Bojan Stankovic – styrman JetTime

I Månadens Intervju augusti 2013 får vi återigen träffa en SPU-alumn och flyginstruktör från Svensk Pilotutbildning, Bojan Stankovic. Återigen måste vi lovorda våra lärare, de är Svensk Pilotutbildnings stolthet och lika mycket som vi blir ledsna för vår egen del att förlora dem när de fått bolagsjobb lika glada blir vi för deras skull att äntligen fått sitt drömjobb. Fast Bojan har vi bara förlorat halvt – han jobbar sedan april 2012 som styrman på JetTime, ett danskt flygbolag som samarbetar med ledande researrangörer i Norden, men är fortfarande kvar på Svensk Pilotutbildning som flyginstruktör några timmar i månaden.

Bojan, berätta lite om dig själv och din bakgrund

Bojan_JetTimeJa lite kort så är jag född i Serbien och flyttade till Sverige när jag var 6år. Bodde i Linköping i 10 år innan det blev flytt till Göteborg. Efter gymnasiet blev det lite olika jobb innan jag bestämde mig för att satsa på pilotutbildningen. Efter utbildningen hamnade jag på OP På TOR Air i ett år, fick flyga sommaren 2011 och fick mina första 400h på Boeing 737. Nu är jag på JetTime och flyger som styrman.

Har du alltid vetat att du vill bli pilot?

Ska jag vara ärlig så inte riktigt. Jag jobbade på en bilfirma och följde med min bästa vän till recruitment day våren 2007. Mest för att han tjatade. Under dagen på SPU så fastnade jag! Jag märkte att “this is it!!!”. Jag skulle börjat sommaren 2007 men det blev feb 2008. På den vägen är det.

Hur var Trafikflygarutbildningen på Svensk Pilotutbildning?

Jag var mycket nöjd, när jag började hade vi ju klassrum i hangaren, ALLA kände ALLA. Man fick en riktigt fin gemenskap med en gång. Det flöt på väldigt bra för mig från början till slut. Bra lärare, fina flygplan, bra struktur. Jag hade kul.

Vilken bit var roligast?

Oj den är svår den frågan. Allt var ju nytt för mig, PPL var spännande på sitt sätt då man lärde sig allt från starten, första take off, första SOLO, etc Sen kom ju ATPL som i sig var tuff men ändå kul med sån sammanhållning som vi hade, IR/ME galet kul med två Motorer etc etc…. Alla steg var roliga och spännande på sitt sätt för att inte glömma en galet kul typerating på Boeing 737 i Riga.

Om du kunde gett dig själv ett tips eller två som pilotstudent, vad hade det varit?

Var mer än förberedd till flygpassen, läs på, se till att veta vad du skall göra. Man får så galet mycket mer utav briefings innan och efter passen om man kommer och är riktigt bra förberedd. Åk med i baksits, billigaste sättet att lära sig nya saker eller repetera gamla flygpass! Jag citerar Christian Gebauer (SPU flyginstruktör) “repetition är kunskapens moder” den fick vi höra varenda Meteorologi lektion.

Du valde efter avklarad Trafikflygarutbildning att bli Flight Instructor (FI) på Svensk Pilotutbildning. Stämmer det som alla säger – att man blir en bättre pilot med FI-bakgrund?

Det är säkert olika från person till person, men jag tycker själv att jag blev det. Speciellt på småflyg såklart, att lära någon göra rätt saker tvingar mig att lära ut det korrekt vilket gjorde att man under FI kursen lärde sig grunderna ännu djupare än på PPL. Så det kan jag absolut hålla med om…

Håller du fortfarande kontakten med dina klasskamrater, lärare eller andra från din utbildningstid?

Ja det gör jag, vi var ett härligt tajt gäng som umgicks under tiden på skola och vi försöker ses med jämna mellanrum även om det blir svårt då nästan alla flyger på bolag runtom i Europa. Samma sak gäller gamla lärare som blev kollegor då jag började som instruktör, så det är galet kul att ha den kontakten med många.

Nu jobbar du som styrman på JetTime – berätta lite om JetTime och din roll där.

JetTime är fruktansvärt kul bolag att jobba för. Jag sitter som styrman. Vi utvecklas och växer hela tiden. Flera flygplan, nya projekt. Vi flyger mycket charter men vi flyger även för SAS, Norwegian, Air Greenland och lite cargo. Det gör att man ena dagen kan sitta på väg till Las Palmas för att nästa dag flyga 6 leggar åt Norwegian till Bratislava eller Karup. Hela den biten gör att man verkligen får en omväxling och har kul på jobbet varje dag. Dessutom har man ju lärt sig en hel del danska, bara det e ju en bedrift i sig.

Hur ser en vanlig arbetsdag ut för dig?

Som sagt beror det på lite om det är charter eller vanlig route flygning åt något av dem andra bolagen! Men check in 1timme innan avgång för att bestämma bränsle etc med kapten. Sedan möter vi upp kabinbesättningen och tar oss gemensamt till planet.
Där sätter vi igång med våra arbetsuppgifter beroende på om man är pilot-flying (PF) eller pilot-monitoring (PM) En legg söderut t.ex, där vi efter landning skiftar PM och PF rollerna för att sedan flyga hemåt. Svårt att vara kortfattad men det är en typisk charterdag.

Hur är ditt arbetsschema upplagt?

Bojan_och_DiamondVi har 11 lediga dagar i månaden med en sammanhängade helg. Fre-sön eller lör-mån. Sedan är det olika varje månad hur man är ledig, ibland flyger man mycket från Köpenhamn och ibland är det mycket slingor från Sverige. För mig funkar det bra med ledighet och Köpenhamnsbas. Man är oftast hemma på några timmar.

Hur ser fördelningen män/kvinnor ut på JetTime?

På flightdeck är det ju mest män men vi har fått in några kvinnliga styrmän nu i sommar. Tror att det är 5-6 st nu. Det börjar väl sakta komma mer tjejer som utbildar sig till piloter. Har ju alltid varit mansdominerande men dock tror jag det beror på att det är såpass mycket tekniskt, motorer etc man läser om.

Trivs du?

Mycket bra! Härliga kollegor, blandad flygning! Bra upplägg. Kan inte klaga!

Vilket moment som pilot är bäst tycker du?

Oj, den är svår, att få höra “clear for take off” och veta att jag ska få ta mina passagerare upp i luften är speciell känsla! Solnedgångarna, soluppgångarna, koppla ur autopiloten och ha hand om allt själv är också en fantastiskt känsla!
Man har blivit en riktigt flygnörd så svårt att säga exakt vad som är bäst! I det stora hela är det ett fantastiskt “kontor” man har där man alltid får se solen oavsett väder på marken.

Till sist, till de som drömmer om att bli pilot, vad vill du säga till dem?

Kör hårt, kämpa, ge inte upp! Se till att ha kul, det är en fruktansvärt härlig utbildning. Alla timmar, minuter och ören man har lagt ner på detta är guld värt nu!

Tack Bojan

Text: Linda Karlsson
Foto: Bojans privata

Våra filmer
Intervju
Blogg

Vill du veta mer om våra pilotutbildningar?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Flygplansutbildning
Helikopterutbildning