Vanliga frågor

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna för dig som vill bli pilot. Nedan finns svaren på vad som krävs för att bli pilot och hur du
ansöker till Svensk Pilotutbildning, kostnad och finansiering och vad som händer på en Recruitment Day.

Vilka betyg krävs för att bli pilot? Antagningskraven för att bli pilot är följande

  • – Godkänt slutbetyg från gymnasiet
  • – Du måste vara 18 år eller äldre.
  • – Du måste ha godkänt betyg i Fysik 1a, Matematik 2b och Engelska 6.

Du måste även ha ett läkarintyg, ett Medical Class 1 (för piloter). Du ansöker om detta först efter att du har blivit antagen till Svensk Pilotutbildning. Samma gäller Flygpsykologiskt lämplighetstest.

Läs mer om SPU antagningskrav

Jag har inte Fysik 1a, Matematik 2b eller Engelska 6?

Du kan ansöka till Svensk Pilotutbildning även om du inte har dessa ämnen och kan också bli godkänd till skolan utan dem. Men innan kursen börjar, måste du ha slutfört de betyg du saknar. Detta görs enkelt genom exempelvis Komvux. Man kan inte tillgodoräkna sig fysiken genom betyg i något naturvetenskapligt ämne utan man måste ha just Fysik 1a (Fysik A).

Kan jag läsa matematik eller fysik medan jag studerar på SPU?

Nej, du måste ha samtliga antagningskrav klara innan kurserna börjar.

Jag bär glasögon, kan jag bli pilot?

Innan du börjar din pilotutbildning, kommer du att göra en stor medicinsk bedömning av en medicinsk examinator, som kallas Medical Class 1. Där kommer en ögonspecialist undersöka dina ögon. Generellt sett, om du har synproblem som kan rättas till med glasögon eller kontaktlinser är det inga problem att bli pilot, även om korrigeringen inte bör vara alltför stor. Det som ofta tenderar att vara problemet är färgblindhet.

Finns det en åldersgräns för att bli pilot?

Du måste fyllt 18 år och gått ut gymnasiet med godkända slutbetyg. Motsvarande slutbetyg från Komvux, Folkhögskola, Utländska betyg via UHR är också godkänt, så länge de är fullständiga.

Finns det vikt- eller längd krav för att börja på SPU?

Vi flyger Diamond 40, DA40 och Robinson R22 till att börja med och för att få plats i planet/helikoptern kan du inte vara längre än 1,95 m (framför allt om du har långa ben kan det bli problem) och du kan inte väga mer än 90 kg. Är du osäker, kontakta oss så ordnar vi så du får provsitta i flygplanet/helikoptern.

Jag har redan Medical Class 2, behöver jag fortfarande Medical Class 1?

En Medical Class 2 är okej för ett PPL, så du kan börja PPL med detta certifikatet. Men för att bli en kommersiell pilot krävs att du har har ett Medical Class 1, så för din egen skull, är det lika bra att ansöka om detta direkt, så du inte blir besviken senare om du inte klarar Medical Class 1. Du måste ha Medical Class 1 innan ATPL-teorin sätter igång.

Jag kommer från ett land utanför EU, behöver jag ett svenskt medborgarskap för att studera vid SPU?

Nej, det krävs inget svenskt medborgarskap. Däremot krävs (studerande) visum om man kommer från ett land som inte är med EES (dvs inte är anslutet till EUs handelsavtal).

Vad kostar det att bli pilot?

Du kommer att få en grundlig förklaring om priserna på Recruitment Day. Du kan också läsa mer på Kostnad och Upplägg under både Bli flygplanspilot och Bli helikopterpilot.

Kan jag få CSN när jag läser till pilot på Svensk Pilotutbildning?

Ja, om man läser hela den Integrerade utbildningen för flygplan. På Svensk Pilotutbildning kan man få upp till 594 000 kr från CSN. Beloppet innefattar både studiemedel och lån.

Sammanställning år 2017

Utbildningskostnad Trafikflygarutbildning 769 000 kr

Lån studerandeavgift max. belopp (merkostnadslån)                – 344 000 kr

Bidrag 712 kr per vecka (80 veckors undervisning)
Lån 1792 kr per vecka (80 veckors undervisning)
Övriga lån och tilläggslån* upp till 63000 kr

Totalt lån och bidrag upp till 612.000 kr

*Övriga lån och tillänggslån från CSN
CSN bedömer för varje enskild fall men SPU-studenter kan få lån för t.ex:
Provavgifter till Transportstyrelsen (TS)
Certifikatsavgifter till TS
Förlängning av behörigheter, avgifter till TS
Läkarundersökningar under utbildningstiden
Resor
Övriga tilläggslån/tilläggsbidrag
För info om vad som gäller kontakta CSN.

Hur finansierar studenterna normalt sin utbildning på Svensk Pilotutbildning?

Utöver CSN finansierar många sin pilotutbildning genom att de har sparat pengar eller får hjälp av släktingar.  Vi kommer att prata igenom allt om finansieringsdelen på Recruitment Day.

Vad är Recruitment Day?

Ungefär en gång i månaden har vi informations-och rekryteringdagar på skolan, som vi kallar Recruitment Day. På en sådan dag kommer du att få information om utbildning, både helikoptrar och flygplan, kostnader, finansiering, den integrerade utbildningen, CSN, arbetstillfällen, osv.
Vi har också en pilot som berättar om yrkeslivet som pilot och vägen till drömkarriären.

Efter lunch går vi vidare med den första delen av rekryteringsprocessen, antagningstester och intervju, och detta är naturligtvis frivilligt. I det första antagningstestet kommer du att göra tre skriftliga prov och en kort intervju för att se om du har vad som krävs för att bli en kommersiell pilot. Dagen avslutas med en rundtur i våra lokaler och naturligtvis en titt på flygplan och helikoptrar i hangaren. Registrera dig till Recruitment Day.  Följ instruktionerna och glöm inte att fylla i frågeformuläret och ta den med dig tillsammans med de betyg du har klart.
Recruitment Day börjar kl 09.00 och avslutas ca 16.00.

OBS: du måste gå sista halvåret på gymnasiet eller vara äldre än så innan du gör testerna på Recruitment Day. Är du yngre än att du går sista halvåret på gymnasiet låter vi dig inte göra testerna förrän du är gammal nog. Du är dock varmt välkommen att komma på informationen på förmiddagen.

Vad är det för tester på Recruitment Day?

Du kommer att behöva göra tre skriftliga prov där vi testar dina logiska färdigheter, numeriska förmåga och din rumsliga uppfattning. Alla tester är på engelska med flervalsalternativ i svaren. Testerna är giltiga i två år från datumet du var på Recruitment Day. Om du inte klarar testerna får du försöka igen efter två år. På Recruitment Day görs även en kortare intervju. Denna hålls på svenska.

Många undrar om testerna är svåra. Vissa tycker de är väldigt svåra, vissa tycker tvärtom. Vi ser på helheten av resultaten – både från antagningstestet och hur du gör ifrån dig på intervjun (som är minst lika viktig som testerna), samt om man t ex har ordning på allt vi bett att få in. Vi vill se att du har potential att bli en framtida kapten; ett mycket ansvarsfullt jobb.

Vad kostar Recruitment Day?

Recruitment Day kostar 600 kr och då ingår en god lunch på Restaurang Nolvik. Om du kommer på en heldag ingår även rundvandring, tester och intervjuer som vi kör på eftermiddagen.

Om du föredrar att bara lyssna på informationen samt äta en god lunch med oss går detta bra också och då behöver du inte fylla i något frågeformulär. Vi rekommenderar dock att när man ändå är på plats att man faktiskt gör testerna också, vilket de flesta gör. Du måste vara såpass gammal att du minst går sista året på gymnasiet för att få göra testerna.

Hur fungerar det med parkering?

Det finns gott om parkering runt flygplatsen. Om du föredrar lokalbussen, gå av vid Säve Flygplats och sedan går du ca 10 minuter till Svensk Pilotutbildnings byggnad som ligger i det svarta flervåningshuset, samma byggnad som Nolvik Konferens. Obs inte hangaren. (www.vasttrafik.se).

Jag har inte betyg i Fysik 1a (Fysik A), Engelska 6 (Engelska B), Matematik 2b (matematik B) ännu, kan jag ändå komma på Recruitment Day?

Ja, absolut. Men det är viktigt att du tar med de betygen som du faktiskt har. Har du t ex inte slutbetyg/examensbevis från gymnasiet vill vi att du tar med ett samlat betygsdokument. Däremot måste du ha alla handlingar i ordning innan kursstart. Man kan inte ersätta ett Fysik 1a med ett betyg i Naturkanskap utan vi vill ha just Fysik 1a eller högre.

Pilotutbildning i Stockholm, har ni planer på det?

Nej, i nuläget kan vi erbjuda hela pilotutbildningen under ett tak på Säve Flygplats, och därför kommer vi även hålla våra Recruitment Days på plats i goa Göteborg.

Hur går antagningsprocessen till?

För Helikopterpilotutbildning YH gäller en egen antagningsprocess. För våra Integrerade trafikflygarutbildningar på flygplan och helikopter gäller följande:

Steg 1: Antagningstester på Recruitment Day
Steg 2: Testet Kompassen (bokas individuellt)

På Recruitment Day sker steg ett och de första antagningsproven. Klarar du dessa kommer du att kallas till steg två och testet Kompassen. De första proven på Recruitment Day, Steg 1 Antagningstesterna, består av tre prov där vi testar ditt logiska tänkande, numeriska förmåga och rumsliga uppfattning – alla flervalsfrågor. I Steg 2 kommer du att kallas till Kompassen, vilken bokas individuellt vid ett tillfälle som passar dig. Kompassen tar ca en halv dag och är liknande tester som på Recruitment Day, men mer i detalj och via en dator samt att intervjun är mer djupgående. Om du klarar provet och intervjun blir du antagen till Svensk Pilotutbildning, men du behöver även få igenom de krav som Transportstyrelsen ställer:

– Medical Class 1 (för piloter)
– Elevtillstånd – detta erhålls vid utlämning av certifikat.

Likaså behöver du:

– Flygpsykologisk lämplighetsprövning

Slutligen måste du ansöka till CSN, och har minst godkänt i Fysik 1a, Engelska 6, Matematik 2b och ha ha ett godkänt slutbetyg från gymnasiet. Du får information om varje steg i antagningsprocessen så snart du kommer vidare.

Helikopterpilotutbildning genom Yrkeshögskolan?

Är det YH-utbildningen för att bli helikopterpilot du vill veta mer om så har den en helt separat antagningsprocess (ser ej ut som för våra Integrerade utbildningar). Information och antagningsprocess om vår statligt finansierade utbildning för att bli helikopterpilot hittar du här.

Har du frågor angående utbildningen Helikopterpilot Yrkeshögskolan?
Skicka ett e-mail till yh@svenskpilotutbildning.se

Svensk Pilotutbildning har blivit tilldelade 14 platser till Helikopterpilotutbildningen med start hösten 2017 och hösten 2018. Antagningen för hösten 2017 är redan avslutad men antagningen för start 2018 kommer påbörjas runt början på februari 2018. Håll utkik på hemsidan för mer information.

Vilka kursstarter finns på Svensk Pilotutbildning?

Svensk Pilotutbildning har  två kursstarter per år. Vår (start januari/februari) och höst (start augusti/september).

Jag vill endast ta ett privatflygarlicens (PPL), inte ett Commersial Pilot License (CPL)

Flygplan
Svensk Pilotutbildning erbjuder inte enbart PPL-utbildning för flyplan utan rekommenderar dig att kontakta en lokal flygklubb istället.

Helikopterpilot
Vi erbjuder PPL för helikopterpilot.

Hur lång tid tar det från ett PPL-CPL?

Den Integrerade Trafikflygarutbildningen flygplan tar mellan 18-22 månader. Intergrerad Helikopterpilotutbildning tar 14 månader att genomföra plus 4 månader för ATPL-teorin.
Helikopterpilotutbildningen genom YH tar 27 månader inklusive LIA och examensarbetet.

Vilken typ av certifikat får jag efter att ha avslutat Trafikflygarutbildningen på SPU?

Efter avslutad Trafikflygarutbildning erhåller du ett Commercial Pilot License (CPL) med ett frozen ATPL vilket innebär att du har tillstånd att arbeta som styrman inom tung luftfart och som befälhavare för lättare flygplan/helikopter i kommersiell luftfart.

Är undervisningen på svenska?

Undervisningsspråket är svenska. Kurslitteraturen är på engelska. Testerna görs på svenska under PPL-utbildningen sedan på engelska.

Hur ser det ut med boende på flygskolan?

Svensk Pilotutbildning kan erbjuda studenter rum vid Göteborg City Airport. Rummen har gratis Wi-Fi, är enkelt inredda med möbler och det finns gemensamt kök och tillgång till tvättstuga. Det finns både enkel- och dubbelrum. Boendet ska ses som ett tillfälligt boende innan studenten hittar sitt eget boende.

Får man jobb efter Trafikflygarutbildningen på Svensk Pilotutbildningen?

De allra flesta av våra studenter får jobb efter att ha gått hela Trafikflygarutbildningen på Svensk Pilotutbildning. Läs intervjuer med några av våra studenter som fått jobb efter avslutad Trafikflygarutbildning på Svensk Pilotutbildning.

Här kan du läsa om helikopterjobb efter Svensk Pilotutbildnings Trafikflygarutbildning.

Vad tjänar man som pilot?

Lönerna varierar enormt beroende på vilket företag du arbetar för, vilket land och hur mycket erfarenhet du har, och om du är kapten eller styrman.

Våra filmer
Intervju
Blogg

Vill du veta mer om våra pilotutbildningar?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Flygplansutbildning
Helikopterutbildning