kontakt på många bolag. Många klasskamrater jobbar ju nu på Norwegian, Jet Time, SAS och West Air. Man umgås och håller kontakt. Branschen är inte så stor som man tror. Vi är inte så många i Sverige trots allt. Svensk Pilotutbildning har ju även satt upp ett alumninätverk för gamla studenter som gått hela vägen där man kan bygga på sitt nätverk ytterligare.

Om du kunde ge dig själv tips som student på SPU, vad hade du sagt då?

Jag hade rått mig själv att nogrannare fört anteckningar och följt upp med eget ansvar på ett bättre sätt. Att efter varje pass gå igenom själv och reflektera över vad man lärt sig och vad lärarna sa. Så man kan plocka upp det i framtiden. Jag hade fört en bok med tips osv. Annars faller det ju bort eftersom tiden går. Så mitt tips hade varit att reflektera och anteckna vad man lärt sig.

Hur ser du på arbetsmarknaden för nyutexaminerade piloter som gått hela vägen på SPU?

Helt klart är att fler och fler börjar rekrytera, bland annat SAS. Det är en tuff arbetsmarknad och det gäller att ha kontakter och en gnutta tur att komma dit man vill direkt. Man får vara envis och inte ge upp – trägen vinner. Arbetsmarknaden ser klart bättre ut nu än för några år sedan men det är svårt att se längre än ett år framåt. Det behövs inte mycket för branschen är så konjunkturkänslig; terrorister, vulkaner, ett EU-land kollapsar… Men det ser positivt ut i framtiden tycker jag.

Slutligen, tre snabba frågor och svar

Favoritflygplats att landa på: Madeira – det är en väldigt speciell inflygning. Madeira skiljer sig från det normala. Det är med skräckblandad förtjusning man landar på en klippavsats från ön. En vacker dag är det fantastiskt, men vid dåligt väder en viss press.
Bästa egenskapen att ha i bagaget som pilot: Sunt förnuft, lugn och behärskad
Drömflygtypen att flyga i framtiden: Boeing 777 – förmodligen världens vackraste flygplan

Stort tack Christian

Text: Linda Karlsson

Foton:
Christian flyger 50% på Primera Air, och jobbar 50% på SPU
Christian ser positivt på arbetsmarknadens framtid där fler och fler bolag börjar anställa nyutexaminerade piloter.
Christian började som Flyginstruktör på SPU efter han avslutat sin Trafikflygarutbildning

Våra filmer
Intervju
Blogg

Vill du veta mer om våra pilotutbildningar?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Flygplansutbildning
Helikopterutbildning